Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 feb 2012 20:26

Hey Guy, bedankt voor de foto's. Maar is dat niet wat te verstikkend voor een palm ? Ik hoop dat je tijdig en geregeld lucht/ventileert ? Ventileren is na het droog houden de tweede belangrijkste regel bij palmen ! De Trithrinax campestris kan vrij veel droge koude aan hoor maar dan moet die dus echt droog staan, dus ook de grond waar die in staat. Ook opletten met het zonnetje nu want als die nu op de noppenfolie gaat schijnen dan word het snel veel te warm binnenin. Hier staat alles sinds afgelopen zondag al dag en nacht volledig open, onze palmpjes willen na 14 dagen eindelijk terug wat ademen begrijp je ! ;)

@palm Section, en hoe is het ondertussen met jouw Trithrinax ? Heb je de wortels nog gecontroleert ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 15 feb 2012 20:51

Hallo Dimi,

die heb ik idd eens voorzichtig uit de pot gehaald, maar volgens mij zijn de wortels nog gezond. Die pot zit echt van boven ton onder volledig vol met wortels! En er waren geen schimmels oid te bespeuren.

Als het weer warmer wordt zal ik hem met pot en al in de grond zetten, op een zonnig plaatsje en dan zie ik wel wat er nog van komt.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 feb 2012 20:54

Is hij er nog op achteruit gegaan ondertussen ? Zijn de bladeren dichtgeknepen ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 15 feb 2012 21:33

Neen hij ziet er nog steeds hetzelfde uit als op die laatste foto. Bladeren zijn idd dichtgeknepen en hangen af.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 15 feb 2012 22:34

Hallo,

Waterboyke schreef:... Maar is dat niet wat te verstikkend voor een palm ? Ik hoop dat je tijdig en geregeld lucht/ventileert ? Ventileren is na het droog houden de tweede belangrijkste regel bij palmen ! De Trithrinax campestris kan vrij veel droge koude aan hoor maar dan moet die dus echt droog staan, dus ook de grond waar die in staat. Ook opletten met het zonnetje nu want als die nu op de noppenfolie gaat schijnen dan word het snel veel te warm binnenin. Hier staat alles sinds afgelopen zondag al dag en nacht volledig open, onze palmpjes willen na 14 dagen eindelijk terug wat ademen begrijp je !


De afgelopen dagen heb ik - zoals wij allen zeker - het één en ander uitgepakt en verlucht dat is inderdaag nodig na een 2 tal weken. Mijn T. Campestris zit zover weggestoken dat ik zinnens was dit pas dit weekend te doen. Toegegeven vroeg ik mij af of de "enclave" waarin ie stond niet te verstikkend was. ( slechts 2 kleine verluchtingsopeningen in de kweektunnel. )
Na het lezen van uw opmerking ben ik toch maar even terug in de tuin gegaan en na een aardig stukje gerommel heb ik mijn T Campestris teruggezien, en ... hij ziet er nog hetzelfde uit, speertjes zitten nog goed vast, lekker droog alsof er niets gebeurd is. Alles heb ik eraan gedaan om in de onmiddellijke omgeving van de plant vanaf oktober alle vocht weg te houden laat ons zeggen in een straal van omzeggens 70 cm. Voor alle duidelijkheid krijgt hij ook geen druppel water meer sindsdien. Ik heb nu wel een aardig stukje extra verluchting gegeven, zal ik houden voor een paar dagen.
Enfin momenteel voorzichtig positief, uiteraard kan een dergelijke plant nog maanden nadien in elkaar klappen van hetgeen er de eerste 2 weken van februari gebeurd is.

We weten beiden dat de temperaturen onder een kweektunnel erg hoog kunnen oplopen, in maart vorig jaar was dat al soms 35°C à 40°C, 's nachts was het soms nog -4 °C. Maar laat nu net dat zijn dat volgens mij tot de spectactulaire wortelgroei van mijn T. Campestris heeft geleid (vooraleer ik hem volledig in de volle grond heb gezet). Het is genetisch beschreven dat de T. Campestris eerst (zeer) lange wortels aanmaakt alvorens boven het aardoppervlak te groeien. Misschien nog eens herhalen, dat de plant met bodemloze pot in de grond zit omwikkeld met noppenfolie.

Eerlijk gezegd heb ik al aardig wat gedaan voor deze plant. Tot dusver lijkt dat lonend ... en zeg nu zelf als ik een kleine T. Campestris door deze winter krijg - daar waar 2 chamaeropsen in dezelfde tuin in elkaar zijn geklapt ... wie kan er dan nog zeggen dat dit geen kanshebber is in ons klimaat ? ( mits een langdurige bescherming tegen vocht )

Dimi, dank u voor uw goedbedoelde opmerkingen

@palmsection : ik zal duimen voor uw exemplaar
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 01 maart 2012 21:36

Hallo allen,

Vandaag heb ik toch slecht nieuws over mijn campestris. :(
Daarnet van de ene stam toch de speer kunnen uittrekken dusja, ziet er niet al te best uit!

Hier enkele foto's.
Bijlagen
IMG_2497.jpg
IMG_2497.jpg (247.86 KiB) 5518 keer bekeken
IMG_2499.jpg
IMG_2499.jpg (234.09 KiB) 5518 keer bekeken
IMG_2502.jpg
van de andere stam zit de speer nog vast
IMG_2502.jpg (219.78 KiB) 5518 keer bekeken
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 01 maart 2012 21:59

Hallo Palmsection,

Ik zag net je bericht en vind het oprecht erg spijtig voor je. Geloof me ik weet maar al te goed hoe we ons voelen als onze exoten vervallen. Als ik uw foto' s zag - zoals ik reeds schreef - dacht ik terug aan de Sabal Minor en Nannorhops die vorig jaar net toen de groei op gang moest komen hier op een gelijkaardige wijze in elkaar zijn geklapt, verschrompelen van bladeren ... beiden zijn niet meer.
Ik hoop dat uw T. campestris toch nog hersteld, is misschien mogelijk maar het zal zaak zijn van heel veel geduld, geluk ... en droog houden.

Ook ik verloor enkele jongens deze winter, vooral de chamaeropsen hebben het slecht gedaan, ook de Trachies F hebben veel bladschade.

Mijn kleine T. Campestris daarentegen - in volle grond en geen verwarming begin februari - ziet er nog uitstekend uit, alsof er helemaal geen vorst is geweest en hij heeft -12 °C à -13 °C moeten ondergaan.
Ik weet maar al te goed dat het nog te vroeg is om victory te kraaien. Ik houd jullie op de hoogte, en zal binnen enkele weken een foto posten, hopelijk heb ik dan nog steed goed nieuws.

Dit jaar ben ik toch zinnens om mijn verzameling uit te breiden met terug een paar kleine Nannorhopsen, en minstens een Cerifera. Ik verlies in verhouding veleer grotere palmen. Misschien, waarschijnlijk is het wortelstelsel van een grotere plant minder gezond. Misschien worden dezen wel brutaal uit de grond gekipperd, in een pot geduwd, verscheept en dan hier aangeboden.

Soms is onze hobby toch hard, het is helaas niet anders.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Alexander op 02 maart 2012 20:32

Weer een palm die je van de lijst kan halen. Tenzij je in de mediterranee woond. Ik heb ze een jaar of 5 geleden in Agentinie gezien, savannes vol met dat spul. Maar winters daar zijn droog met alleen koude nachten. Overdag flink boven nul.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 02 maart 2012 21:23

Alexander,

Dank u voor de input.
Toch even een bedenking. De T. Campestris groeit in enkele regio' s in Argentinië ( en ook West Uruguay ) Hij komt inzonderheid voor in de provincies Cordoba en San Louis. In het department Pocho ( provincie Cordoba ) groeit hij ondermeer in de buurt van Salsacate

http://es.wikipedia.org/wiki/Provincia_de_C%C3%B3rdoba_%28Argentina%29

http://es.wikipedia.org/wiki/Salsacate

Hier een (pracht)foto van de T. Campestris in de omgeving van Salsacate, daar komt hij voor op een hoogte van 1000 m à 1100 m.

In de regio van Salsacate gaat de temperatuur sporadisch ver onder nul, en blijft soms onder nul overdag.

La región pertenece climáticamente al dominio semidesértico, Tº medias anuales de 18 °C y lluvias escasas, entre 300 mm al Oeste y 600 mm al Este. Es una zona muy seca del territorio cordobés. En verano, la Tº en el día alcanza 35 °C y por la noche desciende a 18 °C. En invierno: 12 °C y -4 °C, salvo en julio y en especial por la noche, cuando desciende hasta -15 °C aproximadamente.


vertaald

vorst in juli en inzonderheid tijdens de nacht wanneer de temperatuur daalt tot ongeveer -15 °C

Ik blijf hopen dat het mij wel lukt.
Bijlagen
2555454350046359355VxsHJN_fs.jpg
2555454350046359355VxsHJN_fs.jpg (75.55 KiB) 5471 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Alexander op 03 maart 2012 18:23

palmguy schreef:Alexander,

Dank u voor de input.
Toch even een bedenking. De T. Campestris groeit in enkele regio' s in Argentinië ( en ook West Uruguay ) Hij komt inzonderheid voor in de provincies Cordoba en San Louis. In het department Pocho ( provincie Cordoba ) groeit hij ondermeer in de buurt van Salsacate

http://es.wikipedia.org/wiki/Provincia_de_C%C3%B3rdoba_%28Argentina%29

http://es.wikipedia.org/wiki/Salsacate

Hier een (pracht)foto van de T. Campestris in de omgeving van Salsacate, daar komt hij voor op een hoogte van 1000 m à 1100 m.

In de regio van Salsacate gaat de temperatuur sporadisch ver onder nul, en blijft soms onder nul overdag.

La región pertenece climáticamente al dominio semidesértico, Tº medias anuales de 18 °C y lluvias escasas, entre 300 mm al Oeste y 600 mm al Este. Es una zona muy seca del territorio cordobés. En verano, la Tº en el día alcanza 35 °C y por la noche desciende a 18 °C. En invierno: 12 °C y -4 °C, salvo en julio y en especial por la noche, cuando desciende hasta -15 °C aproximadamente.


vertaald

vorst in juli en inzonderheid tijdens de nacht wanneer de temperatuur daalt tot ongeveer -15 °C

Ik blijf hopen dat het mij wel lukt.

Dat is het gebied waar ik ze gezien heb. Een halfwoestijn gebied (semidesertico)
Maar staar je niet dood op die -15C. Dat zijn korstsondige temperaturen. In de Andes bijvoorbeeld groeien veel planten zoals Puya, Espeletia en cactussen in gebieden waar het in de nacht streng vriest. Maar dat betekent niet dat ze bij ons winterhard zijn!

Voor winterharde cactussen om maar met een voorbeeld te komen moet je planten van noordelijker breedte hebben met lange winters, niet uit de Andes. Heb zelf aardig wat winterharde cactussen uit Noord Amerika dus spreek uit ervaring!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten