Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 10 maart 2012 20:53

Hallo,

Zoals beloofd enkele foto' s van de Lionel Messi onder de palmen
Bijlagen
00001.jpg
00001.jpg (279.39 KiB) 5097 keer bekeken
00002.jpg
00002.jpg (202.73 KiB) 5097 keer bekeken
00003.jpg
00003.jpg (231.84 KiB) 5097 keer bekeken
00004.jpg
00004.jpg (293.15 KiB) 5097 keer bekeken
00016.jpg
00016.jpg (267.5 KiB) 5097 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor AIREMULP op 11 maart 2012 12:58

Ziet er goed uit en heeft de proef goed doorstaan.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 11 maart 2012 20:53

Wel Guy die van jou heeft blijkbaar goed die winterprik doorstaan, hij zit er echt nog goed uit! Hoelang blijft die bescherming nog staan? Jammer dat de mijne zomaar kappot is gegaan, ik had het nochthans graag geprobeerd.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 12 maart 2012 21:20

Hallo,

Palm Section schreef:Wel Guy die van jou heeft blijkbaar goed die winterprik doorstaan, hij zit er echt nog goed uit! Hoelang blijft die bescherming nog staan? Jammer dat de mijne zomaar kappot is gegaan, ik had het nochthans graag geprobeerd.


Ik weet dat ie er nog goed uit ziet alsof er helemaal niets gebeurd is, maar eigenlijk is het nog wat te vroeg om victorie te kraaien, de speertjes lijken iets te groeien, maar ben er nog niet echt zeker van. Bovengrondse groei bij deze plant is sowieso heel langzaaaaaaaaaaaaaaam. ( wat erg spijtig is )

In dezelfde tuin hebben 2 trachies in volle grond speerrot, en gaan nu achteruit. ( toegegeven deze planten zijn minder beschermd geweest. ) Ook in dezelfde tuin hebben mijn 3 chamaeropsen allen speerrot en ze zijn allen zo goed en kwaad het kan beschermd geweest tegen vocht en koude. Ook de chamaeropsen gaan allen verder achteruit. Lichtslangen gebruik ik bij geen enkele palm.

Als deze kleine argentijn het dan wel haalt dan vind ik dat een prestatie van formaat, maar zoals gezegd het is nog te vroeg, hopen doe ik wel.

Wat zijn mijn verdere plannen met deze plant als ie het werkelijk overleeft ?

1. zonnewarmte maximalisatie door de plant quasi altijd onder een kweektunnel te houden ( wat niet echt mooi is ) de temperaturen mogen gerust oplopen tot zo'n 40 °C à 45 °C ( heeft ie vorig jaar ook gehad )
2. beperken vochtopname grond in een straal van omzeggens 1m rond de plant gedurende de periode april - september.
3. weinig water geven, half april de eerste maal, half mei de tweede maal met waarschijnlijk dan een beetje DCM palmvoeding ( vloeibaar )
4. Een extra afdak boven de plant in de periode oktober - maart zodat de plant werkelijk geen druppel vocht meer opneemt. In de periode december - maart omring ik de plant dan met stro, vooral om de vochtigheidsgraad naar beneden te halen.


Ik denk dat je gewoon tegenslag hebt gehad met jouw exemplaar. Probeer gewoon met een andere, als het mij - als amateur - zou lukken in de Schelde en Denderstreek kan dat zeker en vast ook in W-VL.


Ik houd de mensen hier verder op de hoogte.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 maart 2012 23:24

Mooi Guy, die ziet er mooi en erg gezond uit :thumb_up: Je gaat hem precies ook wel erg verwennen e.d. Probeer er ook nog een beetje van te genieten he :tong:

Jammer van jouw exemplaar Palm section ! :( Niet opgeven, waarschijnlijk gewoon pech gehad...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 04 apr 2012 20:14

Hallo allen,

Voor zij die het zich interesseren, het is nu voor meer dan 99% zeker dat mijn kleine T. Campestris in volle grond en zonder bijkomende verwarming de winter heeft overleefd en dit zelfs zonder de minste schade. Hij deelt de eerste plaats samen met de Yucca Rostrata.

Persoonlijk vind ik dit een eerste prestatie om in te kaderen.

Voor alle duidelijke nog maar eens herhalen dat de plant onder een kweektunnel staat. gedurende de zonnige perioden welke we gelukkige al hebben gehad liep de temperatuur soms reeds op tot ongeveer 30°C à 37 °C. Dit zijn temperaturen die de plant net zoals vorig jaar activeren. Er zijn nu drie speertjes die allen duidelijk maar uiteraard beperkt gegroeid zijn. De bovengrondse groei valt natuurlijk weeral tegen waarschijnlijk steekt de plant wederom veel energie in de ondergrondse groei.
Water geef ik em nog niet, nog even wachten tot de volgende warme golf, dat zal dus ten vroegste eind april zijn. De komende dagen wordt het fris en vochtiger, de grond rondom de palm is dermate droog dat het beetje vocht dat bij de palm kan niet al te schadelijk zal zijn.

Ooit schaf ik me een grotere Trithrinax Campestris aan, dergelijke palmen zijn prachtig maar ook erg prijzig en waarschijnlijk de eerste jaren gevoeliger door de wortelschade die ze hebben opgelopen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 29 sep 2012 16:36

Hallo,

Nu september op zijn einde loopt en de winterperiode er stilaan aankomt geef ik even een update over mijn T. Campestris, misschien heeft hier iemand ooit wat aan. Als beloning voor zijn sterke prestatie vorige winter heb ik een bodemserre rondom de palm geplaatst. De plant is behoorlijk gegroeid, de stammetjes zijn dikker geworden, via 2 groeipunten ( het is een Y vorm ) zijn er zeker een 12 tal speren gekomen. De bladeren worden ook alsmaar scherper. Telkens de zon scheen liepen de temperaturen in de bodemserre aardig op, de groeisnelheid van deze o zo traag groeiende rakker neemt aardig toe als de temperaturen tussen de 40 °C en 50 °C bedragen. Enkele malen had ik temperaturen boven de 50°C wat teveel is. Hoe warmer het was hoe meer water ik gaf. De plant waardeert wel degelijk een slok water bij hoge temperaturen.

Rondom de palm ligt een dikke laag lava korrels waardoor ie er spijtig genoeg nog wat kleiner uitziet. Nu de zomer duidelijk ten einde is dient de vijand van de plant zich aan, vochtige koude. Sinds een week heb ik zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van de bodemserre voorzieningen getroffen om zoveel mogelijk vocht van de plant en de grond rondom de plant weg te houden. In de periode december-januari-februari ga ik de bodemserre gedeeltelijk opvullen met stro. Verwarming is niet gepland.

Hij heeft in de bodemserre aardig wat gezelschap van oa van enkele yucca' s en verschillende nannorhopsen. Slechts 1 vaste medebewoner een Yucca Baccata var Vespertina.

Enkele foto' s ter verduidelijking

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door palmguy op 01 okt 2013 20:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Rico op 29 sep 2012 18:47

Dat is voor lage planten een super idee!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er dit voorjaar ook een heb geplant in de tuin. Deze staat op een behoorlijk "berg" en heeft zonder dakje 7 speren eruit gegooid! Helaas zijn door rottigheid de eerste bladeren behoorlijk beschadigd, maar de laatste 4 zien er top uit :thumb_up:
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor ick op 02 okt 2012 15:50

Thritrinax-c-2012.jpg
Thritrinax-c-2012.jpg (146.71 KiB) 4850 keer bekeken
Ik ben er vooralsnog ook erg over te spreken. Sinds vorig jaar lente heb ik een klein exemplaar en de groei valt me voor een langzaam groeiende palm zeker niet tegen. Ik denk zo'n 10-12 bladeren (het zijn 2 stammetjes ;)) in afgelopen seizoen.
Het palmpje staat op zo'n beetje de zonnigste plaats op mijn dakterras en krijgt maar sporadisch water (van mij). Hoewel ik dat zeker af en toe wel moet geven, want de grond is regelmatig vrijwel uitgedroogd. De nieuwe blaadjes worden inmiddels een stuk groter t.o.v. vorig jaar.
's winters staat de plant droog en beschut en grotendeels vorstvrij (hoewel het er ook wel vriest) in een tent, samen met andere vorstgevoelige planten. Dan staat -ie relatief donker, aangezien hij dan verhuist naar mijn tuintje waar 's winters geen zon bij kan. Ik hoop dat het blijft dat deze plant daar gewoon doorheen komt.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor cretas op 18 nov 2012 15:51

Hallo, ik heb een jaar of 8 terug een t.campestris met 3 meter stam geplant in yerseke in zeeland tegen zuidgevel op een heuveltje met een gevarieerd mengsel van meest lava maar ook veel andere grind/split en zand soorten, tevens zat er op ongeveer 1,80m onder de wortelaanzet (maaiveld) een aantal strengen drainage slangen met drainzand,omdat ik geen risico wilde nemen. Maar inmiddels is hij toch dood. Heb ook een dubbelstam 2x3,5 meter bij vriend geplant op zelfde wijze met telescoopkraan wederom, en ook die is kassie wijle. Ik raad je aan om hem lekker in kuipje te houden want ze gaan zo langzaam dat je hem toch nooit in je leven groot zult zien.
cretas
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 nov 2012 14:58
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten