Trachycarpus sp. Kumaon

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor shusui op 13 maart 2012 23:57

Het exemplaar in volle grond heb ik niet nagekeken, maar die zal er wel even triestig uitzien als andere trachy's.
Wel had ik 1 kumaon in pot de onverwarmde serre staan, en een 10 tal fortunei's.
Die éne kumaon heeft speerrot, en de gewone fortunei's niet.
Toeval ?
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 maart 2012 00:00

Ik denk het Sven want hier ook alle andere Kumaon's samen met fortunei's ook in onverwarmde tent en enkele fortunei's speerrot en bladschade. De kumaon's nog als nieuw en alsof er niks gebeurt is :thumb_up:
Die hebben wel als laagste temp. 'maar' -6 graden gezien, ik zeg het er maar bij...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Alexander op 16 maart 2012 06:23

Misschien is Trachycarpus fortunei toch winterharder dan Trachycarpus Kumaon. De T. Kumaon moet T. takil zijn als ik het goed begrijp.

Daar is nog al verwaring over.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor TropiRo op 16 maart 2012 10:32

Alexander schreef:Misschien is Trachycarpus fortunei toch winterharder dan Trachycarpus Kumaon. De T. Kumaon moet T. takil zijn als ik het goed begrijp.

Daar is nog al verwaring over.

Alexander


Zover ik weet en heb begrepen is de sp kumaon vernoemd naar zijn groeigebied Kulumani. Herbert heeft in het verleden zaden gekocht uit dit gebied wat de takil behoort te zijn maar omdat er zoveel ophef over was wat nou de echte takil is heeft hij het zekere voor het onzekere genomen en de planten vernoemd naar het groeigebied waar de zaden vandaan komen.
In 2010 en 2011/ 2012 is Herbert net zoals jij ook in Kulumani geweest en is er zelf bij geweest toen de zaden geoogst werden zodat hij zeker wist daaat het om takil zaden ging.

Een ding weet ik zeker en dat is dat de sp kumaon geen fortunei of naintal is, gezien de tomentum en ligule veel op die van de takil lijken, ook de voet heeft de eigenschappen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor shusui op 16 maart 2012 10:39

Volgens mij zijn de kuamons waar het hier over gaat net geen takils?
Maar ik kan het hele takil verhaal ook al even niet meer volgen hoor.

Het enige wat ik een kans geef om echte takils te zijn, dat zijn enkele zaailingen van Europalms en van Olivier (zaden van Europalms) , en uw zaden.

Al de rest beschouw ik als nainital, of nog iets anders.
Ik heb hier veel fortunei's, en 2 nainitals in volle grond.
Het lijkt me dat deze met dezelfde bescherming (dennenaalden aan de voet) toch minder schade hebben dan een fortunei van gelijke grootte.

Deze palm waar ik geen naam op kan kleven heeft het ook veel beter gedaan dan de fotrunei's:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=48&t=4580

Gr,
Sven
Laatst bijgewerkt door shusui op 16 maart 2012 19:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor TropiRo op 16 maart 2012 12:50

shusui schreef:Het engige wat ik een kans geef om echte takils te zijn, dat zijn enkele zaailingen van Europalms en van Olivier, en uw zaden.


Om eerlijk te zijn denk ik dat alleen Herbert en Alexander de echte takil hebben omdat ze er zelf zijn geweest om zaden te halen, bij alle andere mensen die de zaden/ zaailingen aanbieden is een grote kans dat het niet de echte is omdat ze afhankelijk zijn van de leveranciers en die kunnen sjoemelen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor james op 16 maart 2012 14:37

Heb ik nu ook de echte :o

groeten
James
Bijlagen
DSC03479.jpg
DSC03479.jpg (296.03 KiB) 4068 keer bekeken
Avatar gebruiker
james
Bedrijven
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 jan 2011 14:42
3 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Marc_S op 16 maart 2012 16:04

James,
Volgens mij had jij die al langer en een van de weinigen met de echte. :lol:

groeten

Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Marc_S op 16 maart 2012 16:07

TropiRo schreef:
shusui schreef:Het engige wat ik een kans geef om echte takils te zijn, dat zijn enkele zaailingen van Europalms en van Olivier, en uw zaden.


Om eerlijk te zijn denk ik dat alleen Herbert en Alexander de echte takil hebben omdat ze er zelf zijn geweest om zaden te halen, bij alle andere mensen die de zaden/ zaailingen aanbieden is een grote kans dat het niet de echte is omdat ze afhankelijk zijn van de leveranciers en die kunnen sjoemelen.

Gr, Ro


Dat zullen de planten uitwijzen die uit de zaden komen.

(edit door beheerder)
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 maart 2012 22:05

Wat de Kumaon ook is, het is toch een sterkere dan een gewone fortunei hoor. Dat hebben ze me nu toch al bewezen. Kleine fortunei's met speerrot en bladschade van amper -6 graden en dan spreek ik over exemplaren die hier gezaaid en opgegroeid zijn ! De Kumaon's van dezelfde grote noppes van schade en zoals nieuw.
Ondanks dat de Kumaon buiten in volle grond volledig doorbakken is, had die wel veel later schade dan de fortunei's toen de temperaturen pas echt heel laag gingen. We spreken hier nog altijd over kleine plantjes ook he, ik denk dat een grotere Kumaon met al een deftige stam het nog beter zal doen....
Wat denken/vinden jullie ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten