Trachycarpus sp. Kumaon

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 feb 2012 21:53

Hoi iedereen,

Begin 2011 werd de "Trachycarpus sp. Kumaon" aangeboden als zijnde de (echte) Takil. Op dit moment is het blijkbaar weer verandert en word de "Trachycarpus takil (kalamuni)" als echte aangeboden. :roll:
Waar het eigenlijk om gaat is de vorstbestendigheid van deze Trachy (Kumaon)
Ik heb van de Kumaon in het voorjaar toen enkele exemplaren gekocht natuurlijk en heb toen ééntje direct uitgeplant in volle grond die als test zal dienen. Op dit moment vriest het al enkele dagen stenen uit de grond zoals iedereen wel al gemerkt zal hebben. Een goede test dus voor mijn palmpje :thumb_up:
Tijdens het meer en meer beschermen en inpakken van mijn planten in de tuin de afgelopen dagen, viel het mij al op hoe goed deze het voorlopig nog doet ! Ik zag gisteren na de eerste -8 graden nacht dat al mijn Trachy's hun bladeren volledig zeer donker groen en dichtgeklapt waren door de strenge vorst. Daar schrok ik toch enorm van omdat ik het bij deze temperaturen nog niet zo hard had verwacht. Dit deed me direct denken aan de eerste horror winter 2008-2009 toen dat ook het geval was met de Trachy's enkel het stadium scheurtjes is nog niet bereikt gelukkig. Toch krijg ik schrik om de bladeren weer te verliezen en daarom heb ik toch ook maar de Trachy's helemaal ingepakt voor die enkele week.
Één fortunei heb ik zo gelaten om later te zien of mijn gevoel en keuze juist is. Hieronder foto's van deze fortunei vandaag geschoten dus hij heeft een tweede nacht er al op zitten met minima -9.5 !

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder foto's van het Kumaon palmpje dat onder dezelfde temperaturen er opvallend toch nog vrolijk en frisgroen bij staat. Kijk zelf maar !

Afbeelding

Afbeelding

Die fortunei is uitgeplant in volle grond in 2008 dus heeft de drie horror winters meegemaakt en overleefd, vorig jaar wel voor de eerste keer speerrot gehad maar herstelt ! De fortunei is ook duidelijk een pak ouder en groter enz...
Ik vind dit toch al zeer positief lijken en wou dit toch met jullie delen !
Zijn er hier nog mensen met de Kumaon in het bezit en eventueel ook onbeschermt in volle grond ??
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor lapalmeraie op 02 feb 2012 22:37

Bedankt Dimi, altijd interessant inderdaad.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Rob op 03 feb 2012 00:00

Ik heb er hier 5 kumaon staan, afgelopen zomer aangeplant, en even groot als de jouwe.
3 staan er in vole grond, 2 in container met een rol pastiekfolie om pot op een laag van 5 cm Polystyreen.
Zal zaterdag eens zien hoe ze erbij staan - ik ben wenig genegen om bij -10 buiten te gaan rondstruinen...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 feb 2012 00:12

Ik ben zeer benieuwt naar hoe ze er bij jouw nu voorkomen Rob. Diegene in volle grond bij jou, zijn die ook volledig onbeschermt ? Als ze er bij jou ook nog mooi bijstaan dan bevestigd dat toch al meer mijn verhaal. Hopelijk wil je dan ook even de koude trotseren en een foto nemen voor ons Rob ? (a)
Trouwens ik ben er met deze temperaturen ook niet happig op hoor om buiten te komen maar als het moet dan moet het. Eerst jezelf goed inpakken en dan pas je palmen gaan inpakken :D Het is omdat ik te lui ben om een batterij constant te dragen want anders had ik ook een lichtslang rond mij gedraaid ! :lol:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor JmC4c op 03 feb 2012 00:42

Tof experiment :!:
'k ga dit topic zeker volgen, want 'k wil nou eenmaal weinig pakgedoe en veel sterke palmen ;)

Groeten,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Rob op 03 feb 2012 01:07

Waterboyke schreef:Ik ben zeer benieuwt naar hoe ze er bij jouw nu voorkomen Rob. Diegene in volle grond bij jou, zijn die ook volledig onbeschermt ? Als ze er bij jou ook nog mooi bijstaan dan bevestigd dat toch al meer mijn verhaal. Hopelijk wil je dan ook even de koude trotseren en een foto nemen voor ons Rob ? (a)
Trouwens ik ben er met deze temperaturen ook niet happig op hoor om buiten te komen maar als het moet dan moet het. Eerst jezelf goed inpakken en dan pas je palmen gaan inpakken :D Het is omdat ik te lui ben om een batterij constant te dragen want anders had ik ook een lichtslang rond mij gedraaid ! :lol:


Ik kwam stekkers te kort - ze staan dus idd alle 5 onbeschermd - hooguit een hoop blad tegen de onderzijde van de stam, maar geen doeken kabels oid.
Zal eens naar buiten wandelen morgen avond of zaterdag als er weer daglicht is - meestens ben ik door de weeks maar weinig thuis met voldoende licht om er iets fatsoenlijks van te maken met camera...

Waar komen jouw Kumaons eigenlijk weg Dimi?
Ik heb de mijne in het voorjaar van 2011 besteld bij Dennis, gelijk met mijn Dicksonia (waar ik me eerlijk gezegd nog het meeste zorg over maak...)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor plasta op 03 feb 2012 03:37

Ik heb ook zo'n jubileumactie-trachy kumaon van Dennis, staat volledig onbeschermd kou te lijden.
Is het eigenlijk inmiddels definitief duidelijk welke soort het is, want dat is toch een eeuwige discussie :?
Ik zal morgen ook eens een foto maken.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 feb 2012 11:24

Mijn Kumaon's zijn ook diegene van Dennis. Tja die discusie's zullen nog lang duren denk ik Raymond. Maar mij maakt het weinig uit hoor welke nu wel of niet de echte Takil is. De vorstbestendigheid is het belangrijkste ! Ik ben benieuwd naar jullie foto's...

Ondertussen is er weer een nachtje strenge vorst voorbij, -10,8 graden is het hier vannacht geweest ! :( Ik ben daarnet, een uurtje terug, wat foto's gaan maken en het vroor toen nog -9,3 graden hier !
Hieronder eerst de Trachy fortunei, die is duidelijk aan het afzien. Wat denken jullie ervan, komt dat blad nog goed :?: Ik vrees dat die verloren zijn... :onzeker:

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Kumaon begint nu tekenen van vorst te tonen. Enkel de oudste bladeren zijn nu ook donker groen en dichtgeklapt. De jongste bladeren zien er nog steeds na -11 vrij goed uit ! Ik ben benieuwd of de Kumaon straks terug beter kleurt want straks krijgt die wat zon ! Hieronder de foto's van het kumaon palmpje deze morgen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn andere Kumaon's staan allemaal in mijn party-tent die tegen de gevel op het terras staat. Deze staan dus allemaal nog in pot. In de tent is het vannacht -5,4 graden geworden en op moment van foto's nemen vroor het nog -5 graden daar ! Alle potten zijn dus beenhard vervrozen. Is ook onbegonnen werk om die allemaal te gaan inpakken...
Onderstaande foto laat toch ook duidelijk zien dat de Kumaon toch iets beter doet dan de gewone fortunei. De Kumaon nog mooi fris groen terwijl de fortunei al donkere plekken laat zien !

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit toch al positief :thumb_up: Harder blad hebben we nodig want ik vind de fortunei toch met de laatste winters steeds nog teveel bladschade hebben.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 feb 2012 21:49

Nu iets minder goed nieuws mensen ! Vanmiddag toen het hier net begon te sneeuwen dacht ik er nog net aan om snel even te gaan kijken of de Kumaon door de zon, die hij toch even had gekregen, terug wat beter was bijgekleurt. En ja hoor, hij was nog wat bijgekleurt maar wel in de verkeerde kleur :? Kijk onderstaande foto's maar....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op die paar uurtjes (van 9u30 tot 14u00) tijd is die gewoon helemaal dichtgeklapt en die vuile kleur gekregen. Dat ziet er al veel minder goed uit... :onzeker:
Ik kreeg direct zin om hem te beschermen natuurlijk maar het is een test dus hij blijft aan zijn lot over gelaten. Ik ben benieuwt naar het resultaat en hou jullie natuurlijk op de hoogte ! Ik denk ook dat het een beetje komt doordat het nog zo'n kleintje is natuurlijk. Het zijn dan ook meteen erg rake klappen die nu worden uitgedeeld en dan zo'n klein boeleke :happy_thai:
Wie heeft er hier nog allemaal de Kumaon in het bezit ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor shusui op 03 feb 2012 22:37

Hier staat ook een kumaon in volle grond, en nog enkele "takils" die achteraf toch geen takil bleken te zijn. Allemaal jonge planten , in hun eerste winter.

Maar wat ik altijd doe met al mijn palmen (behalve bij kleine fortunei's), en met nog een hoop andere speciale planten is een hoop bladeren of dennennaalden aan de voet leggen. Zodat de bodem niet bevriest, of toch veel trager en ondieper bevriest. Zo kan de plant water blijven opnemen.

Dus hoe ze eruit zien, ik zou het niet weten , ze liggen onder de dennennaalden, en nu ook nog eens onder de sneeuw ;)

Nu zijn mijn iets grotere Trachy's (stam max 50cm) hier ook opgebonden en vliesdoek rond gedraaid.
Ik heb al eens alle palmen buiten verloren op een verwarmde Phoenix na, en dat gebeurt geen 2de keer meer.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron