Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor palmguy op 11 apr 2018 13:19

Hallo

Eventjes melden dat m'n princeps ook dit jaar zonder problemen de winter is doorgekomen.
Staat inmiddels sinds 3 jaar in vollle grond, de eerste overwintering zonder ook maar enige bescherming.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Dennis_S op 12 apr 2018 21:58

Vandaag weer even wat bladeren verwijderd. Oude bladeren, waarvan goed is te zien hoe de meest rechtse ineens een stuk groter is dan de voorgaande. En dat is nog niet de grootste. De grootste bladeren zijn van begin steel tot einde bladpunt circa 1,70 m lang. Dat is net zo groot als de bladeren van mijn volwassen fortunei.
mini-20180412_193537.jpg
mini-20180412_193537.jpg (158 KiB) 4755 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 13 apr 2018 00:41

Die luxe ga ik mij niet permitteren. Ik laat de oude bladeren vooralsnog zitten tot alle fut eruit is. Ik neem tenminste aan dat de palm door het 'opkronen' niet sneller gaat groeien?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Dennis_S op 13 apr 2018 07:16

Haha, nee, ik haalde ze weg omdat ze letterlijk over andere planten heen gingen hangen. En die wil ik ook een kans geven, want het zijn zonliefhebbers. Ik heb het over een Chamaerops cerifera en een Sabal minor. Normaal haal ik bladeren pas weg als ze helemaal dor zijn, maar nu ze zo groot zijn geworden en de stam nog niet zo heel hoog, moet ik wel omdat het anders ten koste gaat van de andere planten.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 13 apr 2018 09:48

Ik hoor planten hier ook regelmatig brommen 'ga uit mijn zon'! :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Exotic Life op 13 apr 2018 11:33

Mooie vergelijking Dennis.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor hexina op 24 mei 2018 11:00

Wat ik niet snap is dat jullie allemaal zo'n mooie grote princepsjes hebben maar de mijne blijft al vanaf het begin heel erg klein. Heeft wel 2 jaar verstopt gezeten en lijkt nu weer goed te groeien.
Waarom blijft die van mij miniatuur en is die van jullie al zo groot?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 24 mei 2018 12:38

hexina schreef:Wat ik niet snap is dat jullie allemaal zo'n mooie grote princepsjes hebben maar de mijne blijft al vanaf het begin heel erg klein. Heeft wel 2 jaar verstopt gezeten en lijkt nu weer goed te groeien.
Waarom blijft die van mij miniatuur en is die van jullie al zo groot?


Misschien als troost Hexina, hier groeien de eerste generatie princeps van GP ook erg langzaam met 1 à 2 bladeren per seizoen. Daarbij hebben ze de afgelopen winter opnieuw aanzienlijke bladschade opgelopen. Als gevolg van winterse verliezen (2008, 2012 en 2018) is de palm hier nog steeds een 'bodembedekker'. De 'New Form' die soms nauwelijks van de princeps is te onderscheiden, groeit veel sneller en lijkt ook beter winterhard. Ik heb van de 'New Form' een 5 tal exemplaren gehad van Gardenpalms. Daarbij zit nogal wat variatie in uiterlijk en groeisnelheid.
Het zaad van Trachycarpus princeps is in het wild verzameld en zal daardoor veel variabeler zijn qua uiterlijke kenmerken en groeiwijze dan de fortunei die al eeuwen wordt gekweekt en waarbij steeds is geselecteerd op de meest gunstige eigenschappen zoals o.a. een hoge groeisnelheid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Dennis_S op 24 mei 2018 21:21

Is ook een kwestie van lange adem. Die van mij staat al sinds 2009 in de volle grond. De groei is niet erg snel, maar vijf bladeren per jaar is gemiddeld. De tweede van dit jaar ontvouwt nu en daarmee loopt deze precies in de pas met de New Form die nu drie jaar in de volle grond staat. Ze groeien nagenoeg gelijk en ook de New Form is nu bezig met haar tweede blad. Beide zijn goed de winter doorgekomen met alleen bescherming rond de wortels plus dat ik in de meest koude periode afgelopen winters er een transparant zeil overheen span. Dat gaat komend jaar niet meer lukken want de top van de bladeren reiken nu meer dan 2 m hoog. Ik heb veel over princeps gelezen en begrijp inmiddels dat je ook een beetje geluk moet hebben en dat ze zeker als ze jong zijn, nog al eens een groeistoornis oplopen. Die van mij heeft daar geen last van gehad. Ergens kun je ook blij zijn want de mooie gedrongen, bijna bonsai-achtige groeivorm die deze plant in de jonge jaren heeft, is bij mij nu helemaal verdwenen. Het is nu gewoon net een fortunei met net zo groot blad en een mooie witte onderkant.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor hexina op 21 jun 2018 16:06

niet dat het mij uitmaakt want ik vind hem klein echt super mooi.
Ik heb dan ook geen new form.
Maar vroeg me af of de mijne ook ooit groter zal worden of dat deze nu klein blijft :D
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten