verborgen trachy op terschelling

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Alexander op 19 sep 2012 05:05

Pas maar op voor natuurbeheerders. Die hebben het niet zo op floravervalsing...
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Rico op 19 sep 2012 08:55

Ja, stel je voor dat de trachy's over 5 jaar alles overwoekeren... :D
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor palmkasper op 20 sep 2012 21:36

Mogelijk dat dit spontane initiatief gezien moet laten worden door er een groot bord van palmvrienden bij te zetten! Houden natuurbeheerders mogelijk hun handen van af en gaan ze hopelijk ' de palm ' waarderen! Maar ook alle andere duin bezoekers. Een mooie start om NL en B vol te knallen met palmen, JA. :D
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Rob op 20 sep 2012 23:21

Die natuurbeheerders zijn net zo fake als de bacterie culturen die we tegenwoordig aan melk of yohgurt toevoegen nadat we hem plat hebben gesteriliseerd....
Het is het verkeerde soort van Melkert baan waar ik maar met moeite respect voor op kan brengen, hoe goed de bedoelingen ook zijn.
De natuur kan nl prima zonder 'beheerders', als we maar accepteren dat verandering de enige constante is. Gaat al een paar miljoen jaar goed. Als er niets zou veranderen liepen we nu waarschijnlijk nog op alle 4 poten.

(neemt natuurlijk niet weg dat we de boel niet de vernieling in moeten helpen, maar m.i. is dit wel een leuk experiment; echte floravervalsing lijkt me hier niet aan de orde, anders stonden er in nederland en belgie al wel tientallen trachys in het wild.....)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor palmkasper op 22 sep 2012 23:16

Wauw Rob! :mrgreen: i agree! Beetje evolutie zo nu en dan, zal zorgdragen voor (verantwoorde) flora verandering!

In Australië lieten ze zien dat een snel groeiende opuntia struik hele stukken land innam en uiteindelijk vernietigd is door uitzetting van een special insect die deze opuntia wel lekker vindt. Of meren in de USA die te vol zitten met een Aziatisch karper soort, laten de inheemse vissen verdwijnen. Dit is misschien een niet te vergeten kant, maar gelukkig vindt de mens geloof ik nog steeds oplossingen voor dit soort natuur problemen.

Een wilde trachy in Nl en B zal eerder het problem ervaren om last te hebben van een economisch probleem, om dat de kans van uitgraven en meenemen (stelen), groot blijft als de trachy prijs hoog blijft. Misschien meer verwildering van trachy's als de markt te verzadigt is?
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Rico op 22 sep 2012 23:58

Helaas maakt de mens nog altijd meer kapot dan goed in de natuur.
Veel van de goede bedoelingen zijn uitgelopen in regelrechte rampen die de complete flora en fauna van een land vernielen. Een trachy in Nederland/België Zal inderdaad inderdaad veel last hebben van diefstal en onze geliefde winters zullen hen ook niet goed doen...
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Itrme op 23 sep 2012 00:20

En bedankt....

Kan ik dus maar stoppen met mijn studie bos en natuurbeheer Rob? :lol:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Rob op 23 sep 2012 01:22

Wellicht was ik aan de felle kant daarboven....
Laat ik het anders formuleren: Het begrip ''natuurbeheer' was/is hard aan een facelift toe.
In ieder geval was het 'beheer' eind vorige eeuw op zijn zachts gezegd neurotisch en kortzichtig. Vervolgens hebben toen we doorhadden dat het wellicht anders moest, op sommige plaatsen in de jaren 90 en 00 'natuur aangelegd'. Bij het begrip 'natuur aanleggen' was ik het ff kwijt maar het ging hier om uiterwaarden die keurig van plat gras waren voorzien. Nu staan er weer koeien maar het is nog altijd artificieel :? :? het is gewoon niet echt, en ik heb er nog altijd veel moeite mee het als natuur te zien (ondanks de vooruitgang tov het mooie grasveldje ervoor...).
Note dta in de tuin hetzelfde issue vaak zijn kop opsteekt...ik probeer iets te creeren, maar het is nooit 'echt'!

Maak die studie maar af hoor Itrme! Het is tijd voor een nieuwe wind, en van wie beter dan een exotenliefhebber!!

@Kasper Vwb de verzadiging van de markt...ik denk dat trachycarpusprijs nog maar weinig zal dalen...het duurt gewoon te lang vooraleer ie op grootte is, en de kost daarmee te hoog wordt om eea rendabel te laten zijn.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Dennis_S op 23 sep 2012 10:54

Wat een kortzichtige reacties lees ik hier! Alsof wij zonder natuurbeheerders en zonder het achterliggende natuurbeleid er zoveel beter af zouden zijn! Natuurlijk kun je vragen stellen over natuurbeheer, maar realiseer je dan dat je vragen stelt omdat je zelf niet of niet goed op de hoogte bent van het achterliggende principe.

Alsof we beter af zouden zijn als we de natuur zijn gang laten gaan hier in ons dichtbevolkte land. Dan was alles al ingepikt door mensen en had de natuur helemaal geen schijn van kans meer. De ontwikkeling van de EHS is een groot goed en wij hebben natuurbeheerders nodig om er voor te zorgen dat anderen er geen potje van maken en bijvoorbeeld trachies in de gebieden uitzetten waarin wij juist meer kansen voor de natuur gebogen.

Hoevaak is het al niet misgegaan. Er staan wat voorbeelden in reacties hiervoor maar op zoveel plekken in de wereld is het al misgegaan door menselijk ondoordacht toedoen.

Ik zeg niet dat het nu mis zal gaan om een trachie in een duinpan. Maar als natuurbeheerders al dit soort experimentjes toe zouden laten dan ontstaat er vanzelf weer zo'n misser. Ik zeg grappig experiment, maar uiteindelijk dom en ondoordacht. Ware het niet dat wij als exotenliefhebber wel weten dat het met een trachie niet zo'n vaart zal lopen. Maar wie weet waar het klimaat nog naar toe gaat de komende jaren. Kan de palm dan tegen beter weten in toch een plaag worden? Niemand die het weet, wij vermoeden alleen dat het niet gaat gebeuren.

Als laatse, natuurlijk kun je het eens of niet eens zijn met keuzes die in het verleden gemaakt zijn. Maar wij mensen waren/zijn vooral goed in het verpesten van alles wat met echte natuur te maken heeft. Maar de mensen achter het natuurbeheer, laten we het zo noemen, leren bij en passen aan. nogmaals, de plekken waar natuurbeheer plaatsvindt zijn vele malen aantrekkelijker voor natuur dan plekken waar dit achterwege blijft.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Itrme op 23 sep 2012 12:05

Zo wat een discussie ineens :lol:

Dat was nu ook weer niet de bedoeling.

Mocht ik ooit op een forumuitstap ofzo komen, voel je dan vrij vragen te stellen over natuurbeheer :lol:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten