verborgen trachy op terschelling

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Rico op 23 sep 2012 12:38

Hoevaak is het al niet misgegaan. Er staan wat voorbeelden in reacties hiervoor maar op zoveel plekken in de wereld is het al misgegaan door menselijk ondoordacht toedoen.

Ik zeg niet dat het nu mis zal gaan om een trachie in een duinpan. Maar als natuurbeheerders al dit soort experimentjes toe zouden laten dan ontstaat er vanzelf weer zo'n misser. Ik zeg grappig experiment, maar uiteindelijk dom en ondoordacht.


Grappig zo'n discussie...
Waren het vroeger niet juist DE natuurbeheerders die de reuzepadden uitgezet hebben in Australië om het suikerriet tegen insecten te beschermen, en Killerbees uit Afrika laten kruisen met de lieve, schattige, maar langzaam producerende bijtjes... en ach we kennen er allemaal nog wel meer.

Al zou er een populatie trachy's op terschelling overleven, wat zou dat dan in vredesnaam voor gevolgen kunnen hebben op onze inheemse planten? Het zijn immers geen giftige dieren zonder een natuurlijke vijand.
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Itrme op 23 sep 2012 12:58

Ik heb geen idee of dit waar is Rico, wat heeft een natuurbeheerder er in hemelsnaam aan een suikerrietveldte beschermen? :S
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Dennis_S op 23 sep 2012 13:10

Geeft maar weer eens weer dat mensen, ook natuurbeschermers in het verleden vaak de mist in zijn gegaan. Door gebrek aan kennis etc. Gelukkig is de kennis de laatste decennia hard omhoog gegaan en worden dergelijke bloopers hopenlijk niet meer gemaakt. Het hedendaagse natuurbeheer is meer en meer gestoeld op goed onderzoek en ervaring in plaats van probeersels.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor eddy21 op 23 sep 2012 13:18

ach een paar jaar terug werden er vossen uitgezet op vlieland terwijl dat juist een natuurgebied is met weet niet hoeveel soorten vogels die daar broeden kijk dat gaat te ver
maar een eenzame trachy in een verlaten duin pan zal echt geen mens of dier kwaad doen dus ik zie geen schadelijke dingen in een experiment zoals die van mij laat het boompje lekker groeien ;)
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Norbert op 12 feb 2020 19:41

Weet iemand of de bovengenoemde “verborgen Trachy” uitgegroeid is tot een “torenhoge duin-Trachy” met bestaansrecht heden te dage???
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Guidonno op 12 feb 2020 21:24

Hehe, ben ook wel benieuwd ;)
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor draco op 12 feb 2020 21:33

Ik zou het wel aandurven om wat zaden van Trachycarpus in het bos hierachter uit te strooien. Dat de introductie van een exoot goed mis kan gaan, bewijst wel de rap uitdijende plaag van de kaukasische berenklauw (Heracleum mantegazzianum). Deze indrukwekkende woekerplant werd na de drooglegging bewust uitgezaaid in de maagdelijke bossen van Flevoland.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Norbert op 13 feb 2020 00:13

Hee Draco, mooi toch om aangrenzend aan een Trachycarpus bos te wonen!!!! Uitstrooien!!! :thumb_up: :thumb_up:
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Mate op 14 feb 2020 08:44

Gewoon in de tuinen van de buren kegelen :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: verborgen trachy op terschelling

Berichtdoor Tropicals op 23 feb 2020 16:13

Mate schreef:Gewoon in de tuinen van de buren kegelen :lol:

looool :D
Tropicals
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 25 feb 2019 13:24
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten