phoenix uitplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

phoenix uitplanten

Berichtdoor varenlover op 04 dec 2009 23:28

Hoe lang kan een phoenix canarensis in pot overleven? Ik heb hem reeds 3 jaar,hij staat in een pot met diameter en hoogte +- van 1 meter en overwintert binnen in de veranda. Kan ik hem uitplanten in de tuin of zal hij onze winters niet overleven?
varenlover
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 03 dec 2009 23:00
Woonplaats: West-Vlaanderen Ieper
2 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2009 00:01

Beste Varenlover,

Welkom op het forum! ;)

Een pot van 1m diameter en hoogte is best groot. Het zal wel een mooie plant geworden zijn in je veranda ;) Heb je geen foto? (handleiding foto's uploaden vind je in de zijbalk)

In principe kan je hem zo houden in de pot zolang je hem voldoende water geeft. Het spreekt voor zich dat hij min of meer zal stoppen met groeien.

Nu mag je hem zeker niet uitplanten in de tuin. Het wordt immers winter. Je kan het proberen in de lente maar een winter van bij ons zal je Canarische dadelpalm (waarschijnlijk) niet overleven. Je dient hem dus in de winter te beschermen. Het is in het verleden al gebleken dat dit mogelijk is. Exotic Life (lid van forum) heeft foto's van zijn Phoenix canariensis op het forum gezet waarop je de winterconstructie (bescherming van plant) mooi op kon zien.

Ik vind deze foto's niet meer. Weet iemand waar deze staan op het forum?

Hier alvast een foto van de Phoenix canariensis in volle grond
Afbeelding
Bron: Exotic Life

Meer weten over winterbescherming van palmen: Winterbescherming palmbomen

Veel succes!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2009 17:36

http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor varenlover op 10 dec 2009 22:42

Bedankt voor jullie reactie! Mooie foto, mooie palm he. Zal hem maar in zijn pot laten en regelmatig water geven. Hij ziet er alleszins nog gelukkig uit. De stam groeit wel niet zo snel maar is niet erg, zo blijft zijn formaat hanteerbaar he! Ik geef hem in het voorjaar wat organische mest. Zal dan later eens foto proberen te plaatsen.
groetjes, Bart
varenlover
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 03 dec 2009 23:00
Woonplaats: West-Vlaanderen Ieper
2 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Exotic Life op 12 dec 2009 00:39

Ik zal morgen nog eens een foto maken hoe de palm er nu bij staat. Dit doe ik ieder jaar om zo de groeisnelheid in kaart te brengen. Post de meest actuele foto dan ook wel even hier.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Norbert op 06 feb 2022 17:03

Ik heb van deze soort eens een flinke serie zaden geraapt in Kroatie. Thuis zorgvuldig uitgezaaid en deze kwamen vrijwel allemaal heel makkelijk uit. De Phoenix-exemplaren die ik nog heb staan in pot en die zet ik gedurende de winter in mijn vorstvrije garage. Vrieskou kunnen ze niet tegen. Wel eens een test gedaan ze uit te planten in de volle grond, maar een heel klein beetje vorst en dan leggen ze al het loodje.
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Rob op 06 feb 2022 23:17

Je zou best eens een anders soort kunnen hebben Norbert.
P. canariensis en P. dactilifera kunnen wel een graadje of 4-5 vorst hebben zonder dat ze gelijk het loodje leggen.
Weet je zeker dat je geen P. roebelnii of iets ander hebt?

PS: Die grote Phoenix van Exoticlife hierboven op foto staat er nog steeds btw :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Pita op 08 feb 2022 22:45

Mijn roebelini hier in Spanje staat in volle grond en heeft ook een paar nachtjes -2/-3 gehad, wel een zak over getrokken, maar staat er nog prima bij, canarie kan meer hebben zelfs
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor tankton op 09 feb 2022 09:28

Er is wel een enorm verschil met dagtemperaturen van 15 graden en incidenteel een paar graadjes vorst, of maandenlang 2 graden en zeikregen en dan nog een keer -5 eroverheen
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Axel Amsterdam op 09 feb 2022 10:31

Als je punt is dat canariensis geen incidentele -5C kan hebben in een nat winterklimaat dan klopt dat niet. Daarnaast is het hier niet maandenlang 2C overdag. De gemiddelde dag temp ligt rond de 5C a 6C overdag.

Zowel in Londen als ook in de omgeving van Amsterdam zijn dat precies de winters die phoenixen canariensis gemakkelijk overleven (zie ook Matko's exemplaar). Toevallig is dat ook het huidige beeld van deze winter en de (kleine) phoenixen en Washingtonia's in de plaatsen rond Amsterdam zijn allemaal groen en springlevend en nee die gaan niet ineens alsnog omvallen in de lente want dat gebeurt alleen als er forse schade is binnenin de palm en daarvoor is een incidentele -5C niet erg genoeg.

Nog een stap verder, ik heb jaren geleden een uitgeplante roebelenii gehad die een natte zachte winter heeft overleefd. Dat was wel puur geluk en inderdaad praktisch onmogelijk in Nederland.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten