Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Christophe op 01 maart 2009 12:36

Hallo Davy,

Wat een mooi weer vandaag! De palmboompjes zullen in hun nopjes zijn. 8-)

De Jubaea chilensis heeft de eerste jaren inderdaad een 'knolvormig' uiterlijk. Beetje zoals de knolselder :D Deze palmboom maakt echter wel een prachtige stam aan. Ik vind deze zelfs nog mooier dan de Trachycarpusstam.

Op palmvrienden wiki staan er enkele prachtige foto's van de Jubaea chilensis: http://palmvrienden.net/wiki/Jubaea_chilensis

Ik heb inmiddels een mailtje gehad van palmhunter. De actie (2 voor prijs van 1) telde niet zomaar voor elke butia capitata, maar enkel voor een bepaalde soort. Er zitten twee samen in één pot, die hij verkoopt voor de prijs van één.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor gerry op 02 maart 2009 19:54

zou ik nu mijn jonge phoenixen al buiten in de serre zetten of nog wa vroeg
????????????????,
gerry
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 nov 2008 15:23
0 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2009 20:32

Gerry

Met het weer dat we nu hebben zouden sommige palmen al naar buiten kunnen.
's Avonds kan de temperatuur echter nog onder het vriespunt zakken. Je wacht dan ook het best nog 1 à 2 maandjes om zeker te zijn dat er niets meer kan gebeuren. Zeker jonge zaailingen die nog veel gevoeliger zijn dan volwassen exemplaren.

Op dagen als vandaag kun je ze overdag natuurlijk wel lekker buiten zetten om alvast te wennen aan het zonlicht. Maar je moet dan wel steeds een verhuis doen: 's avonds alles weer naar binnen ;)

groeten
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Christophe op 02 maart 2009 21:26

Dat laat me eraan denken dat ik mijn Musa basjoo en Phoenix weer naar binnen moet halen :D

Ik had ze deze middag al even buiten gezet, om ze eens goed water te geven, maar tegen nu zullen ze wel al uitgelekt zijn ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 02 maart 2009 22:13

De Jubea is net aangekomen... Zoals beloofd hierbij de foto's van de aankomst. Zeg maar eens wat jullie er van vinden!
Bijlagen
DSCN5338.JPG
DSCN5338.JPG (69.35 KiB) 6170 keer bekeken
DSCN5337.JPG
DSCN5337.JPG (110.33 KiB) 6169 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Christophe op 03 maart 2009 00:17

Ik denk dat we allemaal een beetje jaloers zijn :lol: Het is een prachtige plant de Jubaea. Ze zouden een pak sneller groeien eens ze wat leeftijd hebben (zoals jouw palm)

Waar ga je hem zetten? Ergens in de gazon, of gewoon in de border? Of toch nog even in een (grotere) pot laten staan?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2009 15:50

Inderdaad.... één woord: WOW ;)

Is dat die van de Palmhunter van €100,-?
Ziet er in ieder geval mooi uit!
Proficiat met die aanwinst.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 03 maart 2009 18:24

Nee het is zeker die NIET van de palmhunter... Dit exemplaar is nog wat ouder (ik denk 15 jaar of meer). Ik heb net even gemeten: de stam is bij de basis 20 cm en ze is 30 cm hoog zodus...
Hij heeft deze winter bij de handelaar gewoon buiten gestaan in die pot....Ongelooflijk nietwaar. Zoals je kan zien ziet die er nog fris groen uit. We zijn nog aan het denken voor een plaatsje. Ik heb er een fototje bijgevoegd waar we hem zouden plaatsen. Hij staat nu nog op wieltjes dus we testen even uit. Merk op dat je in dit geval u moet houden aan de wetgeving: deze boom wordt groter dan 2 meter dus 2 meter van de buur blijven.... We dachten even om hem nog te plaatsen in de zwarte bak van de canariensis maar ik wil geen enkel risico. Deze palm is al 15 jaar dus om dan in een pot te steken.....Daar hij al wat groter is kan hij beter tegen het vriezen en is al wat sterker. Er wordt aangeraden in het najaar er een dakje boven te maken..
Bijlagen
DSCN5340.JPG
DSCN5340.JPG (145.61 KiB) 6167 keer bekeken
DSCN5339.JPG
DSCN5339.JPG (144.39 KiB) 6167 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2009 19:36

Heel mooi hoor!
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je hem dan wel gekocht hebt en voor hoeveel? :roll:

En waarom "zeker NIET" die van Palmhunter? Was die niet OK misschien?

groeten
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 03 maart 2009 19:55

Simpel: bij palmhunter moest ik te ver rijden. Andere optie was laten opsturen maar dan heb je verzendkosten en kun je de palm niet kiezen...Bovendien beantwoorden ze u mail nauwelijks. Op de eerste mail nog antwoord maar toen ik verdere vragen had over transport enz al meer dan een week niets gehoord. Pech dus voor hun :D Ik heb hem 120 € betaald en kon kiezen uit 3 palmen. Hij was ouder enz. Logische keuze zeker... :D Die van mij komt niet uit een winkel maar rechtstreeks bij een invoerder die ook wel soms particulier verkoopt. Mijn Trachycorpus komt ook van daar. Ik kende die mens dus nog en had terug gebeld en gevraagd of hij toevallig een Jubea had. Die verkopen ze normaal niet veel wegens nauwelijks vraag naar. Enkel wij :D -mensen dus die bewust opzoeken- zeiden ze daar.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron