Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor s.janssen op 10 dec 2012 00:43

Goedendag,

Ik heb zin's dit jaar een Trachycarpus oreophilus in de volle grond staan, zeer mooie palmen maar volgens mij wel zeer zeldzaam. Atans er zijn tot nut toe alleen zaailingen of jonge palmen van te vinden. Ik ben zo bang dat mijn enige exemplaar de winter niet overleefd. Afgelopen weekend heeft die met bescherming -9 voor zijn kiezen gehad met geen schade (tot nu toe).

Het is een zaailing met beginnende gedeelde bladeren.

Wat zeggen jullie? Extra goed beschermen en de gok wagen of beter voorzichtig oppotten en warm houden? Wat zijn jullie ervaringen met dit soort?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor draco op 10 dec 2012 02:04

Ik zou er ook een bezit hebben afkomstig van Cemunnos, maar bij de ontvangst van de bestelling ontbraken de labels en waren ook nog eens 2 orders dooreengehusseld, zodat ik geen idee heb of ik deze soort feitelijk heb. Ondertussen lijkt de palm sprekend op mijn Trachycarpus manipur. Je kunt je dan dus afvragen of je werkelijk een Trachycarpus oreophylus in bezit hebt? Voor de zekerheid overwinter ik ze allebei vorstvrij. Eerst maar eens zien hoe deze palmen zich verder ontwikkelen.
Over de winterhardheid is waarschijnlijk nog weinig bekend. In Betrock's Cold Hardy Palms wordt -10°C vermeld als vorstgrens zonder dat schade optrad (getest tot -14°C). Meestal betreft dit een beperkte waarneming.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Rob op 10 dec 2012 02:18

Hi Draco.

Manipur kan schijnbaar wel een stootje hebben heb ik me laten vertellen.
Hier staat ie nu voor de eerste keer in volle grond.

Geen ervaring met Oreophilus. Ik zou zeker voorzichtig zijn als men -10 als max opgeeft.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 10 dec 2012 11:34

Tr. oreophilus tot -8graden C in volle grond.

Dit is één van de minst winterhardste Trachycarpus soort.

Eén nacht -9 gr C kan wel, maar meerdere nachten achter elkaar, wordt op den duur wel een probleem voor de palm. Palm is nog niet groot en heeft zich nog niet volop door ontwikkeld.

Stuur een foto van de palm, het betreft een zaailing.

Advies, binnen in een schuur zetten waar het niet vriest, maar wel koud wordt. Eventueel bijverwarmen met lichtslang als het extreem koud wordt.

Tip, zet in de schuur een beker met water, dan kan je checken of het gevroren heeft, thermometer ophangen geeft ook een goed beeld van de temperaturen.

Groet
Ed ;)
Avatar gebruiker
Ed's Palmenfarm
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 05 nov 2012 18:58
11 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Troy op 10 dec 2012 18:28

In mijn ervaring is de Oreophilus Qua winterhardheid goed te vergelijken met de Princeps. Ook is mij opgevallen dat ze niet van volle zon houden maar beter af zijn in de halfschaduw. Ik zou hem zeer zeker niet uit de volle grond halen, de kans dat je de wortels moet beschadigen is te groot. Mijn advies zou zijn goed beschermen en verwarmen vanaf 0 graden, hij kan wel wat hebben maar dan weet je zeker dat je goed zit. Enu,, foto? :D
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor kristof p op 10 dec 2012 19:06

ik heb de oreophilus ooit nog samen met de manipur in de tuin gezaaid. volledig onbeschermd gelaten en dat ging goed tot twee winters geleden. een korte -8°C en enkele ijsdagen konden ze wel aan maar veel meer niet. Ik heb nog altijd een exemplaar die het goed doet in de tuin maar die staat droog tijdens de winter en heeft zo de twee laatste winters schadeloos doorstaan (min -12°C). Manipur is veel harder en heeft hier geen bescherming nodig.

zoals eerder gezegd komt de winterhardheid dicht in de buurt van princeps (princeps kan nog net iets meer aan maar zeker niet zo winterhard als manipur, fortunei/wagnerianus, nanus, takil?, geminisectus?)

volgens sommigen in de palmwereld is manipur en oreophilus dezelfde palm maar wie ze beide groeid weet dat dit haast niet kan. het verschil in winterhardheid alleen is al zo groot)
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor draco op 10 dec 2012 20:19

Waaraan kan ik 't verschil zien tussen 'n oreophilus en 'n Manipur. Dan kan ik de laatste a.s. voorjaar uitplanten. Of ik plant ze allebei uit en die 't eerst 't loodje legt is vermoedelijk de oreophilus.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor s.janssen op 10 dec 2012 21:45

Tot mijn schrik zie ik dat ik een grote fout heb gemaakt met de naam van deze trachycarpus. Met het uitgraven van de palm zag ik een wit kaartje tussen de wortels met de naam Trachycarpus nainital. Ik had altijd het idee dat dit een oreophilus was, waarom weet ik niet!
Wat ik wel wist dat deze palm van mypalmshop afkomstig was, en de goedkoopste oreophilus is euro 29,95. Lijkt mij niet dat ik deze even heb gekocht.

Maar de palm is wel uit de grond, een ruime pot en op een koele plaats rustig laten bij komen. Misschien toch maar de eerste jaren even groter en sterker laten worden en dan pas uitplanten ;)

De manipur heb ik 2 planten van in volle grond, een behoorlijke puzzel met al die zaailingen als je een naam niet weet of bent vergeten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor kristof p op 10 dec 2012 22:01

draco,

het blad van manipur is veel stugger (dikker) dan van oreophilus. de manipur zijn bladeren zijn aan de onderkant mooi wit (bijna zoals princeps) en van mijn oreophilus zijn die gewoon groen zoals de bovenkant. persoonlijk vind ik het gemakkelijkst om te voelen aan het blad.

sommige handelaren hebben aanvaard dat het om dezelfde soort gaat en verkopen beide onder dezelfde noemer wat ik nogal dom vind gezien de verschillen in winterhardheid.
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor s.janssen op 10 dec 2012 22:22

@kristof, geef ik je helemaal gelijk in, uiteindelijk zal dat alleen maar tegenwerken en heeft en heeft de kweker er vroeg of laat spijt van. Zelfde als met de vele zogenaamde takils die ook veel verkocht worden onder de magische naam.

Maar aan de andere kant, er wordt steeds meer aandacht gegeven met het verschil tussen verschillende soorten. Hoe zal het over 5 jaar zijn of misschien wel 10 jaar?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten