Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor draco op 11 dec 2012 02:25

Op basis van Kristofs informatie heb ik dan blijkbaar 2 x de Manipur of met andere woorden hoef ik me geen zorgen te maken over de winterhardheid. Waarschijnlijk heb ik dan teveel betaald voor de 'verkeerde soort', maar daar komen we ook wel weer overheen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Alexander op 01 jan 2013 19:34

Trachycarpus oreophilus uit Noordelijk Thailand is een heel andere palm dan Trachycarpus Ukhrulensis, of T. Manipur, uit N.O. India. Dat handelaren bijde soorten als 1 soort zien is dom.
De groeiplaatsen zijn ver verwijderd van elkaar en beide palmen zijn als soort ontstaan door miljoenen jaren evolutie in volledige isolatie op geisoleerde standplaatsen, zeker de Thaise T. oreophilus. Die groeid alleen op de berg Doi Chiang Dao op kalsteen. Ben er zelf nog geweest.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor ExoRobin op 01 jan 2013 23:35

s.janssen schreef:Tot mijn schrik zie ik dat ik een grote fout heb gemaakt met de naam van deze trachycarpus. Met het uitgraven van de palm zag ik een wit kaartje tussen de wortels met de naam Trachycarpus nainital. Ik had altijd het idee dat dit een oreophilus was, waarom weet ik niet!
Wat ik wel wist dat deze palm van mypalmshop afkomstig was, en de goedkoopste oreophilus is euro 29,95. Lijkt mij niet dat ik deze even heb gekocht.

Maar de palm is wel uit de grond, een ruime pot en op een koele plaats rustig laten bij komen. Misschien toch maar de eerste jaren even groter en sterker laten worden en dan pas uitplanten ;)

De manipur heb ik 2 planten van in volle grond, een behoorlijke puzzel met al die zaailingen als je een naam niet weet of bent vergeten.


Hey Sylvan,

Waarom zou je een nainital uit de grond halen?
Bij mij staan er nog heel wat Nainitalzaailingen in de volle grond.
Geen enkel probleem.
Alleen bij temperaturen rond de -20 zou ik me zorgen gaan maken of ze het redden.
Voor de temperatuur hoef je het niet te doen.
Vandaag ben ik zelfs maar weer mijn basjoo's gaan uitpakken om rot te voorkomen door de hoge temperaturen.

Vriendelijke groet Robin!
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor s.janssen op 01 jan 2013 23:50

@Robin,

Dat het een nainital was wist ik niet in eerste instantie totdat ik de palm uit ging graven en een kaartje tegen kwam. Natuurlijk plaats ik de palm niet terug want die zou niet meer aanslaan voor de vorst die nog gaat komen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor draco op 02 jan 2013 01:48

Als het allemaal verschillende soorten blijken te zijn...Misschien dat genetisch onderzoek meer duidelijkheid kan scheppen omtrent de onderlinge verwantschappen, als tenminste iemand zin heeft om dat uit te plussen. Toen ik mijn studie biologie aanving, was het begrip soort nog duidelijk gedefiniëerd. De brede toepassing van vergelijkende DNA analyse heeft de toenmalige indelingen sindsdien behoorlijk overhoop gegooid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Alexander op 02 jan 2013 13:17

draco schreef:Als het allemaal verschillende soorten blijken te zijn...Misschien dat genetisch onderzoek meer duidelijkheid kan scheppen omtrent de onderlinge verwantschappen, als tenminste iemand zin heeft om dat uit te plussen. Toen ik mijn studie biologie aanving, was het begrip soort nog duidelijk gedefiniëerd. De brede toepassing van vergelijkende DNA analyse heeft de toenmalige indelingen sindsdien behoorlijk overhoop gegooid.

Maar bij natuurbehoud, om maar wat te noemen, zijn ze wel zeer secuur. Je kan bijvoorbeeld alle tijger ondersoorten, of variaties als 1 soort beschouwen. En het hele zaakje als 1 pot nat beschouwen, en je niet meer druk maken over 1 sterker bedreigde ondersoort,maar of dat wenselijk is is de vraag.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor s.janssen op 02 jan 2013 17:19

Beetje offtopic is het wel maar wel interesant! 8-)

Tijgers is en blijft 1 soort, net als alle honden dat is allemaal 1 soort en stamt af van de Wolf. Door menselijk ingrepen zijn daar weer verschillende rassen uit gekomen. Je hebt verschillende tijgers in verschillende leefgebieden die zich aanpassen aan een bepaald gebied, dat noemen we weer Evolutie.

Tijgers zijn zeker bedreigde dieren, alleen de ene tijgersoort meer als de andere omdat er nog te veel geschoten wordt voor medicijnen of zelfs als vloerkleedje.

Ga je daar heel streng naar kijken krijg je weer genenbepaling enz..of je daar zin in hebt?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Alexander op 03 jan 2013 06:12

Het begrip soort is inderdaad lastig te definieren. Maar zolang er niks beter is hou ik er maar aan vast.

Wat voor tijgers geld, geld ook voor planten. Met name als ze bedrijgt zijn. En ook in verband met reintroductie is het belangrijk.

Maar misschien offtopic, tenzij het om een bedreigde palm/Trachycarpus gaat.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Gilian op 30 okt 2014 18:46

Trachycarpus oreophilus
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Avatar gebruiker
Gilian
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 27 dec 2013 23:12
17 bedankjes

Re: Trachycarpus oreophilus in volle grond houden?

Berichtdoor Troy op 30 okt 2014 19:07

Mooi plantje Gilian! :D :thumb_up:
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten