subtropische en tropische binnen palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor Rico op 24 jan 2013 00:22

Warme zomers en winters zodat je ze lekker buiten kunt houden... :fluiten:
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor Eduard op 24 jan 2013 12:35

Exotenhof schreef:
Ik wil er even 2 uitlichten:
- Beccariophoenix alfr.: ziet er schitterend uit. Staat deze 'fulltime' binnen? Opvallend hard gegroeid, die van mij gaan vrij traag, zo'n 1 tot 2 blaadjes per jaar (juvenile exemplaren).
- Hyophorbe: ben benieuwd hoe de luchtcondities zijn en de gehele behandeling. Staat ie altijd binnen? Waarschijnlijk wel, de palm heeft een hekel aan temperatuurschommelingen en stoot dan snel blad af. Maar donkerte in de winter en lagere temperaturen dan 12°C zorgen ook voor snelle achteruitgang. Kan wellicht met deze palm nog wel wat van je leren..


Hoi, van de Beccariophoenix had ik er 3 in eerste instantie gingen ze gelijk op maar zag dat de speren een beetje bleven sukkelen [vasthangen/ indrogen] eentje groeide echter beter en dat is dit exemplaar, vind ondanks dat de speren er goed uitkomen de kleur erg aan de fletse kant, misschien dat deze toch naar buiten moet? Bijden staan het hele jaar binnen, de luchtvochtigheid is altijd boven de 60% met uitzondering van de winter vooral met dit koude weer wordt de vloer goed warm [vloerverwarming] en kost dit zijn tol, verbrande bladpunten aan deze soorten en zeker aan de oudere bladeren van de Hyophorbe, best wel jammer hij stond er voor de kerst echt mooi bij, nu is de luchtvochtigheid +-45% in de veranda, gelukkig dat het strenge winterweer er uit gaat en de luchtvochtigheid weer snel kan stijgen, gemiddeld heeft deze er 3 a 4 mooie donkergroene bladeren staan en als een nieuwe speer komt er ook weer direct eentje indroogt, heb voor deze soorten gekozen omdat ze best wel compact blijven, grote palmen zijn ook mooi maar eisen te veel plek, deze hoogte van de Hyophorbe en b.v de Latania vind ik minder prettig daar je er constant tegen aanloopt of stoot hoger of lager is dan weer prettiger, een luxe probleem ;)
De veranda heeft in de zomer een gemiddelde temp van 23ºC. en in de winter 19ºC.
Luchtvochtigheid gemiddeld 60%, ik sproei nooit mijn planten, mijn ervaring is dat je dan sneller schade aanbrengt aan het blad! kluiten hou ik altijd vochtig, laat ze nooit indrogen.
De veranda heeft een dak van 4 laags polycarbonaat en in de zomer voorzien van een schaduwdoek bijna vergelijkbaar met buitenlicht, denk ook dat dit een bepalende factor is.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10310
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1000 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor Gerritzen op 25 jan 2013 00:09

Eduard, ik ben onder de indruk! Wat een groei weet jij uit die planten te krijgen. Ook ik heb in 2009 een paar Beccariophoenix alfredii van Esther Texel overgenomen, maar die zijn een stuk kleiner dan die van jou. Ik zal binnenkort ook eens een wat grotere pot geven. Houd jij die binnen in de zomer?

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor Gerritzen op 25 jan 2013 00:12

Sorry, ik had er overheen gelezen. Hele jaar binnen dus.
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor Hitch op 12 apr 2013 18:24

Mijn laatst overgebleven Sabal 'Riverside' heeft deze winter het loodje gelegd :( . Heb me ondertussen als vervanger maar een Sabal texensis in huis gehaald. Ga deze gewoon in de serre laten staan zodat hij max aan warmte en licht krijgt het hele voorjaar en de hele zomer. Eens kijken of die groeien wil bij hogere t°.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor draco op 13 apr 2013 01:11

Hitch schreef:Mijn laatst overgebleven Sabal 'Riverside' heeft deze winter het loodje gelegd :( . Heb me ondertussen als vervanger maar een Sabal texensis in huis gehaald. Ga deze gewoon in de serre laten staan zodat hij max aan warmte en licht krijgt het hele voorjaar en de hele zomer. Eens kijken of die groeien wil bij hogere t°.

Dit lijkt me een kansrijk plan al moet je in de gaten houden dat de palm niet gaat rekken. Al is de kas of serre nog zo licht, de bladstelen gaan onder glas onvermijdelijk langer worden. Ik kocht een paar jaar terug een grote Brahea armata, die na te zijn verpot totaal geen groei vertoonde. Vorig jaar heb ik de palm in de kas gehouden waar ' s zomers de temperatuur geregeld tot 45°C oploopt. Als gevolg daarvan heeft de Brahea 2 bladeren gemaakt. Buiten mag je dit evengoed verwachten, maar waarschijnlijk was na het verkuipen het wortelstelsel nog onvoldoende ontwikkeld. Een kleiner exemplaar welke al langer in mijn bezit is, groeit immers gestaag in de open lucht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
684 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor Eduard op 28 jan 2014 21:40

Hoi tijd voor de jaarlijkse update, moet zeggen dat de meeste palmen het goed gedaan hebben het afgelopen jaar, sommige te robuust! Dat gaat aankomende zomer voor plaatsgebrek zorgen, zal keuzes moeten maken, de latania [lontaroides] en sabal [riverside] groeien uit hun voegen, ook de flessenpalm [Hyophhorbe lagenicaulis] waar ik een rustigere groei bij verwachten, de nikau [Rhopalostylis sapida] en Kerriodexa Elegans gaan ook groot blad vormen! Ik geef maar zelden mest, 3x per jaar in de lente /zomer.
De situatie van een jaar geleden vind je op pagina 1 van deze topic,

Als eerste de Hyophhorbe lagenicaulis [flessenpalm] deze gaat ondanks de herhaalde spintaanvallen goed, het blad komt op hoogte en de stam begint goed te zwellen, ik wacht nog een jaar met het pellen van de stam,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De phoenix rupicola die ik als zaailing van Grad heb 2009 is geen snelle groeier, begint vorm te krijgen, vind de kleur een beetje flets!

Afbeelding

Afbeelding


Van Edwin de mooie livistona jenkinsiana, deze begint ook goed te knallen, jammer dat ik niet genoeg plek heb om alle palmen een goede plek te geven, deze staat wel goed qua licht, maar in de doorloop, dat zie je aan het blad bij het doorloop,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De nikau [Rhopalostylis sapida] had ik mee als zaailing van de C.B.beurs van 2010, gaat nu ook heel goed, plant hoogte zonder pot 1.40 m

Afbeelding

Afbeelding


De latania [lontaroides] heb ik als zaailing van Monique van de Haps beurs 2009 , nog een jaar dan gaat deze naar boven waar die meer hoogte krijgt,

Afbeelding

Afbeelding


Van Texeltje, Beccariophoenix Alfredii komt heel langzaam tot uiting, het stammetje komt tot ontwikkeling,

Afbeelding

Afbeelding

Van Ben / Chrisvm heb ik de Adonidia Merrillii Filipynen het exemplaar van Ben verbleekt iedere keer tijdens de wintermaanden, die van Chris blijft groen, weet niet waar het aan ligt, ik heb die van Ben misschien te snel in een grote pot gezet heb, bij het jonge exemplaar is het nu een wortelkluit, dus tijd voor een grotere behuizing,

Afbeelding

Afbeelding


De Kerriodexa Elegans wordt mooi, krijgt nu langere stelen en het blad wordt steeds groter, met uitzondering van het zomerblad [rechts] dat heeft afwijkingen, ontstaan in de hitte van Augustus laatste zomer,

Afbeelding

Afbeelding


De sabal [riverside] die ik van Sven heb uit 2010 zit tegen het dak, van stamvorming is nog geen sprake, deze gaat misschien ook komende zomer naar buiten op een beschermde plek,

Afbeelding

Afbeelding


Een overzichtsfoto vanaf de terrasdeur genomen,

Afbeelding

En de andere kant uit, volle bak!

Afbeelding

De Butyagrus van Arian, als zaailing van de Hapsbeurs 2009, kon niet meer binnen blijven staan de veren knakte door, heb de plant eind Juli buiten gezet half schaduw maar deed niet veel meer, 40cm speergroei tot nu toe, hier stond die buiten voor de kas, nu staat die in de koude kas,

Afbeelding

Afbeelding


En de Carludovica palmata [rotundifolia] blijft het goed doen, 9 bladeren en binnen 15 jaar op die plek weer een scheut aan de linkerkant van de pot,

Afbeelding

Zo dat waren de binnen palmpjes weer voor dit jaar, tot de volgende.

Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 29 jan 2014 10:29, in totaal 2 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10310
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1000 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor erna op 28 jan 2014 22:02

Mooi Eduard ! Ze zien er schitterend uit !

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor wim1960 op 28 jan 2014 22:11

Hallo Eduard,

Prachtige palmen, het is waar genot om jouw collectie palmen te zien. Het zou een uitstapje voor het forum waard zijn. ;)

Gr. Wim
wim1960
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 06 jan 2012 15:58
Woonplaats: Panningen (Limburg)
17 bedankjes

Re: mijn tropische binnen palmen

Berichtdoor alloo op 28 jan 2014 22:13

Prachtig Eduard,die Rhopalostylis Sapida heb ik ook ooit gehad,heb hem moedwillig laten beviezen wegens te groot,had hem ook gekocht als klein plantje.Als ik mij goed herinderd was het een redelijke snelle groeier.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten