Phoenix theophrastii

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Remy op 10 feb 2014 23:27

Hier is mijn kanjer:

Afbeelding

De theophrastii is inderdaad een dankbare en makkelijke kiemer :D
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Eduard op 10 feb 2014 23:36

Hoi Remy, gefeliciteerd met je nieuwe palmgeboorte, altijd leuk als ze opkomen, staat die niet wat droog? ik hou al mijn palm substraten vochtig en dan kleurt het donker, als ik dit hier zou zien zou ik schrikken en meteen naar de gieter grijpen!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 feb 2014 23:52

Ja, het is een mythe dat palmen van droge grond houden. Ze kunnen het wel tolereren, maar dat is wat anders.

Weer een onderwerp voor de Myth Busters op Discovery Channel.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Remy op 10 feb 2014 23:53

Hij stond wat aan de droge kant ja, ik wist niet dat ik die Phoenix zaailingen ook vochtig moest houden... Weer wat geleerd, dank je ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor s.janssen op 11 feb 2014 00:01

En zeker met jonge opkomende planten, die ontkiemen juist in de beste periode zodat ze snel kunnen doorgroeien. Een grote palm kan droogte goed verdragen en zeker in volle grond omdat ze veel dieper geworteld zitten. Phoenix dactylifera kunnen op deze manier overleven in gortdroge woestijnen van Afrika omdat ze met hun wortels bij onderliggende rivieren zitten.

Palmzaailingen nooit uit laten drogen, daar zijn ze nog onvoldoende voor geworteld ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor draco op 11 feb 2014 01:38

Gouden HandPalm schreef:@palmgek ja, je hebt gelijk. Even mijn nieuwe app (geweldig ding!) erop na gechecked en de sylvestris is zone 9b en de theophrastii is zone 8b. De sylvestris komt het meest voor in India en Pakistan. Dat gaat het dus niet worden in onze tuin, helaas.

Ik was even in de war gebracht door de beschrijving 'Noord-India' die ik ergens las. Dan denk je al snel aan de Himalayas en aan de Trachy soorten die daar in de kou goed groeien. Bomen uit de wat hogere delen van de Himalayas willen het bij ons nog wel eens doen.


Betrock's tabel vermeld zone 9a voor de sylvestris en tenminste een waarneming waarbij deze palm geen schade ondervond van -5,6°C vorst. Als ik me goed herinner heb ik deze Phoenix gespot in een hoteltuin op Tenerife. In 'La connaissance des Palmiers' stelt auteur Jean-Pierre Albano dat de sylvestris qua winterhardheid vergelijkbaar is met Phoenix dactylifera. Er wordt wel verondersteld dat de 'gedomesticeerde' dactylifera zou kunnen afstammen van de sylvestris.
Phoenix canariensis, dactylifera en sylvestris verschillen niet zo veel qua vorstgevoeligheid. De twee laatstgenoemden hebben meer warmte nodig voor de groei; dan blijft de toch canariensis over als de meest geschikte soort voor ons klimaat om mee te experimenteren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Tosaman op 03 feb 2015 18:07

Up!

Ik heb mezelf een P.theophrastii kado gedaan. Nadat de vorige winter vijf stuks van twee jaar oud door knaagdieren waren verwoest, ze stonden braaf in de winterstalling, kon ik het toch niet laten om bij Troy van Coldpalm een 5-jarige te bestellen. Hij komt morgen binnen, we gaan het zien.

Heb gelijk maar zaden van deze soort besteld bij een nursery in Turkije, van de Gölköy variëteit. Dus niet die van Kreta.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Lagarto op 19 dec 2022 00:50

Erna en anderen, ik ben erg benieuwd hoe het jullie theophrasti's ondertussen is vergaan? Zullen al wel knapen kunnen zijn intussen?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten