Phoenix theophrastii

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 14:40

Ja echt wel :lol: Gaat wel een lelijkerd zijn om de hele zomer tegenaan te kijken ook :?
Had al plannen om hem er uit te gooien en een grote P. canariensis in de plaats te zetten maar als die nog leeft krijg ik dat niet over m'n hart goezak als ik ben :roll:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 14:56

Pfff heb me toch weer niet kunnen houden en heb er de verdroogde bladeren afgehaald. Isolatiewaarde hadden ze toch niet en het geeft toch meteen een duidelijker beeld. Het ene langere blad vind ik een twijfelgeval en heb ik er dus aangelaten.
Bijlagen
DSC01035-800.jpg
DSC01035-800.jpg (52.43 KiB) 4508 keer bekeken
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 03 maart 2013 14:57

Dat herken ik... Ik kan het ook nooit over mijn hart verkrijgen om planten waar nog leven in zit 'zomaar' weg te gooien. Soms tegen beter weten in laat ik een plant dan nog staan tot er echt geen leven meer in zit (en soms duurt dat heel lang en zit je dus tijden tegen een lelijke plant aan te kijken die almaar lelijker wordt).
Maar des te groter de voldoening als je geduld beloond wordt en de plant er bovenop komt!
Dus... geduldig afwachten, een beetje vertroetelen en voor je het weet heb je weer een prachtige Phoenix theophrastii in je tuin staan! ;)

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 03 maart 2013 14:59

Haha, dus je kon het toch niet laten! :D
Ik kan er met deze foto nog niks van zeggen, maar jij hebt vast een beter beeld als je de plant in het echt ziet.
Ik duim voor je...

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 15:22

Ja verdorie ik krijg het maar niet duidelijk op foto geplaatst :? Amateur die ik ben.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 maart 2013 20:52

Oei, ik zie al waar het probleem zit Michael. Die groene kabel is toch een verwarmingskabel hé ? Wel dat is je probleem, je hebt hem zelf verbrand. Warmtekabels of lichtslangen mogen eigenlijk niet rechtstreeks op de groene delen van een plant want anders verbranden die doordat het te warm word op die plek. Zeker als de wikkelingen heel dicht op elkaar zitten. Daarom dat ook alleen maar het buitenste blad verdroogd is. Beter eerste altijd wat vliesdoek rond het blad en dan de verwarmingskabel.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 04 maart 2013 12:39

Bedankt voor de tip maar die warmtekabel geeft echt zo miniem warmte dat me dat zou verbazen. Hij heeft het erg lang goed gedaan maar natuurlijk op de koudste nacht viel de boel plots uit door een probleem met de thermostaat. Hij heeft die nacht -10 gehad en dan nog ongeveer een halve ijsdag er boven op. Toen is de verkleuring opgetreden en gingen de bladeren sterk achteruit. Ik heb dan alles op een andere thermostaat gehangen maar het kwaad was al geschied. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat de hele palm om zeep was tot ik gisteren de tent opende en de stevige groene speren zag zitten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 maart 2013 15:58

Ok, ja dan zal die ééne spijtige nacht er ook wel voor iets tussen zitten. Dat is wel pech hebben. Maar toch opletten met rechtstreeks contact op groene delen, als meerdere wikkelingen dicht bij elkaar liggen dan kan het wel te warm worden als die lang aanstaat. Gelukkig zijn de speren nog goed, dan komt het hoogst waarschijnlijk wel nog goed :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 04 maart 2013 16:50

Heb de warmtekabel ondertussen verwijderd. Toen ik hem plaatste lagen de kabels ook niet zo opeen zoals nu het geval was. Deze zijn blijkbaar gaan schuiven tot ze op elkaar lagen maar in ieder geval ga ik er volgend jaar op letten dat dit niet meer voorvalt en dat ze niet rechtstreeks meer op de plant zitten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 23 apr 2013 13:56

Vandaag de palm verwijderd. Ongelooflijk wat een wortelgestel deze ondertussen op amper 1 jaar tijd gemaakt had. Met de schup geraakte ik er absoluut niet doorheen. Dan maar met de bijl :D
Hij was nog niet dood maar had toch speerrot gekregen en er zat een gat in tot op grondniveau waar water in bleef staan. Weg ermee dus!
Vandaag plant ik er waarschijnlijk een Jubaea chilensis voor in de plaats. Ben alleen zo bang voor de wortels omdat die op amper een halve meter van de toekomstige vijver staat. Ga wel voor ik de folie er in leg een stuk rhizoombegrenzer steken voor alle zekerheid.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten