Phoenix theophrastii

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 24 apr 2013 11:38

tja, ik kan me best voorstellen als het er zo hopeloos uitziet...
Jammer dat -ie het niet heeft gered!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2013 17:17

Ja jammer maar er staat nu een mooie Butia capitata voor in de plaats dus ik treur er niet over.
Geen Phoenixen meer voor mij.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor p e t e r op 09 feb 2014 23:15

Afbeelding

Wie heeft er nog ervaring mee? Ik heb er vandaag ook eentje gekocht.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor erna op 09 feb 2014 23:42

hallo Peter,

Mooie aankoop, je begint er vroeg aan !
Ph. Theophrastii is sterker dan de canariënsis, hier staat hij toch al enkele jaren in de volle grond, heeft temperaturen van - 17 over zich heen gehad beschermd in een kotje van noppenfolie, met als enige bijverwarming een lamp van 100 W.
Heeft veel zijscheuten, dus ruim plaats voorzien. En opgepast met de aanplant : elk blad prikt enorm !
Stam is wat gelig-oranje, op het eerste zicht lijkt die van jou wel erg groen.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor draco op 10 feb 2014 01:54

De kleur op een foto is vaak lastig te beoordelen. De Phoenix theophrasti (?) die ik vorig jaar aanschafte bij Gardenpalms verschilt duidelijk van kleur met de canariensis en neigt eerder naar geelgroen. Een opvallend verschil met de aanwezige canariensis is verder dat de onderzijde van de blaadjes een grijze waslaag heeft. Het is mogelijk dat deze aan de bovenzijde is afgeregend. Andere verschillen met de canariensis betreffen de groeisnelheid (trager) en de gedrongener postuur met stijvere veders. Hierbij moet ook in aanmerking worden genomen dat Phoenix soorten makkelijk hybridiseren, zodat er een gerede kans is dat je een hybride Phoenix aanschaft. De foto's zijn rond hetzelfde tijdstip genomen.
Bijlagen
Phoenix_theophrastii.jpg
Phoenix_theophrastii.jpg (166.45 KiB) 4729 keer bekeken
Phoenix_canariensis.jpg
Phoenix_canariensis.jpg (136.92 KiB) 4727 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 10 feb 2014 18:21, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor JmC4c op 10 feb 2014 07:36

Mooie aanwinsten, Peter :thumb_up:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 feb 2014 08:24

draco schreef: Andere verschillen met de canariensis betreffen de groeisnelheid (trager)


Ja, bij mij vliegen de 5 canariensis-sen, die ik heb, de pan uit. Dat is verder een van de mooie aspecten van de Phoenix soorten, dat het zulke dankbare groeiers zijn, mits je ze voldoende voeding en licht geeft (vooral licht). Ook moet je zorgen voor voldoende pot of kuip want ze houden ervan om flink te wortelen.

Nog een andere Phoenix soort die het bij mij heel goed doet: de P. sylvestris met zijn mooie zilverkleurige bladen. Bijna alle zaden kiemden binnen 14 dagen en ook hier groeien de zaailingen binnen no time tot het plafond.

Je kijkt er naar en je verwondert je over de power van die planten. Met een beetje beschutting in de winter kan ik iedereen een P. sylvestris aanraden voor in de tuin. Ze zijn nog winterharder dan een theophrastii of een canariensis, naar ik gelezen heb, maar misschien kunnen jullie hier je ervaring met de sylvestris delen. Lijkt mij een goed alternatief als tuinpalm.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor palmgek op 10 feb 2014 09:10

@Ghp, Ik heb geen ervaring Met P. sylvestris, maar gezien de spreiding in aanplant van deze soort, vermoed ik dat deze een stuk minder winterhard is als de canariensis of theophrastii.
Sylvestris ben ik tot nog toe nog niet in de sub tropen tegen gekomen. Echter wel volop in de meer tropische oorden!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor lapalmeraie op 10 feb 2014 22:31

Tiens, hier is de sylverstris juist niet vooruit te branden :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 feb 2014 22:49

@palmgek ja, je hebt gelijk. Even mijn nieuwe app (geweldig ding!) erop na gechecked en de sylvestris is zone 9b en de theophrastii is zone 8b. De sylvestris komt het meest voor in India en Pakistan. Dat gaat het dus niet worden in onze tuin, helaas.

Ik was even in de war gebracht door de beschrijving 'Noord-India' die ik ergens las. Dan denk je al snel aan de Himalayas en aan de Trachy soorten die daar in de kou goed groeien. Bomen uit de wat hogere delen van de Himalayas willen het bij ons nog wel eens doen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten