Phoenix theophrastii

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 feb 2013 13:22

Vrees dat mijn experiment mislukt is om deze buiten in volle grond beschermd en verwarmd de winter door te krijgen. Hij ziet erg lichtgrijs van kleur en geeft een wat verdroogde indruk. Hij heeft 1 nacht -10°C gehad toen de verwarming uitviel en dan nog een halve ijsdag voor ik de boel gerepareerd had.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 03 feb 2013 14:04

-10ºC lijkt me ook wel wat veel voor een Phoenix (theophrastii). Ook al wordt er her en der nogal eens gezegd dat deze Phoenix meer koude verdraagt dan de canariensis, betwijfel ik dat toch wel. Je ziet ze nl. vrijwel nergens aangeplant, al helemaal niet buiten het 'verspreidingsgebied' van de canariensis en dactylifera. De enige exemplaren van formaat die ik weet te staan, bevinden zich in het mediterrane klimaat. Wel jammer, want ik vind ze erg mooi en robuust.
Ik hoop voor je dat jij (en ik) het mis hebben en dat je Phoenix erbovenop komt!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 feb 2013 14:05

Ja dat zou natuurlijk wel leuk zijn. Over een paar weken zal ik wel zekerheid hebben. :roll:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor draco op 03 feb 2013 14:31

De tabel in Betrock's Cold Hardy Palms geeft voor de theophrasti -7,2 °C als de laagste geregistreerde temperatuur zonder dat er schade optrad. Voor de canariensis is de opgave -6,1°C. Het verschil is dus gering en -10°C is dan al teveel.
Andere vermeldingen:
-Mario Stahler_Winterharte Palmen: canariensis -6/-10°C; theophrasti -8/-12°C
-Martyn Graham_Hardy Palms: canariensis -9°C; theophrasti -10°C
-Frank-O Steebe_Palmen: canariensis en theophrasti beiden -9°C.
Er is dus nog hoop voor je palm Hitch al moet je rekening houden met bladschade.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor boemel op 03 feb 2013 22:00

Ik heb2 pogingen gedaan met Phoenix theophrastii.
Bij de overwintering in mijn volgepropte schuur met vanalles en nogwat allebeide keren ter ziele gegaan waar de rest er perfect weer naar buiten kwam.
Ik heb deze soort van mijn lijstje gehaald.
Groeten Luc B.
Avatar gebruiker
boemel
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 18 feb 2011 21:36
Woonplaats: Helmond
47 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor s.janssen op 03 feb 2013 22:35

Ik houd die van mij mooi op save, veel te mooi exemplaar ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2013 01:12

Is wel jammer dat dat gebeurt natuurlijk Michael. Al denk ik niet dat de Phoenix al dood zal zijn van die ééne nacht -10. Bladschade en waarschijnlijk speerrot mag je verwachten maar ik denk wel dat die er nog terug doorkomt.
Erna (erna & Rudi) heeft al jaren één in volle grond en krijgen deze steeds perfect door de winters. Is natuurlijk wel steeds met bijverwarming en zij wonen aan de kust. Maar als ik hier een canariënsis perfect door krijg dan moet een theophastii ook wel lukken hoor ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor lapalmeraie op 05 feb 2013 12:05

Niet persé hè Dimi.
Ik meen me te herinneren dat Erna & Rudi ook een dactylifera in volle grond hebben geprobeerd. Deze zijn in theorie harder dan de canariensis maar doordat ze veel minder goed tegen vocht kunnen ging hij wel dood terwijl de canariensis er inderdaad nog mooi bijstaat.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 05 feb 2013 14:54

Ik lig er niet echt van wakker hoor want persoonlijk vind ik het niet eens een mooie palm doordat hij steeds maar van die zijscheuten aanmaakt als een P. dactylifera. Verder groeit hij ook amper (heb hem al 3 jaar in kuip). Geef mij dan maar een mooie P. canariensis. Het enige wat de P. theophrastii wel mooier maakt is zijn blauwere bladkleur maar goed, je kunt niet alles hebben. Als hij dood is zal hij snel vervangen zijn. :fluiten:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor erna op 05 feb 2013 15:48

lapalmeraie schreef:Niet persé hè Dimi.
Ik meen me te herinneren dat Erna & Rudi ook een dactylifera in volle grond hebben geprobeerd. Deze zijn in theorie harder dan de canariensis maar doordat ze veel minder goed tegen vocht kunnen ging hij wel dood terwijl de canariensis er inderdaad nog mooi bijstaat.



Klopt, de dactylifera is niet gelukt hier ( was echt rot ) terwijl er met de gewone canariënsis geen probleem is.. De dactylifera werd beschermd zoals de brahea's, droog en met een lamp.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten