Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor draco op 10 okt 2012 00:45

Ik kocht onlangs een verwaarloosde Ficus carica 'Ice Crystal' omdat de specifieke bladvorm me aansprak.
Om het boompje compacter te krijgen is snoei wenselijk. Uitplanten in de volle grond is pas voorzien in het voorjaar. De plant gaat binnenkort de kas in. Het weinige blad dat nog aanwezig is zal misschien afvallen. Dat hangt waarschijnlijk af van de temperatuur? Ik kan de vijg nu snoeien of wachten tot het voorjaar. Wat is te verkiezen? Gesnoeid geeft enige ruimtebesparing en misschien dat de slapende knoppen zich alvast voorontwikkelen.
Bijlagen
Ficuscarica.jpg
Ficuscarica.jpg (225.99 KiB) 5470 keer bekeken
Ficuscarica2.jpg
Ficuscarica2.jpg (226.9 KiB) 5470 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor Remy op 10 okt 2012 08:58

Ik zou wachten tot het voorjaar. Als we weer een strenge winter krijgen vriezen die net ontwikkelde knoppen kapot. Bovendien zijn de gesnoeide/ gewonde takken ook wat gevoeliger voor vorst.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor GeL op 10 okt 2012 09:01

Draco,

Ficus carica maakt vruchten aan op het hout gevormd tijdens het vorige seizoen, dus op éénjarig hout. Beste is om te snoeien na de oogst, bij laat rijpende variëteiten is dat de late zomer. In het kort, zeker geen wintersnoei als je vruchten wil.

Indien je vormsnoei wil toepassen, dus in het geval dat je nog niet echt geïnteresseerd bent in vruchten, kan je eigenlijk snoeien wanneer je wil. Je moet wel opletten dat een plant in volle grond niet teveel onverhoute delen heeft als hij de winter in gaat. Die vriezen sowieso in of zelfs af. Dus vormsnoei doe je het best in de zomer, zo hebben de nieuwe scheuten die dan onstaan nog tijd om te verhouten. Indien de plant serieus moet worden gesnoeid kan je het in 2 zomers doen, 50/50. Niet vergeten dat je de vruchten moet kunnen plukken, dus niet te hoog laten worden.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor draco op 10 okt 2012 10:26

Wachten met de snoei lijkt dus beter. Alhoewel vorstvrij in de kas, is er toch een risico dat na snoei nu de wonden niet goed afgrendelen en er schimmelvorming optreedt. De vruchten sla ik maar een jaartje over, ik neem aan dat de plant eenmaal in de volle grond op een zonnige lokatie goed kan recupereren en voorbereid volgende winters aan zal kunnen. De elders genoemde -20°C lijkt me wel extreem.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor jaak op 10 okt 2012 17:12

Om een vijgenboom op een veilige manier te snoeien moet je wachten tot het allerlaatste blad is afgevallen vanaf dan licht de sapstroom stil en moet je geen schrik hebben van doodbloeden dus best in het najaar wat ik ook steeds doe of in het vroege voorjaar maar dan mag het best niet vriezen,tijdens het groei seizoen kom ik er niet aan met een snoeischaar ;)

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor draco op 10 okt 2012 20:50

Snoeien na de bladval is dus verantwoord, dat doe ik ook bij mijn Acers waar het doorgaans alleen lichte snoei van de periferie betreft. 'Snoeien doet bloeien'

Bedankt voor het meedenken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor jos944 op 10 okt 2012 21:12

snoei kan het hele jaar door maar de voorkeur heeft toch wel het hele vroege voorjaar dus maart / april
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor Alexander op 19 jan 2013 06:39

In het vroege voorjaar snoeien.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor Lagarto op 27 okt 2020 23:35

Beste mensen,

Ik heb dit weekend een flinke vijg over kunnen nemen van iemand. Vrijdag uit de grond gehaald, zaterdag opgehaald en bij mij in de grond. De wortels lijken niet noemenswaardig beschadigd. Mijn andere vijgen hadden intussen hun blad al grotendeels verloren, maar deze bleek nog vol in blad te staan. Het verplanten vond hij dus niet zo leuk:

vijg1.jpg
vijg1.jpg (93.5 KiB) 4137 keer bekeken


vijg2.jpg
vijg2.jpg (103.79 KiB) 4137 keer bekeken


(foto's van gisteren, dinsdag)

Wat lijkt nu wijsheid: blad nog laten zitten zodat hij daar nog voedingsstoffen uit kan halen eer hij ze zelf laat vallen (en dus ook zonder verse wonden de winter in), of nu maar blad wegsnoeien om de verdamping te verminderen?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor draco op 28 okt 2020 14:01

Omdat de wortels zijn beschadigd, is het misschien verstandig om de kruin flink terug te snoeien. Afhankelijk van de standplek en of je significante vorst kunt verwachten, kan er nu gesnoeid worden danwel in het voorjaar. Ik denk niet dat in deze toestand het blad nog lang stand zal houden en snel zal verdrogen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten