hottentotvijg

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: hottentotvijg

Berichtdoor Tosaman op 11 jul 2012 15:54

palmkasper schreef:Het valt n.l. niet mee om deze te kopen in NL. Wellicht als ik gericht inernet afstruin, maar in de omgeving tuincentra's nothing...


Die hottentotvijg staat op een lijst van invasieve soorten en zijn blijkbaar dringend ongewenst. Vandaar dat ze niet in tuincentra e.d. te koop zijn, dit in verband met wetgeving. Hier even een artikel waar oa deze hottentotvijg in voorkomt.
http://www.invasieve-exoten.nl/pagina29.html
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor pevano op 11 jul 2012 17:59

Ik vind het vreemd dat die op die lijst staat. Hoe kan de Carpobrotus zich hier nou vestigen? Bij een beetje vorst is hij al kapot.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor s.janssen op 11 jul 2012 22:24

Dat weten hun niet, ben benieuwd of ze echt al die soorten langs lopen en kijken of er daadwerkelijk schade aan de natuur te vinden is. Anders mogen ze ook wel andere soorten op de lijst zoals Japanse holpijp of bamboe, tja die gaan ook razend snel je tuin door, waarom niet??

Ik ben ook al langere tijd opzoek naar deze plant ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor palmkasper op 24 sep 2012 22:01

@ Tosaman, :?

Hoi lees net je bericht, :shock: Wauw! ik kende niet het bestaan van de invasieve lijst.
weer wat geleerd dus... Was me van geen kwaad bewust en heb ook geen kwalijke bedoelingen. Tevens zie ik ook het gevaar niet bij evt verwildering van de hottentot vijg, maar dat is dan ook mijn vak niet en zullen andere geleerden er zeker gedachten over hebben waarom deze op de lijst staat. Rondom de middellandse zee, zuid afrika is het prachtig om te zien hoe dit plantje hele stukken grond afdwingt.

mocht hier het klimaat meer verzachten, zie ik inderdaad wel problemen als dit plantje hier kan overleven. In ons landje heeft ieder stukje land een functie he en is al bezet. zou deze kunnen evolueren en winterharder kunnen worden?

bedankt voor de info....
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor ick op 27 sep 2012 16:32

Nou, over de vermeende invasie van de hottentotvijg in de lage landen zou ik me niet al te druk maken hoor! Buiten dat het hier 's winters te koud wordt, is het hier zo'n beetje het hele jaar ook nog eens te nat.
Ik heb nu afgelopen zomer -eindelijk- ook een stekje meegenomen vanuit Spanje en het groeit echt enorm snel, alsof het plantje blij is hier te zijn (zouden we er dan toch een probleem mee krijgen?;)

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor arjan op 01 okt 2012 06:47

Misschien een hele rare vraag, maar ik heb zaden mee genomen uit Spanje van de hottentot vijg, maar hoe zaai je die eigenlijk ??
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25
Woonplaats: Hengelo ov
5 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor ick op 02 okt 2012 14:52

Hoi Arjan,

geen idee, wat ik over de hottentotvijg kon vinden op internet is dat deze in alles makkelijk zou zijn: stekken, zaaien, zolang er maar geen vorst overheen gaat en er vooral niet teveel water bij komt kijken. De plant zou zich erg gemakkelijk uitzaaien.
Maar een echte handleiding zou ik je niet kunnen geven...

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor arjan op 22 okt 2012 17:13

Het is gelukt, ik heb ze kunnen zaaien en nu heb ik een bakje vol met jonge zaailingen. :mrgreen:
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25
Woonplaats: Hengelo ov
5 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor ick op 23 okt 2012 10:52

Hoi Arjan,

mooi! (ik zag al een foto ervan op een ander forum...)
Ben benieuwd hoe groot de hottentotvijg-invasie binnenkort zal zijn in Hengelo en omstreken... :lol:

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor Exotengek op 27 okt 2012 20:42

Ik heb al ooit meer gehoord van de hottentotvijg.
Maar, zijn er bij jullie al bloemen in gekomen of vruchten? want de vruchten zijn eetbaar.
Qua hoe ik het hoor aan de naam zullen ze het meest naar vijgen moeten smaken?


Hoe kom je eigenlijk aan een stek of zaad? Kopen? of de plant kopen??
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten