cycas revoluta volle grond

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

cycas revoluta volle grond

Berichtdoor ramon van weezep op 14 dec 2012 20:24

regelmatig krijg ik de vraag hoe ik mijn cycas revoluta in leven hou in de volle grond.
dit is heel simpel, dit soort cycas kan goed tegen kou en vocht en een beetje vorst kan hij hebben.
de kas bouw ik pas op als er serieuze vorst wordt voorspeld dus alle herfst regen krijgt hij over zich heen.

zoals je ziet valt hij binnen de tijdelijke winterkas.
ik verwarm deze kas alleen als het echt nodig is dus tijdens strenge vorst.

ik heb de plant met 19 bladeren gekocht. de eerste winter heeft hij zonder bladschade overleefd terwijl het toch een aantal nachten heeft gevroren in de kas tot -4

de tweede winter heb ik storing gehad in de kachels waardoor de kas een nacht onverwarmd was, de temperatuur is toen gedaald tot -9
je raad het al, bladschade. het blad was bevroren maar ik had hoop en heb hem laten staan.

dit voorjaar was het spannend of hij nog in leven was, vlak voor de zomervakantie zag ik beweging in de kop en jawel...! een nieuwe flush op komst en wel met 42 nieuwe bladeren.

als je een kunstenaar bent met bescherming moet het denk ik wel lukken om ze met lichtslang en issolatie in leven te houden.




Afbeelding
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Dalmatee op 14 dec 2012 21:48

Informatief weer Ramon. Zelf heb ik ook al heel wat jaren revolutas in de volle grond, nadeel alleen is dat ze niet vol in de zon staan. Het eerste jaar had ik ze alleen wat beschermd met stro en hadden ze (op een na) allemaal gele kruinen gekregen. Eentje heeft het tot op heden niet overleefd maar de rest doet het goed, ze maken bijna elk jaar wat nieuwe bladeren maar niet zoveel als bij jou ( denk door het minimum aan volle zon uren) . Ik bescherm ze in de winter met een lichtslang rond de stammetjes op de grond en ze zo droog mogelijk te houden.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Hitch op 14 dec 2012 22:45

Naar mijn idee staat een Cycas liever in de halfschaduw dan in de volle zon. Bij mij worden ze in de volle zon al snel gelig terwijl ze in de halfschaduw voluit gaan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Dalmatee op 14 dec 2012 23:40

Kan kloppen alhoewel ik ze in kroatie meestal in schitterende staat/bloeiend zie bakken in de volle zon.

Ik moet zeggen dat bij mij de kronen minder vol zijn geworden sinds de antartica en een nieuw schuurtje van de buurman voor meer schaduw hebben gezorgd.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor palmgek op 15 dec 2012 01:37

Inspiratie voor volgend jaar :thumb_up:

Thnx, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 15 dec 2012 07:56

Mooi Ramon, goed om te zien dat het goed gaat met je Cycas. ik heb er vorig jaar ook twee kleine verstopte tussen de liriope rond mijn butia, maar een is er toch doodgevroren, ondanks de bescherming. De andere begon drie weken terug ineens uit t elopen :shock:
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Edwin W op 15 dec 2012 14:47

De Cycas revoluta is naar mijn mening nog een beetje een misbegrepen plant. Hoewel de koude bestendigheid niet te vergelijken is met bijv. de Trachycarpus fortunei, is het wel een totaal andere plant. Een Cycas is geen palm en is er ook niet (nauw) verwant aan. En dat is heel positief! :thumb_up: Waarom? Omdat een Cycas revoluta geen speerrot kan krijgen (een Cycas heeft immers geen speer). Speerrot is de nr.1 doodsoorzaak bij palmen in koudere klimaten. Dit betekend dus dat je een Cycas kan inpakken op een manier waarbij een palm gegarandeerd speerrot krijgt. Hieronder hoe de C. revoluta bij mij door de winter gaat:
Afbeelding
Eerst de bladeren samenbinden met touw. Vervolgens een laagje vliesdoek. Hieromheen een warmtekabel met thermostaat en daar dan weer een laagje vliesdoek omheen. Ten slotte 2 plastic zakken erover zodat het geheel droger blijft (het plastic blijft boven de caudex).

Dit gaat voor een normale winter heel goed.
Een grotere Cycas revoluta krijgt bladschade vanaf ongeveer -5°C, maar overleeft de -10°C meestal ook wel (de bladeren zijn dan wel allemaal dood). Bovenstaande bescherming werkt zeker goed tot een graad of -8°C.

Als het kouder wordt, dan bescherm ik met een dekentje zoals hieronder te zien is.
Afbeelding
De bovenstaande bescherming heeft er voor gezorgd dat bij -16°C (de winter 2011/2012) er nauwelijks bladschade was (de extra bescherming moet ook om de caudex!). Waarschijnlijk is een Cycas revoluta met voldoende bescherming ook wel tot zo'n -25°C door de winter te krijgen en met meer gemak dan een palm! Het enige wat je moet doen is bijverwarmen met een thermostaat warmtekabel en lagen bescherming aanbrengen afhankelijk van de koude. Aangezien een C. revoluta niet een heel grote plant is, kan je de bescherming heel makkelijk aanbrengen.

Hieronder mijn revoluta in september 2012:
Afbeelding
Deze staat nu al sinds begin 2008 in de volle grond en heeft dus al aardig wat koude winters meegemaakt. Ik kan een Cycas revoluta aan iedereen aanraden, je hebt echt geen kas nodig voor de overwintering, ook niet in de koudere plekken van het land! :thumb_up:
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2012 15:50

edwin, mooie duidelijke uitleg :thumb_up:

wat je vaak in pot ziet is dat de cycas onderaan de caudex weg rot of dat de wortels wegrotten, dit heeft grotendeels te maken met het verstikken omdat in een pot geen bodemleven aanwezig is. in de volle grond is dit wel waardoor ze hier natter kunnen overleven.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor junglegarden op 15 dec 2012 17:57

In 2008 heb ik een kleine cycas tegen de huismuur geplant en verder nooit beschermd, hij leeft nog steeds en de eerste jaren steeds een flush gehad maar dit jaar helemaal niets, is nog steeds groen maar blijft een kleine niet echt opvallende plant.
Afbeelding
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Rob op 15 dec 2012 23:17

Bedankt voor die uitleg en fotos Edwin!

Ik zat al een tijdje te tobben met mijn revoluta met 50cm stam.
Veel te groot en onhandig om mee te slepen, maar een stukje bescherming aanleggen daar kan ik wel wat mee. Volgend voorjaar zien of er een plekje is op mijn kleine lapje grond

Laat je de bescherming gewoon een paar maanden zitten (dus de cycade staat bijna geheel donker)??

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten