cycas revoluta volle grond

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Sodiac op 16 dec 2012 03:18

Edwin W schreef:De Cycas revoluta is naar mijn mening nog een beetje een misbegrepen plant. [...]


Mag ik vragen waar zo'n kabel-thermostaat te koop is, wat daarvan het vermogen is, en de prijs? :)
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Edwin W op 16 dec 2012 14:52

@ Ramon: Een Cycas doet het inderdaad beter in de volle grond. Mijn tuin bestaat uit zandgrond en de Cycas staat iets hoger dan het maaiveld. Goede afwatering is (zoals je wel weet) een "must" voor een Cycas! Ook raad ik volle zon aan omdat ze dan zoveel mogelijk warmte krijgen en zo veel mogelijk suikers kunnen aanmaken als anti-vries.

@ Junglegarden: Het kan kloppen dat een Cycas een jaartje bladeren maken overslaat. De plant kiest zelf een gunstig moment. Als de plant genoeg bladeren heeft voor fotosynthese en de voorraad voedingstoffen is wat aan de lage kant, dan is er voor de plant geen reden om nieuwe bladeren aan te maken. De plant wil dan eerst meer reserve opsparen omdat de aanmaak van nieuwe bladeren, voor de plant, niet zonder risico is...

@Rob: De Cycas staat inderdaad helemaal donker vanaf november tot zo'n half maart (afhankelijk van de voorspellingen). Dat is niet erg voor de plant omdat de groei bij een Cycas dan volledig stil staat. Overigens zijn fleece dekens het beste om extra mee te beschermen bij temperaturen kouder dan -5°C. Dat komt omdat fleece volledig synthetisch is en dus moeilijk vocht opneemt. Wel direct verwijderen bij temperaturen hoger dan -5°C. Natuurlijk zijn er nooit garanties dat het goed gaat (de stroom kan bijv. uitvallen), dus bedenk wel dat het ook mis kan gaan. Persoonlijk zou ik het er wel op wagen. 8-)

@ Sodiac: Mijn verwarmings kabels heb ik gehaald bij Conrad. Ze waren niet goedkoop, maar besparen een hoop energie t.o.v. lichtsnoeren. Dus dat is waarschijnlijk vrij snel terug verdiend. Deze is bijv. een goede keus (mocht de link niet werken: een 75W kabel van 5 meter lengte, 15w/m, voor €67,-). Maar er zijn nu meer winkels waar vergelijkbare kabels verkocht worden.
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Rob op 16 dec 2012 17:27

Volgend jaar gaan ze hier naar buiten. Ruimte in huis word schaars, en ik ben wel in voor een experiment. Statement hier is dat als het buiten kan overleven - zei het met wat moeite - dat het dat vanaf volgend jaar zal moeten doen. Geld nu dus ook voor de revoluta's :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Exotic Life op 16 dec 2012 22:28

Hier ook al enkele jaren positieve ervaringen met Cycas revoluta in volle grond. Het zijn kleintjes maar overleven hier prima. Het is wel de bedoeling dat er ooit nog een grotere wordt aangeplant.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor erna op 16 dec 2012 22:40

hallo,

Ook hier 3 cycassen de laatste winters goed overleefd, wel met winterbescherming.
Vorige winter : 1 ex. alle bladeren wit, bevroren, heeft een nieuwe kroon aangemaakt
1 ex. de onderste bladeren, die het dichtst bij de noppenfolie zaten ook bevroren, ook nieuwe kroon.
1 ex. alle bladeren mooi groen door de winter gekomen, heeft geen nieuwe kroon aangemaakt.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 dec 2012 02:21

Hey super om al deze positieve ervaringen te lezen :thumb_up:
Doordat ik nu grotere hokjes bouw tijdens de winter en daarmee meerdere risico planten kan combineren in één hok was ik ook al van plan om volgend jaar wat revoluta's uit te planten. Dus dat komt goed uit dat ik nu gerust mag zijn dat het kan lukken.
Ik had al gemerkt dat ook bij de Revoluta een grote pot/wortelkluit beter is, die groeide beter en flushte veel meer bladeren en behoud meerdere kronen. Dus ik dacht toen al dat volle grond nog beter zou zijn. Ramon, die van jouw ziet er echt prachtig uit man, net zoals in Spanje ofzo :applaus:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor fordbully op 26 dec 2012 01:11

Wim
kan je meer details geven over het inwikkelen van de cyca voor een strenge winter. nu ben ik toch nieuwsgierig zeker na de strenge winters hier.
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor pevano op 26 dec 2012 16:27

Zo, ik zie dit topic nu pas...Maar ik weet het al, die van mij gaat komend voorjaar de volle grond in. Moet hier aan de kust zeker lukken ;)

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor lapalmeraie op 26 dec 2012 22:20

Zie het ook nu pas enne denk er hetzelfde over als Rob; plaats binnen wordt schaars bovendien is een beetje Cycas niet in een klein hoekje te stoppen.
Ideaal dit topic, bedankt voor de tips :thumb_up:
Nu maar vast gaan bedenken waar die kan staan ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor lapalmeraie op 26 dec 2012 22:25

Edwin W schreef:Mijn verwarmings kabels heb ik gehaald bij Conrad. Ze waren niet goedkoop, maar besparen een hoop energie t.o.v. lichtsnoeren. Dus dat is waarschijnlijk vrij snel terug verdiend. Deze is bijv. een goede keus (mocht de link niet werken: een 75W kabel van 5 meter lengte, 15w/m, voor €67,-). Maar er zijn nu meer winkels waar vergelijkbare kabels verkocht worden.


De link werkt perfect, maar ik lees daar "springt aan bij temperaturen onder de 5°C".
Staat hij dan niet heel vaak te draaien? En wordt het dan niet snel té warm?

Mijn lichtslangen zet ik manueel aan bij temperaturen onder de -5°C, die gebruik ik dus niet zo vaak en kosten dan ook niet veel als je investering/verbruik allemaal mee rekent.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten