Agave americana eventueel in volle grond

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor Azet op 15 feb 2012 14:59

Hallo,

Inderdaad droog houden!
Ik overwinter al 3 jaar mijn Agave americana variegata buiten en dit gaat prima. Eind okt/ begin nov. gaat er een paraplu boven om de plant/ kluit droog te houden. Bij temp.onder de 5 graden ga ik hem vast helemaal inpakken; kokosmatten om de pot en vlies om de plant, daaromheen een lichtslang en om het geheel helemaal droog te houden gaat er buitenlangs noppenfolie. Vanaf het moment van vorst gaat de lichtslang aan, binnenin de verpakking is het verschil met buiten ± 7º C á 8º C.

Gr. Alina
Azet
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 18 mei 2010 20:19
Woonplaats: Weeze, Duitsland
0 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor Dalmatee op 31 dec 2012 18:20

Ik heb deze topic maar ff gebruikt omdat ik het geen nieuw waard vind maar ik heb al een 5 tal jaar een americana var. In de volle grond staan die het prima doet alleen steeds compacter wordt. Is dit ook de ervaring bij andere leden? Op zich heb ik er geen problemen aangezien mijn tuin en de ruimte beperkt is maar de americana's (varietata) die ik in het wild in Kroatië zie, zijn vaak wel +2meter hoog.

Wat ik in Kroatië merk, is dat de agave's op de meest droge en arme gronden staan dus qua voeding kan er weinig mis gaan. Zou het dan aan de zon uren liggen?.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor boemel op 31 dec 2012 20:14

Hoi Dirkie,
volgens mij is die 2e foto een Agave schidigera.
Met zo te zien 2 pups.Deze kun je in het voorjaar eraf halen en gewoon in de grond zetten.
Ik vind dit (persoonlijk ) mooier omdat de schidigera zijn schoonheid uit zijn symetrie haalt.

groeten Luc B.
Avatar gebruiker
boemel
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 18 feb 2011 21:36
Woonplaats: Helmond
47 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor Ruudcactus op 01 jan 2013 01:58

3 koppen is 3x symetrie. ;)
gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor palmgek op 01 jan 2013 10:23

Hoi Dalmatee,
Ik heb hier sinds 2009 verschillende soorten in de volle grond. Omdat ze aan de voet van mijn Butia staan profiteren ze in de wintermaanden van het hok wat ik daar rondom bouw.
De snelste groeier is hier duidelijk de Americana. De compacte groei waar jij over spreekt herken ik eigenlijk niet. Plantje was destijds niet veel hoger als 30 cm, inmiddels bijna 70. In de volle grond gaan ze toch duidelijk sneller. Ik begrijp dus niet waarom de jouwe juist compacter wordt...
Het zuiden van de UK staat nou niet bekend om zijn zonuren, maar daar lukt het om behoorlijk grote jongens te groeien in de volle grond. Dan zou het hier toch ook moeten kunnen hè... :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 01 jan 2013 12:39

ik heb er een vrij grote op de moestuin laten staan...al sinds de zomer....ik ga komend weekend even kijken, maar ben bang dat ie is veranderd in een hoop snot...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor Dalmatee op 01 jan 2013 19:06

Palmgek bedankt en ja jouw uitleg schopt mijn gedachte over te weinig zonneuren onderuit. Kijken wat hij de volgende 5 jaar gaat doen :D

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor s.janssen op 01 jan 2013 22:35

Agaves in volle grond is natuurlijk wel een grote droom he!
De americana heeft zoveel uitlopers dus waarom zouden we het niet proberen? 8-)

Zou het compleet droog ook lukken en zonder verwarming?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor Dalmatee op 02 jan 2013 00:41

Die van mij staat niet compleet droog daar waar ik altijd veel te laat de overkapping plaats en de americana een paar jaar al best wat vorst heeft gezien terwijl de grond nog vrij nat was. Als het echt koud dreigt te worden breng ik een lichtsnoer om de meeste exoten aan en bij de americana gaat die lichtsnoer een keer rond de plant op de grond. Een jaar had ik na de winter wat lichte rot bij wat onderste bladeren maar na het afknippen van deze, was dit verholpen. Mits je een goed exemplaar hebt,denk ik dat het best mogelijk is de americana de winters door te krijgen indien deze goed droog staat.

Fotootje van 13februari 2012 na de ellende:
Afbeelding

Fotootje van Augustus 2012:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Agave americana eventueel in volle grond

Berichtdoor palmgek op 02 jan 2013 08:35

Hier ook een foto van de mijne.

Najaar 2009 (ong 30 cm hoog)
Afbeelding

Foto van najaar 2012. Gisteren een hoogte gemeten van bijna 80cm (de 70cm van mijn vorige post was geschat)
Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten