Nieuwe website

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Nieuwe website

Berichtdoor Robbertvantil op 23 dec 2012 12:29

Hallo allemaal,

Voor mijn bamboe verzameling en toekomstig kwekerij ben ik bezig met een nieuwe website voor al je informatie over bamboe in het Nederlands. Neem gerust een kijkje en stel vragen als er iets niet duidelijk is of als je tips hebt. Ik ben nog lang niet klaar maar het is een begin;).

www.bandus.nl

Groetjes,
Robbert van Til
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Pieter73 op 17 feb 2013 15:33

Weinig info nog op deze site. Ik zag wel op je facebook dat je dit voorjaar Ph. edulis Bokrijk gaat planten. Ik ben erg benieuwd wat die gaat doen. Hopelijk gaan meer mensen Moso zaaien en krijgen we meer winterharde rassen. Als die ooit gaan bloeien en onderling kruisen wie weet wat er dan op termijn in Nederland mogelijk is. Het erg hoopvolle begin is er :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor draco op 17 feb 2013 16:51

Pieter73 schreef:Weinig info nog op deze site. Ik zag wel op je facebook dat je dit voorjaar Ph. edulis Bokrijk gaat planten. Ik ben erg benieuwd wat die gaat doen. Hopelijk gaan meer mensen Moso zaaien en krijgen we meer winterharde rassen. Als die ooit gaan bloeien en onderling kruisen wie weet wat er dan op termijn in Nederland mogelijk is. Het erg hoopvolle begin is er :)


Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zaad aangetroffen bij incidenteel bloeiende Phyllostachys sp. Wel bij Fargesia nitida toen deze en masse bloeide en 't in de tuin ineens wemelde van de mussen.
Ik ben benieuwd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Pieter73 op 17 feb 2013 19:15

Klopt. Normaal gesproken bloeit bamboe maar zelden. Maar blijkbaar is het professionele kwekers gelukt om bamboe kunstmatig in bloei te krijgen want er is al jaren achter elkaar zaad te koop van bamboes. Kijk maar eens op ebay. Moso-zaad in overvloed. Als bij Bokrijk 1 van de slechts 20 zaailingen een goede winterharde bleek te zijn, dan moet dat toch vaker voor kunnen komen. En als er tegen de tijd dat die winterharde moso's hier op natuurlijke wijze gaan bloeien meerdere goed winterharde rassen zijn, en als we die dan onderling kunnen kruisen, dan moeten er tussen die zaden wel helemaal super winterharde moso's zitten.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Pieter73 op 17 feb 2013 19:22

Www.exoricsamen.com is bijvoorbeeld 1 van de aanbieders op ebay
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Robbertvantil op 17 feb 2013 19:33

Klopt dat de site nog veel info mist maar iets te weinig tijd de laatste tijd er voor om er aan verder te werken. Afgelopen week wel wat foto's bij soorten gezet. Maar er staat al wel veel meer informatie over de soorten (met al enkele foto's) in vergelijking met andere Nederlandse sites.

Bij Phyllostachys edulis zit het met de bloei iets anders. Phyllostachys edulis heeft namelijk geen bepaalde bloeicyclus maar kent alleen sporadische bloei. Daarbij zijn er van bijna geen andere bamboe zo veel klonen in omloop dan bij de edulis en ook daardoor komt er dus vaker bloei voor. Kunstmatig in bloei brengen van bamboe is niet mogelijk.

Op dit moment zijn er verschillende Europese kwekers bezig om uit de koudere gebieden van Japan en China nieuwe edulis soorten te ontdekken en in te voeren in Europa. Meer klonen van Phyllostachys edulis zullen dus zeker binnen 5 jaar in omloop zijn.

Zelf heb ik ook nog 50 zaailingen van Phyllostachys edulis staan en er zitten al wel hele sterke tussen.... We gaan het ontdekken!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Robbertvantil op 17 feb 2013 19:35

Het zaaien van edulis is best lastig trouwens want het zaad mag niet ouder dan een half jaar zijn. Dan gaat het kiemingspercentage enorm achteruit.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Pieter73 op 17 feb 2013 19:47

Www.pflanzen-exoten.de is een andere die moso zaden per 60 pf per 1000 verkoopt :) Had ik maar de ruimte.....
De vorige link is natuurlijk www.exoticsamen.com typefoutje.
Geen reclame trouwens want ik heb er geen ervaring mee.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Pieter73 op 17 feb 2013 19:52

Ah, goed bezig :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Nieuwe website

Berichtdoor Robbertvantil op 17 feb 2013 19:55

Het zaaien van bamboe is wel leuk hoor want bij die 50 zaailingen heb je ook echt 50 verschillende planten. Leuk om de groei te volgen maar het duurt wel 4 jaar voor je een plant van 60 cm hebt.... En dus 20 jaar voor hij volwassen is.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron