Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 27 feb 2013 23:39

@ remy: Als je het jute dubbelslaat en daar een paar kiezels in legt. Lijkt me dat hij dan toch redelijk moet blijven hangen.

De volgende soorten zijn geschikt voor een vijverkant/overgang. Moerasrolklaver - Lotus pedunculatus (Zie eerste foto van dit topic, de gele bloemen) Dit is een kruipende plant die als het goed is wortelt op de stukken die op de grond liggen. Verder is zoals eerder genoemd Watermunt - Mentha aquatica een goede (en lekkere) optie.

Verder neem ik aan dat verschillende kruipende soorten leuk zijn. Verschillende rus (Juncus), bies en zegge (Carex) soorten zijn misschien leuk.

Verder is er de Kleine Watereppe - Berula erecta, een plant die zicht o.a. voortplant met uitlopers, deze heeft nogal eens de neiging om in het water over te hangen. Watermunt wil dit ook wel doen.


Enige bezwaar is denk ik dat Jute alleen niet echt een geschikt substraat is en dat ze meer op de kant moeten beginnen om vervolgens naar binnen te groeien...
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor voschke op 27 feb 2013 23:52

inderdaad van binnenuit de vijver of van buitenaf laten begroeien,

als je van buiten de vijver begint, kun je ook werken met planten als

vinca minor, waldstenia ternata, thymus praecox, acaena inermis purpurea en hernaria glabra voordeel van deze bodembedekkers is dat ze weinig aarde nodig hebben, en ze groeien tot net in het water en niet door de hele vijver.

1 tip , let op met Juncus, deze zaait zich erg uit waardoor je hem binnen de kortste keren door de hele tuin hebt groeien.
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Remy op 28 feb 2013 01:48

Ok bedankt voor de tips! Bodembedekkers zoals vinca minor en waldsteinia heb ik genoeg, dus die kan ik zo verplanten! En ik ga zeker ook de watermunt eens proberen! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Inazuma op 02 maart 2013 11:57

Iets anders, een van de vijvers waar ik aan heb meegewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De palmbomen zijn helaas kapot gegaan... maar de vijver is prachtig met de beekloop vanuit het planten filter. De bamboe rechts is nu zo hoog dat je die muur en achter de schutting niet meer ziet.
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 02 maart 2013 15:21

Die is wat te diep en te planten loos voor mijn smaak inazuma, maar wel een mooie vijver idd.

Je hebt het over een plantenfilter. Hoe is die opgebouwd etc?
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor trachypalm op 05 maart 2013 20:55

even over de vijvervissen wat doe je ermee in de winter gaan ze dan niet dood
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 08 maart 2013 00:57

trachypalm schreef:even over de vijvervissen wat doe je ermee in de winter gaan ze dan niet dood



hier is veel info over te vinden.

1 Makkelijkste werkt door weinig bladafval in je vijver te hebben.
2 zorg voor riet of holpijp. Hierdoor is gas uitwisseling in de vijver met de lucht erboven mogelijk
3) bruissteentjes / stukken tempex / plastic bal in de vijver zodat er een wak blijft bestaan.
4 beekloop of iets dergelijks zodat het water blijft bewegen.

NOOIT EEN GAT IN HET IJS HAKKEN. .. trillingen kunnen de zwemblaas van de vis beschadigen en daardoor gaat die dood (niet meteen) maar bij het stijgen van de watertemperatuur boven de 10 graden.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 08 maart 2013 18:50

Ik ben met de planning bezig van mijn vijver en ga met een hoogte verschil werken tussen 2 stukken in omdat mijn tuin nogal afhelt en omdat ik een waterval ook erg mooi vind. Het word dus bewegend water met in feite 2 vijvers die verbonden zijn met een beek of riviertje met traag stromend water. Nu ben ik even aan het meten geslagen en de 2 eigenlijke vijvers liggen dan 13 meter uit elkaar. In de laagste moet de pomp komen maar bestaan er eigenlijk vijverpompen die 13 meter kunnen overbruggen? Waar moet ik op letten bij aankoop? Hoe kan ik weten hoe zwaar zo'n pomp moet zijn?

Er komt vlak na de waterval ook een brugje over de beek heen. Wat neem ik best, hardhout of metalen poutrels als ondersteuning? Het brugje is +/- 2 m lang en zo'n 1.3 m breed en zou bestaan uit bangkirai latten. Ik heb er geen idee van hoe ik deze zou kunnen bevestigen op die metalen poutrels. Alle tips of ideëen zijn alleszins welkom.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 08 maart 2013 18:58

Hitch schreef:Ik ben met de planning bezig van mijn vijver en ga met een hoogte verschil werken tussen 2 stukken in omdat mijn tuin nogal afhelt en omdat ik een waterval ook erg mooi vind. Het word dus bewegend water met in feite 2 vijvers die verbonden zijn met een beek of riviertje met traag stromend water. Nu ben ik even aan het meten geslagen en de 2 eigenlijke vijvers liggen dan 13 meter uit elkaar. In de laagste moet de pomp komen maar bestaan er eigenlijk vijverpompen die 13 meter kunnen overbruggen? Waar moet ik op letten bij aankoop? Hoe kan ik weten hoe zwaar zo'n pomp moet zijn?

Er komt vlak na de waterval ook een brugje over de beek heen. Wat neem ik best, hardhout of metalen poutrels als ondersteuning? Het brugje is +/- 2 m lang en zo'n 1.3 m breed en zou bestaan uit bangkirai latten. Ik heb er geen idee van hoe ik deze zou kunnen bevestigen op die metalen poutrels. Alle tips of ideëen zijn alleszins welkom.


Het overbruggen van zo een afstand is geen probleem. bij mij staat 1 pomp vrij ondiep in het water en pompt eerst door een slang naar een biologisch filter die in de schuurstaat. (dus veel weerstand) daarna door een slang helemaal om de vijver heen naar een beekloopje. (dit beekje is ongeveer 60 cm hoger dan de vijver.

Dus je moet een krachtige pomp nemen (2500 liter per uur).

voor wat betreft je brug. Hoe veel gaat die overbruggen. Blijft het binnen een meter dan zou ik de brug alleen van hout maken. Stevig genoeg.

Je kan ook zoals je in mijn onderschrift kan lezen met stapstenen werken.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 08 maart 2013 19:01

Wel de brug zou 1.3 m moeten overbruggen (ongeveer). Stapstenen zijn jammer genoeg geen optie want ik moet er met mijn grasmachien overheen kunnen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron