Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 09 maart 2013 11:24

Ik vind het een mooie vijver op zo'n klein stukje Edwin W.

Bij mijn ouders staat het filter hoger dan de vijver aangezien hij anders het water niet kwijtraakte... Het water stroomde anders eerder via het deksel het filter uit dan de slang naar het watervalletje :fluiten:

Maken je vissen ook de grotere waterplanten kapot? Zoals glanzig fonteinkruid (Potamogeton lucens) of evt andere fonteinkruiden?
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2013 11:47

Speciaal Edwin, mooi gemaakt maar niet echt mijn ding maar dat is natuurlijk ieders goesting. ;)

Wat is eigenlijk een goed materiaal om als bodembedekking te gebruiken? Ik wil waterplanten op de bodem zetten als waterpest e.d. en deze zouden in de bodembedekking moeten groeien of is dit niet mogelijk en moet ik alles in kuipen en mandjes zetten? Ik heb al gezien dat ze gewoon een steentje aan zo'n bosje plantjes binden en dit naar de bodem laten zakken maar ik veronderstel toch dat die plantjes zich in de bodem moeten kunnen vestigen?

Vissen ga ik er niet in houden buiten wat stekelbaarsjes, een paar grondeltjes en een paar Zonnebaarsjes om niet met een muggenplaag te komen zitten. Opvallende siervissen gaan er toch op een mum worden uitgehaald door reigers en ik wil het risico vermijden dat ik uit ergernis dan zo'n vogel omver knal. ;)

Dan een vijverfilter, is dit echt nodig om helder water te hebben? Mijn vader heeft dit niet en zijn vijver is op gezette tijden helder, zelfs met al de vissen erin maar hij heeft eigenlijk 3 vijvers die verbonden zijn. Eentje (de diepste en kleinste) waar zijn pomp instaat die het water naar de hoogste (met de meeste planten - vooral Lisdotte dus misschien is dit dan een beetje een biologische filter?) pompt en die loopt dan over in de grootste vijver welke weer afloopt naar de kleinste met de pomp. Zijn vijver heeft dan van die vaste periodes dat hij een tijd wazig is en dan weer kraakhelder maar het grootste deel van de tijd is die toch helder.
Ik veronderstel dat in stilstaand water sneller algen e.d. gaan optreden maar misschien ben ik daar wel mis in. In totaal zou het om 30m³ water gaan.
Ben al aan het rekenen geslagen hoeveel folie ik nodig ga hebben en ben wat prijzen gaan bekijken en ik zou op 1500 tot 2000 euro komen voor de folie. Dan heb ik wel nog geen onder-/beschermingsfolie maar ik lees dat je hiervoor ook wit zand kunt gebruiken. Zou dit goedkoper uitkomen?
Laatst bijgewerkt door Hitch op 09 maart 2013 12:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor JmC4c op 09 maart 2013 12:00

Prachtige vijver Edwin :thumb_up:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 09 maart 2013 15:40

@ Hitch Planten zijn idd een natuurlijk filter. In sommige gebieden gebruiken ze hele velden met riet om water te filteren.

Zoals op de eerste foto is te zien van dit topic. Is het water in die natuurvijver ook kraakhelder. Er komt nauwelijks voeding in behalve van inspoeling, neerslag etc. Bovendien zitten er natuurlijk geen vissen in op stekelbaarzen na. Als je een vijver neemt met bodemvissen dan zullen die regelmatig wat troep naar boven werken denk ik.

Denk je overigens dat je met zonnebaarsjes er in op een gegeven moment geen stekelbaarsjes meer over houd? :S


Overigens kunnen waterpest en grof hoornblad wel degelijk wortels maken en in de bodem groeien. Alleen breken ze veel te makkelijk af en is het doorgaans makkelijker ze gewoon te laten drijven. Als je een ondergedoken plant in een bakje wil die zuurstof levert zijn er ook nog genoeg andere opties hoor:

- Glanzig fonteinkruid (Potamogeton lucens)
- Andere fonteinkruiden (Potamogeton spec.)
- Soorten vederkruid (Myriophyllum spec.) (groeit uiteindelijk wel naar boven net boven het wateroppervlak)

Algengroei heeft voornamelijk te maken met voedselrijkdom etc. Als je genoeg planten in de vijver hebt. Met name zuurstofplanten zal je hier weinig last van hebben. Ook helpt lichte stroming een beetje maar dit zal je natuurlijk niet hebben in de hoeken.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor voschke op 09 maart 2013 18:22

de vijvers die wij aanleggen worden grotendeels gemaakt van epdm rubberfolie, wat betreft de pomp zou ik zeker Niet kiezen voor een dompelpomp, deze zijn goedkoop in aanschaf echter slijten ze erg snel, en verbruiken ze zeer veel stroom! wij maken zelf veel gembruik van messner pompen, deze zijn duurder in aanschaf echter met een zeer laag stroomverbruik dus dit verdient zichzelf terug, daarnaast gaan deze pompen lang mee en zijn er altijd nog losse onderdelen voor te krijgen

voor wat betreft de capaciteit van de pomp, als je me de vijverinhoud, het type filter, het hoogteverschil en de breedte van de waterval/beekloop geeft kan ik je de capaciteit die je nodig hebt wel even uitrekenen. als stelregel hanteer ik dat je voor elke 10 cm breedte van de waterval effectief 1m3 water per uur nodig hebt om het mooi te laten stromen. dus heb je een waterval van 50 cm breed heb je 5 m3 water per uur nodig. bovenaan de waterval.

ik zou niet wit zand als ondergrond gaan nemen maar een degelijk ondertapijt.
mvg,

Rob
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2013 18:59

Vandaag ben ik even een vijverspeciaalzaak binnengestapt om wat prijzen en info te verkrijgen omtrent folie en pompen. Volgens de verkoper kon ik nooit helder water hebben/houden zonder filter. Hij berekende eventjes snel voor me wat voor filter ik moest hebben en dus gingen we even kijken :roll:
We kwamen dan buiten bij een bak van 4.5 m lang :lol: en dat zou 'm moeten zijn voor een debiet van 30000 m³ aan water voor mijn vijver. Ik moest er fundering voor gieten omdat hij gevuld zo'n 3 ton zou wegen. Waar moet ik die in godsnaam kwijt vroeg ik hem. Ach met een haagje ervoor zie je hem immers niet eens staan was zijn antwoord. Prijs? 3500-4500 €. Oh ja, de werking is alleen maar optimaal als je er een UV licht bijkoopt (599 €). De pomp kwam dan op een 600-700 € en de folie komt op 9€/m² maar deze laatste word wel volledig op maat gemaakt dus zonder las- of lijmnaden. Ik kreeg natuurlijk wel nog een extra korting(kje) als ik de hele rimram bij hun kocht :D Sympathiek, niet?

Kortom ik ben al 4500-5500€ kwijt en dan moet ik nog voor fundering zorgen en dan ligt de onderfolie en de eigenlijke folie er nog niet laat staan de randafwerking. Ligt het aan mij of loop ik nogal achter op de hedendaagse prijzen maar is dit niet een heel klein beetje bij de haren getrokken? :fluiten: :?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 09 maart 2013 19:40

Whahahaha, wat een sukkel die verkoper. Als ie een beetje naar jouw wensen had geïnformeerd/geluisterd dan had ie geweten dat zo’n advies grote onzin is.

Je schrijft:
“Ik wil waterplanten op de bodem zetten als waterpest e.d.”
“Vissen ga ik er niet in houden buiten wat stekelbaarsjes, een paar grondeltjes en een paar Zonnebaarsjes om niet met een muggenplaag te komen zitten.”

Als er nauwelijks vissen in zitten en je hebt wel zuurstofplanten en oeverplanten dan heb je helemaal geen filter nodig. Alg krijg je door een teveel aan meststoffen (stikstof). Planten verbruiken die meststoffen en zo verhongeren de algen en krijg je helder water. Ook bacteriën breken de meststoffen af (daar zijn filters op gebaseerd). Vissen zijn de producenten van meststoffen. Als je zuurstofplanten in het water hebt en oeverplanten (zeker als je die op poreuze steentjes zoals lavasteentjes zet) dan heb je niks extra nodig om het water helder te houden.
Ik had in mijn vorige tuin een vijvertje van slechts 340 liter. In de opstart fase is het even troebel maar al snel was en bleef alles kraakhelder. Reken aan de hand van je vijverinhoud eerst uit hoeveel vissen je maximaal kunt houden. Als je er ver overheen zit dan kan je een filter gaan gebruiken maar zeker niet van dat formaat waar de verkoper het over had.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 09 maart 2013 19:49

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site en andere sites:
http://www.adahofman.com/adviezen.html

Daar staat o.a. een richtlijn voor het berekenen van hoeveel vis je kunt houden zonder filters:
Vissen: zet in de siervijver geen vissen uit die de zuurstofplanten gaan opeten. Dus geen karperachtigen (ook geen Koi), geen echte goudvissen, geen zeelt of zgn. algeneters. Wel in de siervijver kunnen: goudwinde, goudelrits, sarasa en shubunkin. De maximale norm voor het aantal vissen is: eerste 5m2 : 2 vissen per m2, iedere volgende 5m2: 2 vissen per 5m2.
In een vijver met een oppervlakte van 20 m2 mogen dus maximaal (10+3x2)= 16 vissen.

Of je een mooie vijver krijgt of erwtensoep hangt helemaal af van je voorbereiding en planning. Succes.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 09 maart 2013 20:13

Ook een handige site met heel veel info is:
http://www.vijverhulp.nl/

Zij geven als vuistregel voor het aantal vissen per kuub:
Als vuistregel kun je aanhouden, dat er per kubieke meter vijverwater ( 1.000 liter) ongeveer 20 cm vis in de vijver kan. Met een goed UVC-filter, voldoende zuurstofplanten en goede waterwaarden kun je hier nog eens 25% bij optellen en kom je op 25 cm vislengte per 1.000 liter. In een vijver van bijvoorbeeld 3.500 liter kun je op die manier 87 cm vis houden. Dit zijn bijvoorbeeld zo'n 20 goudelritsen of 5 tot 10 goudwindes.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Rico op 09 maart 2013 20:28

Ik heb hier nog een pomp staan van Oase met een capaciteit van 15.000 liter per/uur en een opvoerhoogte van max. 1.80 meter. Ik heb ook nog een drukfilter, een topclear 15000 met een 11 watt uv lampje. Met dit filter kun je het water uit de vijver door je filter pompen en dan door naar je waterval/beekloop. Dan filter je dus gelijk het water wat door je waterval stroomt.
Als je belang hebt bij het filter of de pomp (of beide) moet je me maar even pm'en.
(Prijs komen we wel uit ;) )
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten