Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 16 maart 2013 14:05

Hitch schreef:Ja ik had ook al zoiets gehoord dat je een vijver hoort te enten door er een paar emmers water van een gezonde vijver in te kappen maar zelf sta ik daar wat huiverig tegenover want ja, wat is gezond he? Het is niet omdat een vijver helder is dat deze gezond is he? Hier wat verderop is een vijver en die zal op zijn diepst zo'n 2 m zijn. Wij gingen daar vroeger altijd in zwemmen. Opvallend aan die vijver is dat het water echt kraakhelder is en je ziet overal de bodem. Ook opvallend is dat er maar 1 soort waterplant in groeit en er verder niets leven in zit. Geen vis, geen kikker,... niets. Later hebben wij daar zelf eens vis die welders hadden gevangen op gezet en toen we de volgende dag terug gingen lagen deze allemaal dood aan het oppervlak.
We zijn er nooit nog in gaan zwemmen :roll:


Als deze waterplant blaasjeskruid is ;-) dan is het logisch dat er niets anders in de vijver leeft :-)

Maar je hoeft niet bang te zijn dat je veel "verkeerde rommel" meeneemt uit een goed draaiende heldere vijver.

Je moet eerder bang zijn als je het niet doet:-)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 16 maart 2013 14:05

@ Hitch een vijver kan er wel degelijk voordelen aan hebben om geent te worden met ander water.

Zoals in mijn eerste bericht is te lezen is de natuurvijver ook geënt met vele liters slootwater. Dit heeft voor al het nodige leven gezorgd in de vijver.

Nou wil je geen slootwater in je vijver met kois ofzo hebben i.v.m parasieten en ziektes.
Helder water zegt overigens ook niet altijd wat over de kwaliteit van het water.

Je kan het beste kijken naar gezonde plantengroei, vijverleven (watervlooien, rode muggenlarven etc.) en natuurlijk even een praatje maken met de eigenaar van de vijver. Niet dat deze bijv elke week/maand bezig is met toevoegingen om het water in balans te houden of ziektes te bestrijden.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 16 maart 2013 14:16

Itrme schreef: @ Hitch een vijver kan er wel degelijk voordelen aan hebben om geent te worden met ander water.

Zoals in mijn eerste bericht is te lezen is de natuurvijver ook geënt met vele liters slootwater. Dit heeft voor al het nodige leven gezorgd in de vijver.

Nou wil je geen slootwater in je vijver met kois ofzo hebben i.v.m parasieten en ziektes.
Helder water zegt overigens ook niet altijd wat over de kwaliteit van het water.

Je kan het beste kijken naar gezonde plantengroei, vijverleven (watervlooien, rode muggenlarven etc.) en natuurlijk even een praatje maken met de eigenaar van de vijver. Niet dat deze bijv elke week/maand bezig is met toevoegingen om het water in balans te houden of ziektes te bestrijden.



@Hitch, Ik heb al meer dan 25jaar diverse vijvers gehad/aangelegd en meer dan 35 jaar diverse aquaria gehad. Ik heb altijd geent met gezonde vijvers en heb nog nooit 1 probleem gehad.

Ik heb zelfs op die manier troebele vijvers bij andere helder gekregen door ze een emmer met te geven met wat bodem slip. En de eigenaars van die vijvers waren verbaast over het feit dat deze vijvers binnen een paar weken kraakhelder werden en ze eindelijk hun visjes weer konden zien.
Laatst bijgewerkt door jos944 op 16 maart 2013 16:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 16 maart 2013 15:45

Jij spreekt dus niet gewoon van een emmer water van de ene naar de andere vijver brengen maar effektief bodemslip dus... modder?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 16 maart 2013 16:26

Hitch schreef:Jij spreekt dus niet gewoon van een emmer water van de ene naar de andere vijver brengen maar effektief bodemslip dus... modder?


niet echt de modder..

bedoel het poederachtige materiaal wat op de bodem ligt/zweeft. (vaak wordt dit als bodem vuil gezien.. maar dit zit barstens vol met vuil afbrekende bacterien.

dus water met zo een klein laagje "vuil" erin doet wonderen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 02 apr 2013 08:33

Ik wil 3 soorten waterlelie in mijn vijver plaatsen en 1 lotus. Deze worden allemaal in 10lt vijverkuip geplaats met goed voorbereide en bemestte grond want blijkbaar hebben deze planten dat hard nodig voor goede ontwikkeling, groei en vooral bloei. Hierdoor stijgt dat stikstof% dan weer in mijn vijver wat dan toch ook weer meteen die algen de kans geeft op te komen maar dan heb ik toch ook de bedenking als je een bak vult met water, (niets dan water) en deze staat wat warmer, die ziet op een wip en een snik groen maar waarvan leven die algen dan?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 07 apr 2013 16:50

Vijverplanten moet je nooit in rijk bemeste aarde zetten. Algen leven net als andere planten van water en meststoffen en je vijver is al snel een groene soep. Ik heb mijn waterlelie niet bemest en dat gaat goed. Als je maximale groei en bloei wilt zijn er speciale tabletten te koop voor waterlelies. Die stop je in de vijveraarde en geven de voeding bijna rechtstreeks aan de wortels.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 07 apr 2013 18:52

Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook met goed bemest. Zo hadden ze het mij uitgelegd.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 09 apr 2013 13:42

Is tropisch hout dat in aanraking komt met het water giftig? Ik bedoel dan voor het vijverwater/-leven.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 09 apr 2013 14:22

Ben vorige week begonnen met het uithalen van de graszoden op de plaats waar de vijver moet komen. Ik lees overal dat je dit eerst moet uittekenen en dan met paaltjes en koord werken maar ik heb het (dwars als ik ben) ben gewoon een vorm beginnen uitsteken en aanpassen zoals ik het het mooist vond.
Sta wel al verder dan op de foto's te zien is maar kan ff geen foto bijtrekken want het regent. De opening die je ziet tussen de geul en de grote vijver heb ik even zo gelaten omdat ik eerst de funderingen wil leggen voor mijn brug. Doe dit liever eerst want anders kalven de randen waarschijnlijk in van de beek. De brug heb ik 2de hands aangeschaft. Is een volledig gegalvaniseerde van 2.4 op 1.3 m waar 3 roosters inlagen. Deze heb ik eruit gehaald omdat ons Frans bulletje daar niet ongehavend kan over lopen en ik heb ze vervangen door in het midden blauwsteen tegels van 60 op 60 cm te leggen en ernaast hardhouten planken te leggen. Geeft ook een mooiere combinatie.
Alles begint aan het terras waar ik een bak van 4 op 1.5 m ga metsen, 50 cm hoog en in de ene zijkant komt in het midden een muur van 2 op 2 m van waar bovenaan de waterval komt te zitten die dan over de muur naar beneden loopt. De gemetste bak vul ik op met zand zodanig dat die nog maar 15 cm diep word. Hier komt dan de folie op te liggen en daar komt dan lavagruis in zodat het een grote filter word. In het lavagruis zou ik dan mijn moerasplanten willen zetten.
Deze bak loopt over in de eerste vijver van +/- 3 x 4 m en 80 cm diep. Hier komt dan ook de pomp te zitten die de waterval voed (8000 lt/u).Op het uiteinde versmalt de vijver en vormt zo een beek van +/- 11 m lang, 1.3 m breed en 80 cm diep. Deze loopt dan naar de grotere vijver van +/- 5 x 4 m en 1.2 m als diepste punt waar de andere pomp ligt die het water weer omhoog voert tot aan de eerste vijver. Middenin ligt momenteel een eilandje dat ik graag had gehad voor de waterschildpadden om op te zonnen maar misschien moet het nog weg. Alles hangt ervan af of ze de folie (die ik op maat laat maken) zo kunnen maken.
Bijlagen
DSC01119-800.jpg
DSC01119-800.jpg (81.36 KiB) 3297 keer bekeken
DSC01118-800.jpg
DSC01118-800.jpg (71.65 KiB) 3297 keer bekeken
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten