Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 10 mei 2013 08:55

Neen, de druk van het water als de vijver eenmaal gevuld is houd alles netjes op zijn plaats. Op 2 plaatsen ga ik wel een dikke triplexplaat moeten steken aangezien door het uithalen van puin de wand er hol is geworden dus na het plaatsen van de plaat en dan het leggen van de vijverfolie ga ik dat langs de buitenzijde nadien opvullen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 10 mei 2013 10:36

Leuk zo'n eilandje :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 10 mei 2013 11:04

Ja dat heb ik eigenlijk speciaal gedaan voor de waterschildpadden die dan een veilige plaats hebben om rustig en ongestoord te kunnen zonnen. Eerst was ik zinnens dit ook aan te planten maar dat is niet erg praktisch aangezien ik het niet kan onderhouden en zo de zon op dat eilandje weer word weggenomen. Ga het bekleden met Leistenen. Deze warmen ook nog eens lekker op in de zon wat de beestjes eens te meer zullen appreciëren.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 10 mei 2013 11:20

Ben op een probleem gestoten bij de aanleg van mijn bovengrondse biologische filterbak :cry:
Bedoeling was om de pomp in de vijver water te laten aanzuigen naar de waterval aan de uiterste rand van de filterbak toe die dan in de filterbak loopt en dan op de plaats waar de filterbak grenst aan de vijver het water via een overloop terug de vijver te laten inlopen. Nu ik daar even bij heb stilgestaan lijkt me dat niet erg functioneel omdat de filterbak zelf dan eigenlijk stilstaand water gaat hebben volgens mij en het water eigenlijk vooral aan de oppervlakte gaat bewegen richting overloop. Zo word er veel te weinig gefilterd naar mijn zin en dus moet het water best onderaan de bak terug in de vijver lopen. Zo is het water het hele filtermateriaal moeten doorgaan om weg te kunnen. Dit wil ik nu realiseren door op de bodem van de filterbak 2 buizen te leggen die dan doorheen de folie en de muur van het filterbak lopen. Het idee om die buizen dwars door de folie te steken beangstigd me wel (ben erg bang voor lekken natuurlijk) en bijkomend probleem is dat wanneer ik de pompen in de winter ga stilleggen de filterbak gewoon gaat leeglopen in de vijver net omdat hij hoger gelegen is dan de vijver. Deze moet ik dus kunnen afsluiten wanneer ik de pompen ga stilleggen maar hoe doe je dat best?
Als ik aan de buitenzijde een kogelkraan oid zou gebruiken vriest dat gegarandeert kapot want de buis blijft dan tot op het uiteinde gevuld met water dus veiliger zou zijn om deze te kunnen afsluiten aan de binnenzijde van de bak maar deze is natuurlijk gevuld met filtersubstraat dus niet erg handig om daar een kraan in te moeten toedraaien.
Ziet er iemand een andere oplossing? Alle ideëen zijn welkom. Zit er echt volledig op vast en maandag beginnen we aan de metselwerken dus wat ik ook wil doen, tegen dan moet het echt wel beslist zijn.
Alle hulp is welkom!
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Rico op 10 mei 2013 14:05

Is het mogelijk om het filter andersom te gebruiken? Dus het water uit de vijver via een pijp onder in de filterbak uit te laten komen en dat het dan door het filtermateriaal omhoog gaat en in de vijver stroomt?
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 10 mei 2013 15:53

Ja, inderdaad verstandig om dat met leistenen te doen. Houd je ook rekening met geleidelijk oplopen van de oever? Het ziet er erg stijl uit, lastig voor de schildpadden om dan aan wal te klimmen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 10 mei 2013 16:02

Wat betreft dat filter: Ik zie niet alles helemaal duidelijk voor me. Maar ik las dat ie maar 15 cm. diep wordt. Als er genoeg lava steentjes in liggen (tot aan het wateroppervlak of iets daar boven) en het water stroomt van de ene naar de andere kant van de bak, dan kan er toch niks mis gaan? Als het een diepe bak zou zijn dan zou je misschien halverwege de bak een vertikaal schot kunnen plaatsen (trespa o.i.d). Als die boven het water uitsteerkt en niet helemaal tot de bodem door loopt dan dwing je het water om via de bodem te stromen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor luc op 10 mei 2013 19:49

Volgens mij moet een filter altijd van onderaan aanvoer krijgen (zo is toch mijn gekochte filter gemaakt)
Door de druk van het water moet dit er dan door
Als het vanboven moet en er komt wat slib in te liggen gaat dit de makkelijkste weg zoeken , erover dus
En kan je niet de leiding die in de vijver onder water richting jouw filter gaat , daar die kogelkraan opzetten en dan via een bypas de filter omzeilen
mvg
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 10 mei 2013 21:28

Bedankt jongens voor de input :thumb_up: , ga het morgen ook eens aan mijn vader voorleggen. Die mens heeft ook steeds een heldere en praktische kijk op zo'n problemen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jaak op 10 mei 2013 23:07

Hitch,
misschien kan ik ook even meehelpen,mijn huidig filtersysteem bestaat uit een grote plastieken gesloten kuip van 1000 liter,het bovenste gedeelte(deksel) heb ik verwijderd met de slijpschijf en heb dit in de kuip laten zakken op zo'n 10 cm van de bodem steunend op klinkers nadat ik het eerst boordevol gaten heb geboord,zo verkrijg je een keldergedeelte,in het midden heb ik een groot gat gemaakt gelijk aan de diameter van de buis die er door moet en die gaat bijna tot op de bodem van de filter(in het keldergedeelte dus)boven op het keldergedeelte heb ik vijversubstraat gelegd met daarin mijn planten(o.a gele lis,kalmoes)het water word in mijn vijver opgepompt gaat zo via de slang die verdwijnt in de grote buis in het filter gaat via de vele gaten die gemaakt zijn in het kelder gedeelte naar boven door het substraat heen om dan via een overloop terug naar de vijver te lopen,deze manier noemt men upflow en ik kan u verzekeren dat er geen stilstaand water is,het is net zoals Rico zegt het water langs boven er in via een pijp om zo via een kelderruimte terug naar boven te laten komen doorheen substraat,het water word gedwongen om naar de oppervlakte te stromen.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten