Kamer Yucca/Palmlelie stekken

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor Rita op 08 apr 2009 21:34

Hallo iedereen.

Ik heb me vandaag aangemeld voor dit forum, omdat ik denk dat ik hier interessante infomatie kan vinden voor het kweken van palmen. Mijn naam is Rita en ik zou graag meteen een vraag willen stellen ;)

Ik kweek op dit moment een aantal palmen, waaronder de washingtonia filifera. Dat gaat heel lekker. Mijn vraag gaat echter over een kamer Yucca. Ongeveer 2 jaar geleden was de stam van mijn toenmalige yucca helemaal uitgedroogd. Waarschijnlijk door verhuizing en de nieuw plek die hij had gekregen. Ik heb er toen 2 plantjes afgeknipt en gestekt. Deze stekjes zijn nu behoorlijk groot geworden. Waar ik nu op zoek naar ben is een manier om weer zijpkanten te krijgen. De plant groeit nu alleen maar omhoog en wat ik zo mooi vind aan een yucca is de zijplanten eraan. Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Rita
Rita
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 apr 2009 16:03
0 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor Christophe op 08 apr 2009 21:57

Hallo Rita,

Vooreerst welkom op het forum! :D

Dus als ik het goed begrijp wens je opnieuw zijscheuten aan je palmlelie te krijgen. Hier zal je nog even geduld voor moeten hebben vermoed ik ... Je kan ze nadien opnieuw afsnijden, en opnieuw laten bewortelen.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor Rita op 08 apr 2009 22:05

Hoi Christophe.

Dank je wel. Ik kan niet stoppen met lezen, ik lees zoveel nieuws. :o
Ja ik wil graag weer zijscheuten aan mijn Yucca, dit omdat ik dit mooier vind staan. Niet omdat ik ze opnieuw wil vermeerderen. Ik heb nu zoveel potjes met van alles en nog wat in de kamer staan, meer kan er echt niet bij. :lol: Hoe graag ik ook opnieuw allemaal palmzaadjes wil zaaien.

Ik had iets gelezen over marcotteren. Ik weet echter niet precies wat dit is.

Heb je daar toevallig ervaring mee?

Groet Rita

Ps Mijn gestekte Yucca's zijn nu ongeveer 80cm hoog, waarvan de stam een hoogte heeft van ongeveer 20cm...
Rita
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 apr 2009 16:03
0 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor Christophe op 09 apr 2009 12:00

Hallo Rita,

Marcotteren kende ik eigenlijk niet, maar ik heb dit voor je gevonden: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/ve ... teren.html

Het blijkt een soort afleggen te zijn, zodat je op die manier kunt vermeerderen.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor lapalmeraie op 09 apr 2009 15:08

Hallo

Marcoteren is het afbreken van de sapstroom waardoor de plant net boven die blek nieuwe wortels zal vormen. Zodra dat OK is kun je heb bovenste deel gewoon in de grond planten.
Maar ik denk dat je met de Yucca iets anders wilt bereiken? ;)

In de winkel worden deze praktisch altijd verkocht met een afgestompte stam met een soort waxlaagje erover en enkele zijstengels die omhoog groeien. Ik denk dat je dat ook weer wilt hebben nietwaar?

Ik vermoed dat je gewoon de Yucca weer moet toppen en de wond moet afdekken.
Waarschijnlijk worden er vervolgens van opzij nieuwe stengels gevormd.
Ik heb een keer een doos Yucca stammetjes bij een kweker gezien. Dat was niet meer dan enkel de stam met een waslaagje aan één kant. Aan de andere kant vormt hij wortels zodra hij in contact komt met de grond. Eigenlijk een soort van stekken dus maar dan in 't heel groot :D

Maar pin me er niet op vast hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor Rita op 09 apr 2009 15:34

Dank voor jullie meedenken!

Ik denk inderdaad dat het beste is het te proberen om de top uit de stekjes te knippen. Ik vermoed ook dat er dan aan de zijkant nieuwe toppen gevormd worden. IK vind het opzich wel een beetje eng om te proberen, omdat ze nu heel groot zijn en ik er lang over gedaan heb om ze zo groot te krijgen. Maar ja, als je niets probeert, verandert er ook niets :D

Dat marcotteren heb ik ook nog eens doorgelezen, maar dat lijkt me een ingewikkeld proces. :?

Ik heb ook net een aantal palmen verpot. Ook daar heb ik wat vragen over, maar die zal ik onder een ander topic plaatsen. Nogmaals bedankt!

Groet Rita
Rita
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 apr 2009 16:03
0 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor lapalmeraie op 02 mei 2009 11:06

Afgelopen week vertelde een collega me toevallig dat ze ook een hele grote Yucca hebben staan.
Telkens als deze tot aan het plafond gegroeid is zagen ze de stam door de midden. Het schijnt dan gewoon weer vanuit de stam opnieuw te groeien. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Kamer Yucca/Palmlelie stekken

Berichtdoor Johnny mc Miller op 27 jan 2014 14:35

Hallo Rita,

Net nieuw op het forum, tijdens het zoeken naar de mogelijkheid van het stekken van een Yucca via google las ik jou/uw bericht. We hebben een Yucca van 20 jaren oud met een stamomtrek van 107 cm, welke ik regelmatig snoei omdat het anders te groot zou worden.

Om op de vraag terug te komen, je kunt de Yucca gerust afzagen met een houtzaag op zo'n 10-20cm van de potgrond. De stam zal veel vocht geven tijdens het zagen. Wanneer de stam is afgezaagd moet je de wond dicht zetten anders droogt de stam in. Dat dicht zetten doe ik met kaarsvet, ik maak een waxinekaars warm en daarmee zet ik de stam dicht. Een paarweken daarna komen de eerste groene puntjes op de stam, niet ver van de plaats waar je gezaagd hebt. Na één of twee jaren kun je de nieuwe loten weer snoeien enz.

Ik heb zojuist een loot met een omtrek van 35cm terug gezaagd/ de Yucca heeft nu op de stam vijf loten alle met een doorsnee van ruim 10 cm. Het geheel wordt schitterend maar geduld is geboden.

wanneer je foto's wilt kan ik daar natuurlijk voor zorgen. suc6
Johnny mc Miller
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 jan 2014 14:15
0 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten