Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 15 jul 2013 16:47

Inderdaad eerst maar gewoon afwachten tot alles op gang komt. Bacterien moeten zich in het filter vestigen en flink vermeerderen voordat het filter werkt, planten moeten aanslaan, enz.. Algen in de opstartfase is normaal. Ook niet te veel met chemicalien de waterwaarden aanpassen. Dat mag best iets fluctueren. Carbonaathardheid verandert sowieso in de loop van de dag door zonlicht en activiteit van planten en bacterien. En pas vissen erin na een paar weken/maanden als alles stabiel en helder is.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 15 jul 2013 16:48

Als je planten verslijmen dan wel ingrijpen
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 jul 2013 17:55

Bedoel je met "als alles stabiel is" tot wanneer ik geen algen mee heb of bedoel je dat de Ph, KH en GH stabiel moeten zijn Pieter?
Ik geef toe dat ik ongeduldig word naarmate ik het aantal muggenlarven immens zie aangroeien in mijn vijver wat op zich toch ook een goed teken moet zijn wat de waterkwaliteit betreft, niet? Om aan een regelrechte muggenplaag te ontsnappen zou ik er graag wat rovers willen inzetten zoals stekelbaarsjes en een zonnebaars.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 16 jul 2013 00:16

Aan de helderheid van het water kan je inderdaad zien hoe ver het is met het biologisch evenwicht. Zodra er genoeg bacteriën in je lava zitten (en aan je plantenwortels en in het bodemslib), en zodra de zuurstof planten goed groeien en voedingsstoffen uit het water opnemen, dan zie je het water helderder worden omdat er minder meststoffen voor de algen overblijven.

Elke vis die je er in zet produceert meststoffen. Dus hoe meer vis je er in zet hoe meer je de algen bemest. Als vuistregel wordt aangeraden om de eerste 6 weken tot enkele maanden geen vissen uit te zetten. Maar het hangt natuurlijk van veel dingen af hoe snel het evenwicht opbouwt. En het maakt nogal verschil of je gelijk 20 karpers uitzet of dat je 3 stekelbaarsjes uitzet.

Op de volgende website staat veel nuttige info:
http://www.vijverhulp.nl/vissen.htm

Ik kan me je ongeduld heel goed voorstellen. Ik heb de laatste paar jaar twee keer een vijver aangelegd en kon ook bijna niet wachten. Zodra het een beetje kan zou ik een paar goudelritsjes of stekelbaarsjes uitzetten. Zeker met de goudelritsjes heb je alvast wat te kijken (stekelbaarsjes vallen bijna niet op). Die visjes zijn zo klein dat ze de waterkwaliteit maar weinig beïnvloeden. Bovendien eten ze geen zuurstofplanten en hoef je geen voer toe te voegen (wat weer extra mest zou betekenen). Goudelritsjes eten ook muggelarven.

Net zoals je filtercapaciteit niet van 0% ineens 100% is maar langzaam opbouwt naarmate er zich meer bacteriën vestigen zo kan je ook het beste het aantal vissen langzaam opvoeren. Je kan van te voren uitrekenen hoeveel vis je ongeveer in je vijver kan houden (een vuistregel staat ook op die website) maar met een filter wordt dat toch lastig om het precies te berekenen. Ik zou het gewoon zeker in het begin rustig aan doen en als alles goed gaat stapje voor stapje opbouwen tot je aan je maximum zit.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 16 jul 2013 00:27

Als je zuurstofplanten goed groeien en het water helder is dan zijn je waterwaarden ook automatisch goed:

Als de pH te laag is dan verslijmen je planten.
Als de KH te laag is dan hebben je zuurstofplanten geen koolzuur beschikbaar die ze voor de fotosynthese nodig hebben.
Als de GH te laag is dan hebben ze te weinig mineralen om te groeien.

Dus als je zuurstofplanten niet goed groeien moet je met een test kijken wat er niet goed is aan je waterwaarden. Als alles lekker groeit hoef je niet te testen. De KH verloopt toch in de loop van de dag vanwege de fotosynthese en het schiet niet op als je die constant bij gaat sturen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 16 jul 2013 00:28

Staat ook weer uitgebreid op diezelfde website:
http://www.vijverhulp.nl/nieuwevijver.htm
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 16 jul 2013 08:37

Pieter bedankt voor de nuttige link en je eigen inbreng. Daar leert een mens nog wat van zeg. :thumb_up:
Ben eens gaan googelen op die goudelritsjes en die komen er zeker in. Ik kende ze niet. Karperachtigen e.d. komen er zeker niet in.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 21 jul 2013 11:16

Ik heb 3 stekelbaarsjes bij de goudelritsen gezet. Het leek me leuk om wat variatie in soorten te hebben en de mannetjes krijgen mooie kleuren. Ook maken ze een nestje voor de eitjes. Ik wist wel dat ze ook jonge goudelritsjes eten. Maar die zouden met honderden tegelijk geboren worden dus wat natuurlijke selectie van de sterkste, snelste goudelritsjes zou niet zo erg zijn.
Maar in de praktijk blijken de stekelbaarsjes bijna altijd ergens tussen planten verstopt te zitten dus je ziet ze zelden. De goudelritsjes hebben nu weken lang continue onder waterlelieblaadjes hun eieren verzorgd. Uiteindelijk heb ik maar twee jonge elritsjes gezien en die zie ik inmiddels ook niet meer. Wel sneu, dus ik weet niet of de stekelbaarsjes mogen blijven. Ik wacht voorlopig nog even af.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 21 jul 2013 11:51

Zelfs als de stekelbaarsjes niet mogen blijven. Hoe wil je ze er uit vissen? :lol: dat wordt de hele vijver leegpompen.... :P
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 21 jul 2013 13:08

Mijn water is op enkele dagen tijd plots helder geworden. Ik heb er een massa planten in gezet, zowel zuustofplanten als filterende planten en drijfplanten.
Nu zitten er 11 goudwindes, 11 goudelritsen, 1 steur, 1 goudzeelt, zoetwatermosselen, 5 zoetwaterkreeften en 6 geelwangschildpadden in. Lijkt veel maar je moet soms lang zoeken voor je 1 beestje terugvind op zo'n oppervlakte. Enkel 1 van de geelwangschildpadden is doodmak en komt zelfs naar je toegezwommen en de goudelritsjes zitten ook steeds aan de oppervlakte. 1 Van de kreeften zie ik ook steeds zitten omdat ik zijn hol weet zijn dat hij gegraven heeft.
Je kunt niet geloven wat een plezier ik al aan die vijver heb beleefd sinds de dag er water in is.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten