Rhapidophyllum hystrix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Hitch op 18 feb 2013 12:35

Heb deze nu in 7 jaar 4 keer uitgeplant maar langer dan 1 winter houd ik hem niet in leven. Dit jaar ga ik hem nogmaals proberen en ditmaal ga ik hem beschermen met een afdakje. Misschien levert dat wat op.
Nu zette ik hem vroeger steeds vol in de zon omdat gezien zijn oorsprong het een beetje moeilijk is om nu de juiste middenmoot te vinden. Oorspronkelijk staat hij in de schaduw van bossen maar daar is het in de zomer pokkeheet. Bij ons zou hij dus om aan hogere zomert° te geraken best in volle zon moeten staan denk ik dan maar het resulteert steevast in gelig gekleurde bladeren wat dan weer niet echt mooi is.
Zijn er eigenlijk mensen hier die deze toch al enkele jaren in de volle grond hebben staan? Hoe zetten jullie deze wat zon betreft en wat doen jullie er in de winter aan van bescherming?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor junglegarden op 18 feb 2013 14:36

De mijne staat 6 jaar in de tuin maar groeit heel langzaam waardoor hij klein blijft, heeft 's winters altijd wel wat bladschade met alleen een oud winterjack erover als bescherming tijdens vorstperiodes maar overleeft zonder problemen, staat maar gedeeltelijk in de zon.
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor erna op 18 feb 2013 15:21

Hallo,

Hier staat hij de eerste winter in de volle grond Werd enkel beschermd met een paraplu, zie foto's. Hij ziet er nog steeds goed uit na de toch wat lange winter..

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC07239.jpg
met paraplu
DSC07239.jpg (71.06 KiB) 16632 keer bekeken
DSC07240.jpg
zoals hij er nu bijstaat.
DSC07240.jpg (100.05 KiB) 16632 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Marc_S op 18 feb 2013 17:29

Beste Hitch,
Die van mij staat al enkele jaren onbeschermd in de tuin en daarbij op die plaats waar ik de meeste zon heb.
De bladeren kleuren niet geel en hij heeft al jaren achterelkaar gebloeid.

Ik denk ook dat het eraan ligt of je een sterke plant hebt of niet.
Je hebt 2 verschillende vormen, een die uit Noord Florida komt en een uit centraal Florida die nooit meer als 10 segmenten in het blad heeft. Daarbij zijn de bladeren dieper ingesneden bij die uit noord Florida.

Ik heb die uit noord Florida.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Dennis_S op 18 feb 2013 18:46

Ik heb er ook een in de volle zon staan, in de vollegrond. Alleen in de dec en jan geen zon, verder bijna volop. En de afgelopen drie winters geen schade, niets, nouja, soms een bruin bladpuntje. Maar groeien doet ie niet hard. Met twee bladeren per jaar mag ik tot nu toe blij zijn. Ik hoop dat daar dit jaar vernadering in komt!

ik doe niets aan bescherming. Dat heeft de sneeuw gedaan, net zoals afgelopen winters. Soms schep ik er nog wat sneeuw overheen.

Ik vindt het echt een verassing. geplant als experiment in oktober, en zelfs na die eerste strenge winter niets aan de hand.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor draco op 19 feb 2013 01:35

Vandaag bracht ik een bezoek aan de Hortus van de Vrije Universiteit Amsterdam (vrij toegankelijk) en daar trok toevallig deze palm mijn aandacht. Jaren terug heb ik deze als jonge plant gedoneerd en inmiddels is deze Rhapidophyllum die in de Alpinekas werd geplant tot een flinke dwergpalm uitgegroeid. De luchtige alpine kas wordt niet verwarmd en krijgt bijna continu zon. De moerplant die inmiddels tegen het glas groeit heeft ondertussen meerdere zijscheuten gevormd. De palm zou eigenlijk verplant moeten worden, maar dat durft men niet aan vanwege de te verwachten gevolgen door de schade aan het wortelgestel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Hitch op 19 feb 2013 11:01

Dus bij zowat iedereen die er eentje heeft (verbazend weinig vind ik afgaande op de reacties) staat die het overwegende deel van de dag in de zon en word hij niet beschermd. Geen geelverkleuring bij jullie van het loof?
Hoe groot waren jullie exemplaren eigenlijk bij uitplant?
Ik denk dat ik de mijne voor dit jaar naar een grotere kuip ga overzetten en hem de hele zomer laat bakken in de serre om hem toch nog een jaar wat groter te laten worden en een flinke kluit te laten ontwikkelen want het is nog een vrij klein exemplaar (+/- 25 cm) en hij heeft nog maar een klein stammetje. Grote exemplaren heb ik nog nooit te koop gezien al heeft James van Europalms er momenteel wel redelijk flinke staan (toch al de grootste die ik ooit al gezien heb in de verkoop) voor 70€ als ik het goed heb. Hij heeft trouwens een groot exemplaar in de tuin staan met een stammetje van zo'n 40 cm of zelfs meer. Staan serieuse stekels op ook, daar wil je niet tegenaan lopen :lol:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Dennis_S op 12 aug 2013 17:34

Een van mijn exemplaren in de kweekhoek begint nu met het maken van uitlopers. Maar ik zag dat er ook al een heeft gebloeid. Erg onopvallend zodat ik het hoogtepunt gemist heb. Tis wat slecht te zien op de foto, maar als je goed kijkt zie je een trosje. Degene in de vollegrond bloeit nog niet, maar begint nu ook met uitlopers. Tweede blad 'al' dit jaar en de derde komt eraan. Is al 1 meer dan vorig jaar . Erg langzaam dus helaas.
SDC12258.JPG
SDC12258.JPG (275.69 KiB) 16338 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor palmguy op 12 aug 2013 20:43

Hallo,

Mooi onderwerp.

Ik heb ook een R. Hystrix, sinds 30 juni 2011 vanaf de eerste dag in de volle grond. De plant krijgt vanaf maart tot oktober zon vooral s ochtends en in de vroegere namiddag.

Na de big freeze in feb 2012 leek hij aanvankelijk een van de winnaars, maar uiteindelijk kreeg de plant toch speerrot en was het verval aanzienlijk, verschillende bladeren volledig bruin. Ik had de plant enkel beschermd met een klimaathoes. Ik dacht niet dat hij het zou redden ... Maar toch herstelde de plant langzaam.

Dit jaar heb ik getracht om wat meer warmte naar de plant toe te brengen door er zo nu en een minder mooie kweektunnel over te plaatsen wat de temps wat hoger brengt. Dit heeft alleszins geloond, reeds 2 nieuwe bladeren en speer nummer 3 groeit redelijk. Dat is al bij al redelijk voor deze ... Langzaaaaaaaaammme groeier.

Niet de mooiste palm, zeker niet, ... Maar toch een van de sterkste een kanshebber in ons klimaat.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Alexander op 13 aug 2013 05:42

Ik heb ze in april in het Torreya State Park in Florida gezien. Ze staan daar plaatselijk massaal en ook zeer veel variatie tussen de diverse exemplaren. En ik heb ze daar soms ook in de volle zon gezien zonder vergeling. Meestal staan ze in de schaduw. Onder andere onder Fagus americana, de Amerikaanse beuk. Wel een grappige combinatie, beuken en palmen. Een andere palm die daar veel voorkomt is Sabal minor. En Hydrangea quercifolia komt daar ook voor.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten