vreemt zaadje

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

vreemt zaadje

Berichtdoor trachypalm op 31 aug 2013 10:30

Ik heb van mijn vriend een palmzaadje gekregen weten jullie welke soort het is en hoe je hem moet zaaien ??
Afbeelding
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: vreemt zaadje

Berichtdoor draco op 01 sep 2013 00:44

Lijkt op een dadelpit ofwel Phoenix dactylifera. Het schijnt dat zelfs de pitten van geconfijte dadels nog ontkiemen Overigens verkopen mediterrane winkels ook af en toe verse dadels (de palmvrucht).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: vreemt zaadje

Berichtdoor TropicalVictoria op 10 aug 2017 10:03

Zeer zeker wat mijn voorganger reeds zei :-) ... Doch ik vrees dat ik de update graag verneem aangezien ik ooit zelf eens een pit gezaaid heb die echt leek op een dadelpalm doch er iets anders van was voortgekomen , en dan moet men weten dat het zaadje dan ook nog geraapt is recht onder een aantal dadelpalmen ( Phoenix Dactylifera ) , dus wat dat betreft , zelfs al is dit topic van anno 2013 ben ik echt wel benieuwd wat er uiteindelijk van geworden is ... Zaden kunnen best wel eens verrassend misleiden :shock: :mrgreen:

Groetjes ,
Vix
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: Belgiƫ , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: vreemt zaadje

Berichtdoor vandenanker op 10 aug 2017 22:28

inderdaad, het 'zaadje' van een dadel. Ik heb er zelf een aantal uit dadels gehaald en met succes gezaaid. Heb nu een stuk of vier dadelpalmpjes in wording. Ze worden wel groot. In het zuiden van Engeland zie je ze regelmatig in het straatbeeld.
vandenanker
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 apr 2017 10:42
3 bedankjes

Re: vreemt zaadje

Berichtdoor Elco Thelosen op 20 mei 2018 20:32

het zuiden van Engeland? wow ik heb nu zelf een geconfijte dadel ontkiemt zoals je een advocado op glas manier alleen wil ik de dadel nu de scheut op de wortel is onstaan op of liever in de cocospulp zetten hoe kan ik de dadel het beste aan het medium laten wennen??
sinds ik de dadel nu in het daglicht heb begint er kleur op de scheut te ontstaan.
net als bij een advocado pit met sate-prikkers op een glas water heeft de dadel alleen water en zal ik zoals bij de advocado pit eerst een schep cocospulp in het glas gooien.?
?maar BUITEN ?? wow dat is wreed ouwe?,!??
Elco Thelosen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 mei 2018 20:21
0 bedankjes

Re: vreemt zaadje

Berichtdoor Elco Thelosen op 20 mei 2018 20:38

de manier is niet helemaal hetzelfde als met de advocado pit maar de pit of het zaad heeft alleen water ...zo mooi
ik heb de dadel - pit in z'n geheel in een plastic boterham zakje opgehangen in een glas water,
een leeg glas water.
als je het plastic zakje vult met water en de dadel maak dan met een sate prikker een piepklein gaatje in een hoek van het plastic zakje.
zo voorkom je stil water. er zal eerst snel een druppel water uitkomen maar naarmate de dadel het water verzuurd zal het water niet eens meer vormen als druppel het lijkt net een onderwater spinnenweb! mooi ook.
hang het plastic zakje in het glas en laat het water wat zich in het glas vult af gieten .
het water bij de dadel dagelijks aanvullen en plots klaps komt de wortel binnen no time op.
nu alleen nog in de aarde
Elco Thelosen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 mei 2018 20:21
0 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten