Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 21 sep 2013 21:06

OK, dan haal ik ze maar terug uit de vijver. Kan ik wachten tot de eerste vorst of haal ik ze er best nu al uit?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Alexander op 22 sep 2013 04:01

Hier staat Thalia dealbata in een 150 litterbak met klei onder 5 cm water. Ze moeten veel grond hebben om goed de groeien. Heeft alle koude winters ook goed doorstaan!
En rijk gebloeid.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Alexander op 22 sep 2013 04:02

Wat betreft die Colocasia esculenta. In het wild zie je ze altijd op natte plekken. Vaak ook op erg voedselrijke plekken.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 22 sep 2013 09:04

Dat is toch ook wel mijn idee. Dit soort grootbladige planten gaat nooit voldoende voedsel kunnen halen uit het water alleen om een massieve en gezonde plant te worden. Zij moeten naar mijn gevoel flink bijgemest worden.
@Alexander; wat die Thalia dealbata betrefd, was jij niet diegene die zijn vijver ook verwarmde?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 22 sep 2013 11:22

Dit begrijp ik echt niet , ik lees 5 cm onder water en alle winters GOED DOORSTAAN ? hier bij ons midden belgie heeft het toch de laatste drie winters toch goed en streng gevroren ,en dan heb je snel een dikke laag ijs op je vijver waar je zelfs kan op staan , en in nederland was er bijna terug een elf steden tocht , daar moet het ijs zeker een cm of 15 zijn als het niet meer is , hier klopt iets niet , of je moet je vijver verwarmen !

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor luc op 22 sep 2013 13:39

En toch is er ergens een verschil , ik heb een plant ( via een scheutje van sushi)en die staat nu al twee winters in een ingegraven cementkuip buiten en die schijnt ( TOT NU TOE ) nergens last van te hebben
En niks afgedekt ( éérste winter zelfs vergeten gehad) en vorige winter niet meer nodig gevonden
Denk dat de tuincentrum planten niet koude tolerant zijn
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 24 sep 2013 19:52

asiantjen schreef:Dit begrijp ik echt niet , ik lees 5 cm onder water en alle winters GOED DOORSTAAN ? hier bij ons midden belgie heeft het toch de laatste drie winters toch goed en streng gevroren ,en dan heb je snel een dikke laag ijs op je vijver waar je zelfs kan op staan , en in nederland was er bijna terug een elf steden tocht , daar moet het ijs zeker een cm of 15 zijn als het niet meer is , hier klopt iets niet , of je moet je vijver verwarmen !

Grt Etienne


Hoy Etienne, ondanks dat de vijver de vorige winters was toegevroren (m'n kinderen hebben op het ijs gespeeld) heeft m'n Thalia het overleefd. Maar in vergelijking met jouw Thalia is de mijne maar een schim dit jaar(foto). Hij heeft dit jaar ook geen enkele bloem gehad. De plant staat wel in de buurt van een waterinlaat die door venturi wat lucht mee zuigt. Door deze luchtbelletjes is het ijs daar steeds dunner of is er zelf een wak in het ijs. Ik heb een collega die zijn Thalia al jaren in een beekloop heeft staan met het worteloppervlak net boven water. Na een strenge winter blijven ze wel kleiner/lager maar overleven doen ze wel. Ik zou eens willen proberen van ze binnen te overwinteren. Zou het lukken in een kelder (donker) waar de temperatuur ongeveer 10°C blijft? Is het nodig om het water regelmatig te verversen? Ik vermoed dat je de plant pas binnenhaalt als de bladeren zijn afgevroren ? alvast bedankt voor het delen van je ervaring.
m.v.g. Eric
Bijlagen
far00001.jpg
far00001.jpg (296.53 KiB) 4084 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 24 sep 2013 21:38

Dag Eric ,

Ik lees hier nu verschillende ervaringen van Thalia , dat ze bij vele het ijs trotseren en overleven ,bij mij is dat ook vele jaren gebeurd maar met de laatste drie strenge winters was alles pierdood , gedaan ,geen leven meer door gekomen , gelukkig neem ik er zaad van en ben ik opnieuw begonnen , en heb ik altijd wat reserve in deze planten ,de planten in mijn vijver hebben nu ook die gele afstervende bladeren , maar de Thalia planten in pot op een kuip van de vijver die zijn nog mooi groen ( zal morgen eens een foto nemen ,)
Misschien zit er ergens verschil in sterkte van planten die door vitro of door scheuren of door zaad gekweekt zijn , ik weet het niet echt .
Je kan zeker je planten in de kelder overwinteren ,maar bij 10 graden gaan ze wel doorgroeien en hoge en slappe stengels aan maken , ik overwinter ze bij minimum 2 graden , ik laat ze ook in de vijver tot het echt streng gaat vriezen en er echt een dikke laag ijs gaat vormen ,als ik merk dat het een zachte winter word blijven ze staan , ik hou het weer bericht nauw lettend bij .Maar merk ik dat het toch een tijdje snachts gaat vriezen neem ik geen risico meer , eruit en dat blijft zo tot eind maart half april .
Ik merk dat uw planten toch nog jong zijn , maar ze staan wel gezond , de rest van je vijver is ook ok

Grts Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Rob op 25 sep 2013 00:12

verklaring is waarschijnlijk dat Leidschendam bepaald geen midden België is. Dat zou op zijn minst 5-8 graden moeten schelen in minimum temp.

Ik heb sinds kort ook Thalia, en laat ze eerdaags afzinken naar een dieper stuk. Een alternatief waar ik in gedachten mee speel is ze in een bak te zetten in een koude lichte kas - kan een half graadje vriezen maar zelfs Strelitzia overleeft het daar.
Wat zou de voorkeur verdienen volgens jullie?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 25 sep 2013 10:28

Ik volg dit volledig :off_topic: onderwerp met veel aandacht aangezien ik ook niet juist weet wat ik met mijn planten ga doen. Voor dit jaar hield ik ze gewoon in kuip en zette ze tegen de vorst in de verwarmde serre (7-8°) en dit ging altijd prima. In de lente haalde ik de kuip dan terug buiten en zette deze op een schotel. Planten deden het goed en waren mooi blauw van kleur maar werden nooit echt groot, breiden ook nooit uit en bloeiden nooit. Toen ik deze pol van alle aarde ontdeed dit jaar en in de vijver in de lavakorrels zette merkte ik reeds na een week sterke uitbreiding op maar de plant veranderde ook van de blauwe kleur naar groen en bleef in hoogte nog kleiner dan in de kuip. Dan plots ergens in augustus begonnen de bladeren te vergelen dus er loopt toch duidelijk ergens iets mis en ik steek het op het feit dat de plant toch liever goede rijke aarde rond de voeten verkiest maar dus wel liever natter staat dan ik hem voorheen met het schaaltje bood. Met natter bedoel ik dan dat hij liever wat dieper in het water staat, liefst zelfs met de hele kluit ondergedompeld.
Dat zijn mijn conclusies.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron