Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Thalia Dealbata

Berichtdoor p e t e r op 25 sep 2013 16:12

De mijne staan in mijn regenwatervijvertje waar ze bij elke bui als eerste het verse regenwater krijgen. Ze staan in een gewone pot met lavakorrels.
Hierin doen ze het erg goed met elk jaar nieuwe scheuten en bloemen.

De overwintering gebeurt door de pot in een emmer water te zetten, donker en net vorstvrij.µ
In de volle grond heb ik het reeds een aantal maal geprobeerd maar daar lukt het bij mij niet (in tegenstelling tot anderen).
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 25 sep 2013 21:12

Hi allemaal ,
Hier laat ik even een proef door foto's zien wat een verschil Thalia Delbata doet wat betrefd staanplaats , eerst vermelden dat beide planten allemaal door mezelf uit zaad zijn gekweekt van vorige moederplanten die over drie jaar tijdens de strenge 14 dagen zijn ten onder gegaan door ze in de vijver te laten staan zoals ik altijd deed , de moeder planten stonden tussen de 5 en 15 cm onder water ,wat foto's betrefd ,er staan 2 grote Thalia potten in de vijver, geen aarde in enkel grind , deze staan voor de moment zo'n 5 cm water boven de pot rand -wortels , 2 andere Thalia's staan ook in een pot met grind steentjes , maar deze staan in een houten ton op lava steentjes , dat in verbinding staat met de vijver waar de andere Thalia's staan , dus aan de temperatuur van het water kan het niet liggen , die is hetzelfde ,ze staan ongeveer een drie a vier meter van elkaar, de potten in het vat staan een 3 cm in het water , dus deze Thalia's kunnen enkel water halen langs onder , de Thalia's in de vijver hebben wel meer bloemen gemaakt maar zijn sneller aan het lelijk worden ,bladeren verdoren ,in tegenstelling de Thalia's die op het vat staan enkel met de onderkant in het water zijn nog fris groen van blad , nog geen verdorde bladeren , wel minder gebloemd ,alle Thalia's zijn op hetzelfde tijdstip (dag )geplaats eind maart, en hebben in dezelfde plaats overwinterd binnen

Afbeelding
Afbeelding
http://i8Afbeelding[img]35.photobucket.com/albums/zz273/asiantjen/DSCF1015_zps40ec0627.jpg[/img]
Afbeelding

Hoe dat komt dat de ene langer mooi blijft en de andere meer bloemen heeft gegeven , daar weet ik zelf ook niet echt een antwoord op
Hitch , laat uw Thalia's zolang mogelijk staan in uw moeras of vijverplaats ,daar worden ze sterker van en als het echt hard begint te vriezen neem ze dan voor zekerheid binnen ergens vorst vrij , ook zoals Peter het doet .
Rob en Luc , dat is wel juist , mensen die meer aan de kust wonen hebben het voordeel dat het minder streng vriest dan mensen ergens in het midden of hoger gelegen , ook kempische zandgronden geven een prikje meer kou
Zeker vind ik het een echte exotische waterplant die niet mag ontbreken in een water partij .
Grts Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 25 sep 2013 21:21

Etienne: de Thalia op de foto staat reeds 4 jaar op deze plek.De reden waarom deze klein blijft ken ik niet. Afgaand op vorige berichten (van Luc, Hitch, Alexander,...) heeft de Thalia toch wel voeding nodig om goed te groeien: in pure lava lukt het kennelijk niet tenzij je zoals Peter voor aanvoer van vers (voedingsrijk) regenwater zorgt. Ik heb voornamelijk goudwindes en vrij veel andere moeras en zuurstofplanten in de vijver. Als ik me goed herinner heb jij koi's in je vijver (en een steur die zijn buik laat aaien). Zou het water in je koivijver rijker aan voeding/meststoffen zijn? Of is het voornamelijk de manier van overwinteren die invloed heeft op de planthoogte. De oude scheuten van m'n Thalia schieten na de winter niet meer door. Een mogelijke theorie is dat de bovenkant van de plant afvriest en dat de plant nieuwe scheuten maakt vanuit de wortels.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 25 sep 2013 21:50

hoy Etienne, interessante info, het lijkt erop dat zelfs het waterniveau een invloed heeft op de groei en bloei van de Thalia. Om nu nog eens verder off topic te gaan: ik zag op de foto dat er mosselplantjes (Pistia stratiotes) en waterhyacinten (Eichhornia crassipes) drijven in je watertonnen. Lukt het jou van deze te overwinteren? grts eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 26 sep 2013 10:14

Dat kan een reden zijn Eric ,ik heb redelijk wat koi's en een steur, die geven ook wat mest af , ook vul ik regelmatig in de zomer mijn vijver bij met regenwater , dat mijn vijverwater van goed kwaliteit is bewijst mijn goede planten groei , vooral bij de Colocasia's ,waternavel , papyrus en de drijfplanten in kuip .
Thalia's maken meestal scheuten aan zoals canna's , de oude stengels die geven hoegenaamd niks meer , ik snij alles in het voorjaar weg van stengels een 2 a 3 cm boven de wortels

Mosselplantjes (Pistia stratiotes) en waterhyacinten (Eichhornia crassipes) overwinter ik niet , het lukt wel tot iets na nieuwjaar ,maar dan gaan ze snel achteruit , ik gooi alles weg , en koop elk jaar in het voorjaar (mei) 1 waterhyacint en 1 mosselplantje, de rest kweekt aan als onkruid , als je er graag hebt kom maar halen .Binnen een maand gooi ik alles op de compost hoop .

Grts Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor JmC4c op 26 sep 2013 10:44

Deze Thalia staat in potgrond gemengd met koemestkorrel en universele voeding.
Aangekocht als klein plantje deze zomer. Dus die meststoffen van je vissen zijn zeker een voordeel ;)
Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor JmC4c op 26 sep 2013 10:47

Ik heb de topic titel aangepast zo, gaan we niet meer :off_topic: ;)

Grtz, Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 26 sep 2013 16:06

Jean Marie , :thumb_up: :applaus:

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 26 sep 2013 19:28

bedankt JM. Op de foto's die bijgevoegd zijn lijken de Thalia stengels vanuit één centraal punt te komen, daarom dacht ik dat de oude stengels terug verder konden groeiden na de winter. Is er iemand die de oude stengels niet afsnijdt tijdens de winter? Tot nu heb ik steeds de oude stengels boven water afgesneden in de hoop dat ze niet zouden rotten. Tevergeefs, er komen geen nieuwe bladeren op de oude stengel.
Met de Mosselplantjes (Pistia stratiotes) en waterhyacinten (Eichhornia crassipes) heb ik dezelfde ervaring als Etienne: na de zomer gaan de plantjes (binnenshuis) langzaam achteruit en halen het voorjaar niet.
Groeten Eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor JmC4c op 27 sep 2013 09:51

Tijdens het splitsen zie je dat duidelijk, je maakt altijd een wond aan de vorige stengel.
De plant is 1 geheel. Maar je kan ze zonder al teveel problemen splitsen doordat er wortels aanzitten.
Ik ga dit jaar de overwintermethode van bak met wat water en de potten erin gebruiken.
Eens meerdere exemplaren kan ik wel eens experimenteren.

Hier nog een detailfoto van de plant.

Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten