Theobroma cacao

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Theobroma cacao

Berichtdoor GeL op 06 maart 2013 22:29

@Laure,

Ik wacht op verse zaden via www.onszaden.nl, zou 3 maand duren en we zijn nu aan maand 4.
Als ze echt vers zijn wil ik dit nog door de vingers zien.
Bij kamertemperatuur zaaien, half in lichtvochtige potgrond, best een mengsel van cocopeat en gewone zaai-en stekgrond. Ze kiemen vrij snel.

Opgelet, moeilijke plant in de huiskamer want deze heeft een hoge luchtvochtigheid nodig en verdraagt zeker geen volle zon (tenzij om te kiemen), daarna halfschaduw maar geen liefst geen directe middagzon, directe ochtend of avondzon is OK.

Als je echt verse zaden krijgt moet je deze pellen, als ze vers zijn hangt er een wit vlies over de zaden, dit moet eerste verwijderd worden alvorens ze te zaaien.

Veel succes! :thumb_up:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Theobroma cacao

Berichtdoor PeterB op 27 okt 2013 16:16

Ik heb er mij ook eens aan gewaagd. Uit Bali heb ik vorige zomer (aug.) een paar ontkiemde zaden meegebracht. Eén ervan is gesneuveld en het andere doet het nog goed. Laat het plantje in de keuken op de vensterbank staan, net boven de gootsteen dus qua luchtvochtigheid zou het geen probleem mogen zijn. Ik vrees eerder het tekort aan licht in de donkere wintermaanden, zeker voor een zaailing. We zien wel en zal hier voort wel posten hoe het afloopt... of hopelijk niet afloopt. :) Fingers crossed!

DSC_0221.JPG
DSC_0221.JPG (178.75 KiB) 5832 keer bekeken
PeterB
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 29 aug 2013 13:30
Woonplaats: Vilvoorde (België)
1 bedankjes

Re: Theobroma cacao

Berichtdoor Itrme op 27 okt 2013 23:06

Heb net afgelopen een paar zaden binnen gekregen, ze leken me vers. Heb ze nu op ruim 26 graden staan. Hoop dat ze wat gaan doen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Theobroma cacao

Berichtdoor laurensvs op 02 feb 2020 14:59

Dag iedereen,
Ik heb cacaoboompjes staan in mijn living.
Deze zijn nu ongeveer 2 jaar oud maar groeien wel traag.
Als ik een tip mag geven voor het houden van cacao,
Gebruik een bloempot die een waterreservoir heeft met een aangevend water inhoud met een streepje. Zo blijft de kluit altijd vochtig. En groeien ze toch langzaam. Dan kan je nog verkiezen om er bv een luchtbevochtiger naast de plaatsen zodat het niet te droog wordt in de winter voor de plant. (Ik heb vloerverwarming wat ten nadelen is van mijn planten in de huiskamer) de bloempotten dat ik gebruik zijn van het merk "Lechuza" maar er bestaan ook andere soorten. Het is ook belangrijk van een diepe pot te nemen want cacaobomen hebben diepe wortels. En je plaatst ze best in indirect zonlicht dus naast een raam maar wel oppassen met de volle zon.
Hopelijk kan ik met deze raad jullie helpen ;)
Succes !

(Ik heb lang ook mijn cacaoplantjes in een tent gekweekt)

https://youtu.be/VHDN1Ck8oWs
laurensvs
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 feb 2020 14:43
0 bedankjes

Re: Theobroma cacao

Berichtdoor gertjan op 03 maart 2020 14:10

heb je daar fotos van, ik ben heel erg benieuwd
gertjan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 jul 2019 19:50
1 bedankjes

Re: Theobroma cacao

Berichtdoor hanscazan op 03 maart 2020 17:08

Kijk eens op coffea arabica zaaien. Lijkt erg op cacao, lucht vochtigheid lijkt nl de oplossing.
maw suc6
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten