Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor AIREMULP op 22 jan 2014 16:29

Dank je :thumb_up: Normaal gesproken is het zo dat bij de meeste planten die je uit zaad kweekt het gebruikelijk is dat je niet snoeit voordat het gebloeid heeft. Doe je dit wel dan duurt het normaal gesproken langer voordat je bloemen krijgt .Ik heb de planten gesnoeid na een jaar omdat ze erg groot werden en ik niet zoveel ruimte in de winterstalling had :? Hoe lang het duurt voordat ze uit zaad bloeien en of dat vergelijkbaar is met gewone orleander uit zaad opgekweekt weet ik eigenlijk niet .Ik hoop voor jou dat ze je verse zaden verkocht hebben en dat er nog wat kiemt :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 23 jan 2014 11:33

Ik hoop dat de zaden vers zijn, maar heb er stilaan mijn bedenkingen bij :?
Maar we geven de moed nog niet op hoor!!! Ze kiemen misschien minder makkelijk dan de gele...wie weet.
Van de gele heb ik ondertussen een 10 tal zaailingen en er zijn er nog opkomst, zo te zien aan de perliet die ze opstoten als ze gekiemd zijn. Die zaden waren gelukkig vers, als ik af ga op de gekiemde noten.
De woonkamer begint stilaan op een jungle te lijken, vrouwtje blij :lol:
Om nog maar te zwijgen op de kamer boven....maar ze heeft er begrip voor, gelukkig.
Achter een paar maanden krijg ik een verwarmde aparte ruimte, door de garagepoort te vervangen door een groot raam (op de zuidkant)...ideaal denk ik om deze planten een winterstalling te geven. Ook goed voor men citrusstruiken en palmen welke ik gezaaid heb.
Bij gewone oleanders welke je uit zaad opkweekt mag je snel rekenen op 3 a 4 jaar eer ze bloeien...tenzij je ze stekt, dan gaat het wel vlotter.
Greetz
Marc
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 27 feb 2014 16:29

Hallo Edwin,

Van de oranje oleanders is nog steeds niets te bespeuren :(
Ik vrees dat de zaden alles behalve vers waren, ma ja, niet geschoten is altijd mis he.
Met de gele variant daar en tegen, die groeien vlotjes verder en maken blad paar na blad paar aan... :thumb_up:
Men eerste trachy zaden beginnen nu ook te kiemen, bij men 2de poging weliswaar, vorige stonden veel te warm....nu liggen ze in een zipbag op 21 a 22° en heb deze middag enkele zaden gezien in de zipbag met een klein wit knopje van enkele mm....YES!!!!
Marcske blij :lol:
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor AIREMULP op 27 feb 2014 16:52

He marc
Zullen inderdaad niet vers geweest zijn :cry: Dan gaat het ook niet meer gebeuren ben ik bang.Als je zaailingen zo hard groeien dan zal het niet lang duren voor ze gaan vertakken. Ik heb hier ondertussen al de eerste trachycarpus en humilis naar buiten gedaan. EEn beetje vroeg maar ik had last van ruimte gebrek in de winterstalling. Op die plek staan nu canna zaailingen en stekken van diamantina colibri red velvet.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 27 feb 2014 17:29

Edwin,

Heb jij ervaring met palm zaailingen?
Als ik deze achter een tijdje oppot (als de wortel vb. een 3 cm is in de zipbag), moet dan het zaadbolletje zichtbaar blijven of moet deze even onder de grond (zaaddikte) komen te zitten?
Heb er eerlijk gezegd geen idee van...is men eerste keer, dus een leek op dat gebied :)
Bedankt alvast voor een antwoord
Marc
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 27 feb 2014 17:33

Heb even gezocht naar diamantina colibri red velvet, een beauty zeg!!!
Nice :thumb_up:
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor AIREMULP op 27 feb 2014 20:29

Ja dank je hij is mooi he ;) Het zaadje van de palm niet onder de grond stoppen als je de zaailingen oppot.( kans dat het pitje gaat schimmelen) Het palmpitje gelijk met de grond of net boven de grond houden is goed. 3 cm wortel is inderdaad perfect om ze op te potten.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor Carlo op 08 aug 2018 12:17

Wanneer je naar de Thevetia neriifolia zoekt kom je dezelfde foto's tegen als wanneer je naar
Thevetia peruviana zoekt. Beide gaat voor zover ik begrepen had over de gele oleander ofwel rinkelboom. Iemand die hier iets meer over weet te vertellen?

Mijn plant staat dit jaar voor de eerste keer in bloei. Gezaaid in 2011 en de plant eerlijk gezegd altijd maar wat verwaarloost. Wel altijd netjes water gegeven maar nooit iets van voedingsstoffen of iets dergelijks waardoor ie waarschijnlijk wat langer gedaan heeft tot zijn eerste bloei.
De zaden heb ik destijds geplukt van een 100% gele oleander maar de bloemen die er nu elke dag aankomen zijn wit.

IMG_1561.JPG
IMG_1561.JPG (238.6 KiB) 2983 keer bekeken
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten