Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 29 jan 2014 13:20

Hitch schreef:Op het eind van de zomer vorig jaar werd duidelijk dat ik met een plaag ben komen te zitten van Karperluis. Eerst zag ik ze enkel op enkele vissen zitten maar na een tijdje zag je ze gewoon door de vijver zwemmen op zoek naar prooi. Verschrikkelijk hoe mijn vissen er uit zagen die waren "gepakt" door die snertbeesten. Soms zaten ze er wel met 7-8 tegelijk op 1 vis.
Ben gaan zoeken wat ik er tegen kan doen en ze zijn enkel chemisch te bestrijden. Duur grapje want voor mijn vijverinhoud kost het me zo'n 450€ voor 1 behandeling en je moet er steeds nog een 2de doen tegen dat de gelegde eitjes uitkomen. 1 Zo'n vrouwtje legt 300 eitjes en ze kweken zelf al na 5-6 weken. Kun je nagaan met hoeveel ze momenteel in mijn vijver zitten. Andere optie is mijn visbestand volledig te laten uitsterven. Ze kunnen niet langer dan 2 weken overleven zonder gastheer. Dit is veel goedkoper dan de medicatie maar ik vind het mensonterend om het zelfs maar te overwegen. Jammer genoeg doen ze 's winters een soort winterslaap dus ook vorst roeit ze niet uit.
Beetje veel pech gehad dus vorig jaar wat het leven in de vijver betreft.


Dat is mooi Klote Hitch.... Visbestand compleet uit laten sterven zou ik persoonlijk ook een beetje cru vinden.... Nou ben ik niet bekend met deze specifieke parasiet. Is er geen mogelijkheid de vissen in een kleinere container te houden voor een goedkopere behandeling?

Als je vissen uit de vijver zijn, hoe wil je deze (de vijver) dan ontdoen van de luizen? Ik neem aan dat de afwezigheid van vissen hier niet genoeg voor zal zijn eigenlijk i.v.m er altijd een kans is dat er eitjes zijn die later pas uitkomen of iets dergelijks.

edit: Ik kwam dit linkje nog tegen, het is al een ouder bericht maar misschien de moeite waard om naar te kijken? Het lijkt me in ieder geval beter dan de vissen dood te laten gaan aan de luizen.... http://vijver.startpagina.nl/prikbord/8 ... bestrijden!

Overigens. Enig idee hoe de luizen in je vijver terecht zijn gekomen? Nieuwe plant(en), nieuwe vis(sen), bezoek van watervogels?
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor mjkorhorn op 29 jan 2014 14:15

Hallo hitch

Welke medicatie heb je voorgeschreven gekregen ?
Ik weet niet hoeveel vissen je hebt maar je kunt qarantaine bakken huren die zijn tussen de 500l en een kub daarna de vijver een paar weken droog zetten en de planten een bad geven met kp dit werkt perfect.

M.v.g mendelt


P.s. de bak vullen met 50% vijver water en de rest kraan water
mjkorhorn
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 14 aug 2011 16:30
Woonplaats: hellevoetsluis (zuidholland)
3 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor mjkorhorn op 29 jan 2014 14:20

Nog even wat op gezocht voor je hier wordt lernex voor geschreven tegen de luis

http://members.home.nl/vinkrichard/mijnweb/photo.htm

Hier heb ik lernex gevonden voor een behandeling op 10 kub 27,00 euro

http://www.vijverspullen.be/detail/2205 ... am-10-000l
mjkorhorn
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 14 aug 2011 16:30
Woonplaats: hellevoetsluis (zuidholland)
3 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2014 15:13

Ja inderdaad het is Lernex dat me als best werkend product was aangegeven door verschillende vijver en Koi zaken maar ik heb dus wel 150m³ oftewel 150000 lt water te behandelen he. Prijs klopt ook wat ik moest betalen per 10m³ maar x 15 is dit dus effektief over de 400€ he. Toch een beetje veel geld en dan moet je de behandeling na 2-3 weken herhalen dus nog maar eens 400€ er tegen aan, dat loopt aardig op he.
Hoogstwaarschijnlijk is het ongedierte meegekomen met Krabbeschaar die ik in grote hoeveelheid voor een prijsje uit iemands vijver mocht gaan halen. Ik heb alles wel deftig gespoeld en afgespoten maar er zullen wel eitjes in gehangen hebben neem ik aan.
Ik heb zo'n 40-50 vissen, om die allemaal in quarantaine te plaatsen voor een maand of langer lijkt me toch ook niet erg evident. Zeker niet voor m'n grote steuren.
Onlangs heb ik gesproken met iemand en die beweerde dat hij (is eerder een wildvijver) minstens om de 2 jaar te maken heeft met deze plaag die bij hem door watervogels word meegebracht en dat hij dat dan bestrijd met een middel Madex Quick genaamd wat eigenlijk door boeren gebruikt word ter bestrijding van vliegenmaden in mesthopen. Het bevat 80% trichloorform wat ook het bestanddeel is in Lernex en vergelijkbare producten. Je hebt er 1gr/1m³ water voor nodig wat me dus erg goedkoop zou uitkomen. Jammer genoeg heb ik die man zijn gegevens niet want hij beweerde dat het product bij zowat elke boerenbond te verkrijgen was maar hier bij mijn Aveve hebben ze er nog nooit van gehoord. Ook als ik het product probeer op te sporen op het net kom ik nergens dus misschien heb ik de man wel verkeerd verstaan wat de naam betrefd.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor mjkorhorn op 29 jan 2014 15:28

Oké ja dam lijkt mij tot het beste om ze in quarantaine te plaatsen want 50nieuwe koi is ook niet goedkoop maar dan heb
Je tog wel een kub of 6 nodig hahaha en dan nog filteren enz ja ik snap je dilemma helaas ken ik ook het product niet waar je het over hebt is het niet een idee eens bij een boer langs te gaan ?
mjkorhorn
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 14 aug 2011 16:30
Woonplaats: hellevoetsluis (zuidholland)
3 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 29 jan 2014 16:56

Hitch, als je het linkje onderaan in mijn post had aangeklikt had je ook gezien dat Madex quick daar aanbevolen werd ;)

Er zijn verschillende vijver fora e.d. Misschien dat ze je daar verder kunnen helpen? Er is altijd een mogelijkheid dat het product onderhand uit de handel is. Misschien heeft iemand anders nog wat staan?

Misschien is het een idee je planten volgende keer eerst te ontsmetten/ontdoen door middel van huismiddeltjes die eigenlijk te agressief zijn voor vissen. Of, als de planten het aankunnen ze een ruime 24h droog te leggen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2014 22:33

Oh sorry Itrme, ik denk dat ik er overheen heb gekeken want had het eerst echt niet zien staan.
Koi's heb ik niet meer. Die zijn alle 4 ter ziele gegaan aan die karperluis. Ze waren lusteloos, aten niet meer en leken uiteindelijk ook verlamd. Ach ik heb mijn lesje wel geleerd en er komen geen planten meer in uit andermans vijver. Beetje laat natuurlijk en een harde les maar ik zoek gewoon nog even verder naar dat product. Mijn bronnen zijn nog niet opgedroogt en ik leef op goede hoop.
Ondertussen had iemand me de tip gegeven antivlooien pillen te gaan halen bij de apotheker omdat ook hier het bestanddeel inzit dat de karperluis dood maar als ik even uitreken op hoeveel dat komt zit ik aan dezelfde prijs als voor de Lernex dus dat is al hetzelfde.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 05 maart 2014 12:30

Madex Quick is idd uit de handel genomen. De uitbater van de Aveve hier om de hoek heeft me een ander soortgelijk product voorgesteld en ik ga er straks even heen om het te bespreken.

Het vijverleven komt ondertussen al op gang. Watertorretjes en (eigenaardig genoeg) muggenlarfjes zwemmen reeds rond. Ook de waterplanten zijn aan de groei gegaan ondertussen. Zelfs de Thalia dealbata die ik experimenteel had laten staan vormt nieuwe scheuten.
Mijn 2 Steuren zijn de hele "winter" alle dagen braaf komen eten. Veel mensen weten dit niet maar Steuren blijven aktief zolang de watert° niet onder de 5° gaat en moeten zolang dan ook kunnen blijven eten. Bij veel mensen die Steuren houden en ze geen eten geven tijdens de winter sterven die beestjes gewoon aan de hongerdood.
Gisteren zat er dan plots een pad in de vijver. Die komen rond deze periode uit hun schuilplaatsen om te gaan paren in plassen en poelen als ik het goed heb. Ik zie hier in de buurt ook al enkele platen verschijnen met paddenoversteek op vermeld dus dat zal wel kloppen. Mijn andere vissen zie ik nog niet buiten de Goudwindes die nu toch soms (vooral 's avonds) in groep over de bodem bewegen en gisteren hing er dan toch ook een Zonnebaarsje tegen het wateroppervlak in het zonnetje.
Dit jaar ga ik de oeverbeplanting doen. Ben al een lijstje aan het aanleggen wat ik tegen de vijverboord wil zien staan en heb me al wat moois aangeschaft. Denk dat ik over een week of 2 als de t° goed zit de vijverpompen terug ga aanzetten.

Heb er zin in! :thumb_up: Laat die t° nu maar snel gaan stijgen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Rob op 05 maart 2014 22:55

Werkzame stof is Trichloorfon - bestrijdingsmiddel (en niet een heel fijne), maar zoek er maar eens op.

(Trichloorform is een wel eens gebruikt synoniem voor Chloroform en dat is toch echt iets heel anders)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron