Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 maart 2010 16:51

Hoi iedereen,

Ik wil stilletjes aan terug wat palmpjes beginnen uitplanten zoals één van mijn twee Parajubaea's torallyi var. torallyi. Nu liep ik in de tuin om te kijken waar ik hem wil zetten maar ik weet niet goed wat deze palm het liefst heeft in ons klimaat. Eerder half zon of volle zon of liever tegen een zuidmuur in de bakkende zon ?! Ik heb nog plaats tegen de zuidmuur maar wil hem liever in het midden van het gazon plaatsen ergens zodat die veel plaats heeft, tis ook één van mijn speciallekes dus moet ook een blikvanger worden ! :)
Nog iemand tips voor de aanplant en verzorging ? In de winter krijgt die een hok met lichtslang e.d.
Hij is zo'n 1,80m en heeft al een redelijk stammetje, hij zal ook blij zijn dat die uit dat (te) kleine potje kan ! Zoals ik al zei heb ik er zo'n twee, de andere staat al in een grotere kuip van vorig jaar en daar blijft het voorlopig bij, als reserve zogezegt. ;) BTW, deze exemplaren staan nog steeds te koop (+- 10stuks) bij Floralux (Dadizele, België) aan 65€ ! 8-)
Hier wat foto's van de Parajubaea voor uitplant net gemaakt !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Kristof, ik weet dat jij er ook één in volle grond hebt staan, waar staat die bij jou en hoe is hij deze winter doorgekomen met welke bescherming aub ??
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Exotic Life op 22 maart 2010 18:33

Ik heb zelf ook een iets kleinere staan die ik graag wilde uitplanten en vorige zomer besloot dit niet te doen, achteraf gezien zeer tevreden met mezelf want betwijfel of hij na deze winter dan nog zo leuk had uitgezien. Dit jaar dien ik hem uit te planten of te verpotten in een grotere pot, ik krijg ook een Washingtonia en Phoenix de afgelopen 2 winters door, dus zou het met deze ook moeten lukken. Echter heb ik ergens gelezen dat Kristof zijn exemplaar ook dood was, of in ieder geval speerrot had. Kristof kan soms voor mij ook een aardige indicatiefactor zijn, meet wat kouder in de winter dan hem maar het is hier warmer in de zomer.

Als ik hem zou uitplanten kies ik zowiezo voor een gedraineerde grond op een zonnige en warme plek, vlakbij de Washingtonia dus dat zou een behoorlijk warm hoekje worden. Indien ik me goed herriner stond deze bij Kristof ook op een bloedheet hoekje bij zijn Brahea.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor kristof p op 23 maart 2010 21:58

is niet dood hoor,...of toch nog niet. heeft idd wel speerrot maar verder zie ik niets van schade. in het verleden ook wel eens speerrot gehad bij een ander exemplaar(die nooit geen vorst had gezien!) en die herstelde erg goed. ik hoop dat deze dit ook, het zou jammer zijn, de palm staat er sinds 2007 en had vorige winter dus koudere temperaturen. ik denk dat de ellenlange grijze vochtige en koude dagen van afgelopen winter de boosdoener zijn of, en dat heb ik nog niet goed gecontroleerd, hij stond onder de drup (de golfplaatjes worden nu al enkele jaren gebruikt en hier en daar zit er wel een gaatje in...in ieder geval heb ik nog eentje klaarstaan die heel binnekort ook de grond in gaat (zelfde formaat als hierboven). als bescherming zou ik wel oppassen met je Parajubaea helemaal in te sluiten. doe dit enkel uit uiterste noodzaak(bij te koude temperaturen) ze haten nl stilstaande of slechte lucht. kou kunnen ze droog redelijk wat aan, vorige winter geen schade zelfs geen vlekje op de bladeren na -8.5°C!!!

de verassingen deze winter zijn wederom de Brahea's. alle armata's klein en groot en de B. edulis vorig jaar aangeplante edulis hebben niks van schade opgelopen met enkel een soort van afdakje erboven (soort tipi, 3 stokken in de grond, de uiteinden naar elkaar gebonden en wat folie rond de bovenste helft zodat hij mooi droog staat...zeer vlug in elkaar te steken bescherming en bovendien lijkt het goed te werken. de kleine B. moorei en B. decumbens zaailing hebben ook geen schade (droog).

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 maart 2010 04:03

Jullie hebben beiden een bedankje bij guy's ! ;) Na wat denk- en leeswerk ben ik beginnen twijfelen of ik één in volle grond ga steken, even over nadenken nog dus maar denk wel dat ik het toch ga doen hoor :P ...
Dus jullie raden me een warme plek aan ? Als ik zo lees op internet schijnt het op de plek waar ze vandaan komen nooit niet echt warmer te worden dan 20°C ?? :? Is een warme plek dan wel ideaal want hier in de zomer word het toch wel stukken warmer, zeker hier tegen de zuidmuur waar het gemakkelijk 40°C word op een topzomerdag ?! :?:
Bedankt !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor erna op 27 maart 2010 08:33

Hallo,
Hier is er eentje overwinterd in de volle grond, en hij ziet er nog goed uit ( toch geen speerrot). Werd wel beschermd. Hij staat in de zomer niet in de volle zon, eerder halfschaduw. Ik zal later eens een foto doorsturen, nu niet, moet me klaarmaken voor canna banana..
groetjes,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor amourath op 30 maart 2010 14:04

erna schreef:Hallo,
Hier is er eentje overwinterd in de volle grond, en hij ziet er nog goed uit ( toch geen speerrot). Werd wel beschermd. Hij staat in de zomer niet in de volle zon, eerder halfschaduw. Ik zal later eens een foto doorsturen


Daar ben ik benieuwd naar. Al wat zitten rondlezen en de meesten geven hem geen schijn van kans... hij mag dan wel van vocht houden, 't zal niet tijdens onze winters zijn :) Je krijgt hem met wat geluk misschien 1 koude winter door, maar de volgende is hem dan fataal...

Zo heb ik ook gelezen dat hij het beter doet bij koeler weer, en zelfs gewoon stopt met groeien eens de temperatuur boven de 20 graden gaat - die zuidmuur lijkt me dus geen goed idee Waterboyke, tenzij je hem klein wilt houden :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Exotic Life op 30 maart 2010 14:34

Misschien is direct aan de zuidmuur iets te gortig, maar persoonlijk denk ik dat een zonnigere en warmere plek juist misschien net dat beetje geeft om deze de winter door te krijgen. Hij mag dan misschien wel niet van hitte houden, maar net dat beetje extra warmte en zonneschijn in de winter kan net een doorslaggevende factor zijn. Als je daarom een slomere groei zou krijgen gedurende het groeiseizoen, zou ik dat best voor lief nemen.

Ikzelf weet dus ook totaal nog niet hoe of wat en daarom staat hij hier altijd nog netjes in pot, tot ik eens besluit wat te doen. Experimenteren doe ik graag, is een uitdaging maar vind deze toch zonde om al na 1 winter te verliezen... ;) Ik weet wel als ik deze palmen in mijn assortiment zou hebben, ze altijd zou verkopen als kuipplant die tegen een stootje kan, maar zeker geen volle grond palm.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor amourath op 30 maart 2010 14:41

Je kan gelijk hebben hoor Robbin... maar ik vind het net als jij ook zo'n zonde om hem na 1 winter al te zien wegkwijnen. Hier blijft hij mooi in een pot staan!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor erna op 30 maart 2010 15:59

Sorry, was vergeten de foto door te sturen. Zonet een foto genomen, hij staat momenteel nog deels in zijn winterbescherming.
groetjes, Erna
Bijlagen
DSC02938.jpg
DSC02938.jpg (74.14 KiB) 8262 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor amourath op 08 sep 2010 10:50

Eventjes polsen hoe deze palm het bij jullie doet momenteel?
Erna: heb je winterschade gehad eigenlijk? Warm je hem ook bij, of enkel droog houden?
Waterboyke: staat hij nu in volle grond, en hoe doet hij het?

Die van mij staat in pot en is de best groeiende palm die ik heb momenteel! Hij doet het super in een minder hete zomer en de regen en kou deren hem niet, hij is echt mooi geworden... en groot... dat wordt een lastige om te overwinteren :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten