Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor jaak op 20 apr 2014 10:31

Mijn Thalia blijft gewoon in de vijver staan, bovenkant mand staat op zo'n 70 cm diepte.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 23 apr 2014 20:03

jaak schreef:Mijn Thalia blijft gewoon in de vijver staan, bovenkant mand staat op zo'n 70 cm diepte.

Groeten, Jaak
hi jaak, duurt het dan niet lang voor de plant boven water komt en hoe hoog komen de stengels nog boven water, heb je veel blad en bloem in de zomer? een fotootje van? Grt eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor jaak op 23 apr 2014 20:49

Dag Eric, Moet wel zeggen dat mijn Thalia er nog maar van vorig jaar late zomer in staat.
De stengels staan op dit moment tot op 10cm onder water en zal pas dit jaar weten hoe hoog de stengels komen,vorig jaar kwamen de stengels ongeveer 30cm boven water.
Dit jaar zal ik een deftige foto kunnen posten(hoop ik).

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2014 08:27

Bovenkant pot 70 cm diep?? Thalia dealbata is een oeverplant en geen waterplant. Ik zou hem toch echt wat ondieper zetten. Als jou plant zo diep staat en nu reeds tot op 10 cm onder het wateroppervlak zit dan wil dit zeggen dat je plant nu reeds 60 cm gegroeid is? Dat lijkt me toch wel heel straf.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor jaak op 24 apr 2014 17:42

Hitch, volgens mij zijn de stengels van vorig jaar niet veel verder afgestorven en terug aan de groei, ik ga het in ieder geval bekijken wat de hoogte word dit jaar en doe eventueel een aanpassing naar boven toe.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 24 apr 2014 20:01

Hi , zo ziet voor de moment mijn Thalia eruit in de vijver , is blijven zitten gans de winter , alles boven de pot weg gesneden ,en nu staan er al enkele nieuwe scheuten tussen de 10 a 15 cm ,
is omhoog gebracht voor meer oppervlakte warmte aan het water
Afbeelding

Deze hebben binnen overwinterd en zijn mooi groen gebleven ,in een vorstvrije serre en staan aangeboden
Afbeelding

Colocasia Pink China is buiten overwinterd met een blad laag en staat er nu zo bij ,al mooi in groei, ook de Arundo Donax Versicolor is goed vertrokken
Afbeelding
Deze ga ik nu uitproberen in de vijver ,met de Burgundy Stem lukt dat goed ,( zie vorige berichten in deze topic ) overwinteren doe ik niet en ga ik ook niet proberen met Pink China , dat rot weg

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Alexander op 18 mei 2014 06:13

asiantjen schreef:Hi , zo ziet voor de moment mijn Thalia eruit in de vijver , is blijven zitten gans de winter , alles boven de pot weg gesneden ,en nu staan er al enkele nieuwe scheuten tussen de 10 a 15 cm ,
is omhoog gebracht voor meer oppervlakte warmte aan het water
Afbeelding

Deze hebben binnen overwinterd en zijn mooi groen gebleven ,in een vorstvrije serre en staan aangeboden
Afbeelding

Colocasia Pink China is buiten overwinterd met een blad laag en staat er nu zo bij ,al mooi in groei, ook de Arundo Donax Versicolor is goed vertrokken
Afbeelding
Deze ga ik nu uitproberen in de vijver ,met de Burgundy Stem lukt dat goed ,( zie vorige berichten in deze topic ) overwinteren doe ik niet en ga ik ook niet proberen met Pink China , dat rot weg

Grt Etienne

Die waternavel, bovenste foto, zou ik mee uitkijken. Dat is een gemene woekeraar en zover ik weet wordt hij ook niet meer verkocht hier. Kan hele sloten dichtgroeien!

Ik zou hem uitroeien!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 21 mei 2014 21:27

Dag Alexander ,

Klopt , is inderdaad een woekeraar en is in de meeste vijverwinkels niet meer verkrijgbaar ,
maar het is wel en dankbaar plantje ,in een matige vijver kan als je wil hem goed onder controle houden ,
het is een zeer goede waterzuiveraar die veel nitraten verbruikt , als je kijkt welk wortelstelsel het plantje heeft , hier hebben algen geen kans bij , toch niet bij mij ,en ook dankbaar voor viskweek ,
mijn vissen zijn er dol op , als ze hun moment hebben ligt gans het bladerdek plat , ook een goede schuiloord voor jonge visjes
Afbeelding
Afbeelding

grt

Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 21 mei 2014 21:50

Hi allemaal ,

Het moeras gedeelte is terug aangeplant , -Pink China staat er al een maand eerder in ,voormij de eerste maal dat ik deze soort in de vijver uittest , Burgundy Stem staat er nu een week uit gezet in ,is eerst wat voorgetrokken in een kuip , en ook voor de eerste keer ga ik een Fontanessi uitproberen ,de Fontanessi heb ik verleden jaar bij Guus van CB aangekocht , heeft deze winter binnenhuis zijn blad verloren , maar is zeer snel in het voorjaar terug in gang gekomen met redelijk al mooi groot blad , ik denk dat deze soort voor een verrassing gaat geven in de vijver , een andere staat in de tuin,ben benieuwd wat beide gaan doen
Planten staan gewoon in kiezel ,zonder enige vorm van grond bij
Burgundy Stem doet het al veel jaren eerder zeer goed daarin

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 22 mei 2014 22:06

Hi Etienne, netjes die moeraszone, zelf al met weinig groen in. Zoals ik al vermelde ; pink china doet het goed in een moeraszone. Fontanessi staat bij mij ook voor de eerste keer met zijn voeten in het water. Met C black magic, black stem en esculenta heb ik slechte ervaring in moeraszone. De burgundi die ik van je gekocht heb staat inmiddels ook tussen de lava. Heb je de fontanessi overwinterd als (blote) knol of heb je hem bewaard in een pot met grond? Hoe staan de thalia's er inmiddels bij?
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten