Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor shusui op 22 mei 2014 23:17

Je gaat er plezier aan beleven :)
Fontanesi en Jacks giant zijn hier de voorbije jaren de beste groeiers geweest in het moeras.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 23 mei 2014 15:55

Eric ,

De Thalia staat voor de moment zo , een 30 cm groot , dat lijkt niet op de foto omdat de drijfplant waternavel ook zo'n 13 cm a 15 cm hoog is

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Fontanessi heeft een blad van een kleine 30 cm en staat nu een 65 cm hoog , heb ik gewoon overwinterd in het potje zoals ik het verleden jaar bij CB heb gekocht , voor in de vijver te plaatsen heb ik alle potgrond verwijderd door het plantje in een emmer te spoelen , een 2de staat ergens in de grond om na te gaan wat beide doen , die heb ik onlangs bij CB gekocht tijdens de forumbijeenkomst , maar is een stuk kleiner .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sven :thumb_up: ,Jacks Giant ga ik op uw bericht ook eens testen , heb een kleintje in reserve en daar ga ik de test mee doen, mijn grote staat in volle grond

Grt
Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2014 16:10

Geweldig ding, die bamboe waterloop!!! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 23 mei 2014 21:40

@ Etienne; M'n Thalia die in pot staat (bovenkant pot 10 cm onder water) staat ongeveer even hoog, het stuk dat op de bodem (50cm diep) in het slijk heeft blijven staan komt nu net boven.
@Sven: heb je soms een foto van je Jacks giant in de moeraszone?
Heeft iemand al de groeisnelheid van fontanesii of andere colocasia's in grond en in moeraszone vergeleken?
In m'n vijver groeit iets dat een beetje lijkt op de waternavel (foto) maar kleiner is en absolute niet woekert. De juiste naam ken ik niet maar na wat googelen kwam ik bij de gewone waternavel of Hydrocotyle vulgaris uit. Ik vermoed dat degene die in Etienne z'n vijver staat dan de grote waternavel of Hydrocotyle ranunculoides is en inderdaad als invasieve exoot geklasseerd staat.
Bijlagen
DSC06089 (1152 x 864).jpg
DSC06089 (1152 x 864).jpg (296.4 KiB) 5759 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor shusui op 23 mei 2014 22:01

Eric08 schreef:@Sven: heb je soms een foto van je Jacks giant in de moeraszone?

Heeft iemand al de groeisnelheid van fontanesii of andere colocasia's in grond en in moeraszone vergeleken?


Zal eens zoeken naar een foto.
En ja, zo is er wel iemand ;)
Shusui schreef:C. Fontanesii : zeer goede groei , beter tot gelijk aan volle grond
C. Burgundy Stem : zeer goede groei , beter tot gelijk aan volle grond
C. Pink China : goede groei, maar minder grote bladeren dan in volle grond
C. esculenta (taro knol) : beter dan in volle grond
C. Jacks Giant: veel meer scheuten en veel snellere groei dan in volle grond (de grootste verassing voor mij ! )
C. esculenta 'Grande' : veel slechtere groei dan in volle grond
C. Black Magic : weinig groei, maar iets beter dan in volle grond
Remusatia vivipara : dood, weggerot


Dit jaar plant ik er ondanks de goede groei geen meer in het moeras van de vijver.
Het moeras is nu mooi dicht gegroeid met waternavel (ja, de grote (a) ).
En ik zou wat minder planten willen hebben voor te overwinteren dus de Collocasia collectie wordt ingekrimpt.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 23 mei 2014 22:26

Eric , dat is juist , ik heb de grote waternavel, goed gezien :thumb_up: ik vind het een prachtige plant die toch ook wat exotisch uitstraalt

Niek , die bamboe waterloop is ten eerste voor decoratie als in een aziatische tuin,maar het heeft ook zijn nut , doordat het water in buis tot buis loopt en dan in dat poeltje komt brengt het extra zuurstof in het water wat weer gunstig is voor vissen en ander leven ,ik weet niet dat sommige dat weten ,maar in de zomer warmt het water op in een vijver,dan is er minder minder zuurstof in water , hoe kouder water , hoe zuurstof rijker ;)

Sven , :o wat lees ik nu , ge gaat inkrimpen met Colocasia's en misschien andere exoten , jij zijt ons groot voorbeeld van vanalles te testen ;)

Grts

Etienne :)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 23 mei 2014 22:34

interessant onderzoek van die "iemand" :applaus: .Hierdoor staat de C. Jacks Giant bij op mijn verlanglijstje. Bedankt voor het delen van je resultaten.
kan je de Colocasia's niet droog als knol bewaren? zo nemen ze weinig plaats in beslag. Met pink china en esculenta lukt het al zeker.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor shusui op 23 mei 2014 23:00

@ Etienne: ik ga idd inkrimpen met Colocasia's , en ook met enkele andere exoten zoals tropische Musa's.

Maar ik ga net MEER testen als dat een geruststelling mag zijn ;) , maar dan vooral op winterhardheid.

Onze tuin is een halve hectare groot en dan kan je onmogelijk alles blijven volplanten met exoten die je vervolgens enkele maanden later weer moet uitgraven. Dat is veel te arbeidsintensief.

En er is meer dan genoeg winterhard spul om uit te proberen, veel meer dan dat er op onze halve hectare passen :roll:

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Jim op 07 jul 2014 21:27

Beste Etienne,

Hoe diep is jouw moerasgedeelte ? In sommige vijvers lukt de groei van colocasia, waternavel, enz minder. Kan het iets te maken hebben met de diepte van het moerasgedeelte en/of al dan niet de aanwezigheid van stilstaand/stromend water in dat moerasgedeelte ? Zelf zie 'k zelfs verschil in groei, vnl dan bij jouw waternavel, op 20/30cm afstand. Deel dat in 't moerasgedeelte hangt (is hoogstens 20cm diep) heeft hele kleine blaadjes. Iets verder, overhangend in het vijvergedeelte met aanwezigheid van een beekje, worden de bladeren 3/4 keren groter.
Ben zinnens om een 2e vijver aan te leggen die verbonden wordt met de reeds aanwezige vijver met tssin het nu bestaande moerasgedeelte wat 'k flink ga verdiepen. Heb zo'n vermoeden dat door de beperkte diepte (20cm) er veel te weinig/bijna geen vers water wordt aangevoerd en hierdoor krijgen de planten ook minder voedsel en willen niet echt aanslaan.

grtjs,

Filip (Oudenaarde)
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 08 jul 2014 18:13

Dag Filip ,

Diepte moeras speelt allemaal geen rol , is bij mij maar een 8 a 10 cm diep , afhankelijk van de waterstand , het heeft allemaal te maken met de waterkwaliteit , ik heb al zeer veel waternavel weg gegeven ,bij zeer weinige groeit het echt optimaal , bij veel worden de blaadjes lichtgroen tot geel van kleur en bij sommige verslijmd gans de boel , ook blijft de groei steken , wat er te weinig of te veel in het water zit of ontbreekt weet ik niet , ik test mijn water niet en vul mijn vijver enkel bij met regenwater , ik filter ook biologisch , geen produkten erin .Wat wel een rol kan spelen is de soort vissen die je erin hebt , ik heb redelijke grote koi's en een steur van een goeie meter lang , ik voeder ze ook goed in de zomer en warme periodes , dus die vissen laten ook elke dag wat achter , de biologische filters nemen dat op en produceren CO2 en zetten de afvalstoffen om in voeding die de vijverplanten als mineralen opnemen , hierdoor word alles biologisch gezuiverd en heb je gezuiverd en gezond helder water met een sterke groei van waterplanten , de filter word ook maar éénmaal in het jaar uitgekuist en dat is eind oktober , durf ik er eerder wat aan doen of in te rommelen is de filter ontregeld en dan heb ik ook wel problemen ,de dreg die uit de filter komt die komt dan weer tussen de planten in de tuin zoals bamboes en bananen ,dat is prima mest heb ik gemerkt ,er gaat dus in feite niks verloren .
Als je een algen product gebruikt blijft ook de groei achter van je andere waterplanten ,dat merk ik hier bij mijn buur

Grt

Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten