Minivijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Minivijver

Berichtdoor Sub T op 28 jun 2014 00:58

Geïnspireerd door het minivijvertje van Niek leek me dat als leek ook wel leuk om mee te experimenteren!

Dus toen ik bij de plantenwinkel wat potgrond ging halen, heb ik meteen een 90liter metskuip, een waterlelie en een zakje leliegrond in mijn kar gegooid, samen met wat mestbolletjes en een groter mandje.
Voor het vullen heb ik water uit mijn grote aquarium gebruikt, en een kleiner deel vers leidingwater. Het water bevat dus reeds "goeie bacterien" en leek me het beste.
Natuurlijk moest er iets mislopen en nu blijkt na wat gesnuffel op het internet dat ik een dwergsoort waterlelie had moeten nemen, deze soort (N. "Perry's allmost black) wordt te groot voor een minivijver.
Hij is op 2 dagen tijd al behoorlijk gegroeid, de blaadjes zaten eerst en dikke 10 cm onder de waterspiegel, nu nog maar een paar mm. :)

Zou het toch voor 1 seizoen te doen zijn om deze in de kuip te houden en in bloei te krijgen? Als dat niet lukt dan zal ik hem mischien toch maar beter vervangen.

Ook heb ik bij wijze van experiment een toefje primula vialii op de rand gehangen :)

Lijkt me touwens ook leuk om ervaringen en foto's van anderen te zien!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jun 2014 11:23

Mooi!
Zoals je in mijn fotoalbum hebt gelezen is het bij mij ook met vallen en opstaan.
Maar wel heel leuk om te leren :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor Rene op 28 jun 2014 11:54

Ik heb al vele jaren een zwarte kuip met planten (m.n. glanzend fonteinkruid en een kleine waterlelie). De bak krijgt niet heel veel zon (anders zou hij nog veel meer alg hebben), waarschijnlijk bloeit de waterlelie daarom niet, maar deze maakt wel veel bladeren aan.
Ik heb oude klinkers/bakstenen om de bak heen, wat de indruk geeft van een oude put. Hierdoor kan ik ook dingen op de rand zetten.

Afbeelding
Rene
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 jul 2013 18:05
Woonplaats: Alkmaar
4 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor Sub T op 28 jun 2014 12:34

Heel mooi rene! :thumb_up: knap gevonden.
Ik heb de mijne redelijk zonnig staan, ik hoopte dat de bladeren snel genoeg zonlicht tegenhouden zodat de algvorming meevalt? ben benieuwd hoe het evolueert allemaal.

Het eerste blaadje is boven, je ziet de plant met het uur groeien :shock:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor Itrme op 28 jun 2014 12:46

Ik zou er gewoon nog wat Fonteinkruid bijgooien Sub T. Afgezien dat het prachtige planten zijn (vooral glanzig fonteinkruid - Potamogeton lucens en doorgroeid fonteinkruid - Potamogeton perfoliatus) zijn het ook goede zuurstofplanten.

Ik zie overigens niet in waarom een wat grotere waterlelie een probleem zou zijn. In mijn ervaring zijn gezonde waterlelie's goed te snoeien (elk jaar moet minimaal 1 a 2 keer de vijver van mijn oma ontdaan worden van overtollige waterlelie, je ziet door het blad de bloemen en vijver niet meer :lol: na het snoeien komen er dan plots een stuk of 10 bloemen te voorschijn)

Rene, hier (bij mijn ouders) staan ook twee kleine waterlelies in de vijver, en ondanks dat de vijver 70-90% in de schaduw ligt bloeien deze toch, niet uitbundig maar wel een paar bloemen elk jaar...
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor Sub T op 28 jun 2014 13:01

Bedankt voor de tips Itrme! :thumb_up: Ik heb in mijn slakkenkweekaquarium waterpest staan, maar dit zal wel te fel woekeren denk ik?
Straks of morgen eens wat fonteinkruid scoren.. :)
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor Itrme op 28 jun 2014 13:15

Slakkenkweek aquarium? :lol: Waarvoor kweek je slakken? :P

Waterpest werkt ook wel, en als het te veel wordt gewoon snoeien :lol: Persoonlijk vind ik fonteinkruiden gewoon mooier :fluiten:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor Sub T op 28 jun 2014 13:37

:off_topic: Ik kweek kleine poelslakjes in een klein aquariumpje op de vensterbank, zij dienen als voer voor mijn 2 dwergkogelvisjes! :) die beestjes lusten alleen rode muggelarven en slakken. Als je deze visjes wil houden is een slakkenkweekje een must. Mijn 2 exemplaartjes zijn al meer dan 2jaar hier en gezond en wel!
Zal er straks eens een foto van maken.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jun 2014 20:18

Inderdaad leuk gedaan met de bakstenen :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Minivijver

Berichtdoor p e t e r op 29 jun 2014 23:11

Leuk gedaan Rene.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten