Vijver zelf maken?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Vijver zelf maken?

Berichtdoor amourath op 06 apr 2010 11:45

Het huis waar ik woon was oorspronkelijk van een heer met een fysieke handicap, hij zat in een rolstoel en kon dus met een tuin niks aanvangen. Van de achtertuin werd meer dan de helft verhard, dus er schiet maar een smal stukje gras meer over. :( Gezien enkel het stuk terras naast de keuken wordt gebruikt, wou ik een stuk van de rest uitbreken, zodat we ter hoogte van het schuifraam (zicht uit de woonkamer) een vijvertje kregen - een rechthoekig model, zo'n 2 meter op 6 meter bvb. om zo toch een (visueel) iets grotere tuin te krijgen, en wat water :)
Vol enthousiasme ben ik beginnen stenen lospeuteren, tot ik op een stabilisé-laag van 20 cm ben gestoten die net zo goed beton kon geweest zijn... met een trilhamer dan maar beginnen rammen, en toen werd het kouder... en project 'vijver' is een 5-jarenplan aan het worden chez nous... met het betere weer nu wil ik verder doen en ik ben hard aan het twijfelen over hoe ik de vijver zelf ga maken:
- voorgevormd? Kent iemand zaken waar je bvb een rechthoek kan kopen (meerdere maten dan)?
- folie? Ben ik niet zo'n fan van, thuis hadden we er zo eentje en regelmatig gaten gehad (de kat wil drinken, valt er in en krabt zich een weg naar boven...)
- polyester? Iemand ervaringen hiermee?

Bedoeling is dus om een strakke rechthoekvorm te maken met meerdere niveau's om planten te plaatsen, en er komt ook een watervalletje. Geen vissen. Alle tips en ervarignen zijn welkom! er is nog vanalles mogelijk, gezien ik nog niet ver ben geraakt :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor jaak op 06 apr 2010 12:19

hoy Amourath,
of er zulke grote maten van rechthoekige voorgevormde vijvers bestaan dat weet ik niet,folie moet je zeker niet nemen,ook al komen er geen gaten in na een jaar of 10 begint het te verduren.
ik zou gaan voor epdm rubber van firestone,een rekvermogen tot 400 percent.
dat is wat ik ga gebruiken bij de aanleg van mijn nieuwe vijver binnen 1 of 2 jaar.

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor Christophe op 06 apr 2010 12:35

Hey Amourath,

Ik zou zelf ook gaan voor EPDM rubber van FireStone. Dit is bijzonder kwalitatief. Vergeet niet een doek onder deze rubber te spannen. Dit beschermd de rubber tegen wortels en stenen die reeds in de grond zitten. Verder vind ik de producten van Oase goed. Pompen, filtersysteem. Ga je met een biologische filter werken of met een gewone filter? Ik heb alvast spijt dat ik geen biologische filter heb genomen :(

Ik heb mijn vijver zo gebouwd dat het wateroppervlak 15cm boven de gazon uitkwam. Eerder had ik dit niet gedaan met als resultaat dat m'n vijver steeds vol water liep als het hard regende :( Voor de randen van de vijver heb ik paaltjes geslagen (die dus 15cm boven de gazon uitkwamen), betonnen boordstenen ertussen geplaatst en de buitenkant aangestreken met cement. Moet je niet zuinig op wezen. Vervolgens heb ik op de boordstenen horizontaal bankirai latten bevestigd waar dan de EPDM overkomt. Op deze EPDM heb ik flagstone gelegd (platte stenen).

Moeilijk om uit te leggen zo ... zal ik eens een foto trekken voor je?

Goed uitkijken met de plantenkeuze in je vijver. Er zijn woekerende planten die je liever niet in de vijver zet ...

Veel succes!!!! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor amourath op 06 apr 2010 13:02

EPDM... ga ik eens opzoeken, heb ik nog nooit van gehoord, bedankt! Ik moet gewoon eens nadenken hoe ik die hoeken dan kan afwerken... en de hoogte van het waterniveau, geen idee eigenlijk. Ik had gedacht dat gelijk met het terras te maken. Als je hoger zit, maak je dan een soort overloop voor als het hard regent?

De filter, moet ik nog eens wat info rond opzoeken. Waarom de voorkeur voor een bio-filter?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor draco op 06 apr 2010 13:14

als je niet of moeilijk door de grond raakt , waarom niet een "bovengrondse vijver" maken ???
waar ik vroeger woonde had ik ook een zelfgemaakte vijver ( met folie ) en was het leuk om naar te kijken en het kabbelende water te horen
ben toen verhuist en heb nu een stenen terras ( soort binnenkoer ) en achteraan de stallingen ligt de tuin ( waar de planten staan , maar dus niet direkt in zicht en nabijheid van het huis )
om toch opnieuw water in mijn tuin te hebben , heb ik samen met mijn vader een houten bak gemaakt ( 3 m lang , 80 cm hoog en 80 cm breed ) , die is volledig bekleed binnenin met vijverfolie
en zo heb ik een "bovengrondse vijver" , compleet met 2 fonteinen , systeem om water te zuiveren , er staat een pot met riet in ( zo van die bruine sigaren , 3 m hoog ) en er zwemmen 10 vissen in ( goudwinde van 20 cm , speciale goudvissen en kleine koi's )
op de zijkant ( tegen de muur waar de vjver tegenaan staat ) staan 5 lichtpalen die elke avond automatisch aan gaan
dus wanneer het te moeilijk is , of je hebt geen tuin in de nabijheid kan je toch nog een vijver plaatsen

Afbeelding
Afbeelding
draco
 

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor amourath op 06 apr 2010 13:59

Zo'n opbouwbak vind ik niet mooi, hij moet in de grond ('t is misschien wel klein maar ik geraak er wel door :) ) De vijver komt ook vlak naast het huis te liggen, zodat je hem kan zien van binnen. Het is een stuk terras dat we toch nooit gebruiken. Hieronder een schetsje (zie je ook meteen dat ik maar een klein strookje tuin heb dus daar wil ik niks van opofferen).
Het groen is gras, rood is bestrating.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door amourath op 06 apr 2010 14:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor Christophe op 06 apr 2010 14:13

amourath schreef:EPDM... ga ik eens opzoeken, heb ik nog nooit van gehoord, bedankt! Ik moet gewoon eens nadenken hoe ik die hoeken dan kan afwerken... en de hoogte van het waterniveau, geen idee eigenlijk. Ik had gedacht dat gelijk met het terras te maken. Als je hoger zit, maak je dan een soort overloop voor als het hard regent?

De filter, moet ik nog eens wat info rond opzoeken. Waarom de voorkeur voor een bio-filter?

Hey Amourath,

Ik maak inderdaad een overloop dat ik in mijn geval heb verscholen onder het terras. Het terras zelf is op een verhoogje ... zal eens foto's moeten maken :D

Ik heb bijzonder veel last van draadalgen. Vorig jaar viel het weer een beetje mee. Als ik dit vertel aan mensen die op bezoek komen zeggen ze allemaal dat zei er geen last meer van hebben sinds ze een biologische filter hebben geïnstalleerd. Het is ook gewoon mooi en leuk zo'n biofilter. Hier moet je je wel goed voor informeren. Je moet een bak maken die 1/3 tot 1/5 van je vijverinhoud is. Maw is je vijver 5m³, dan moet je bak ongeveer 1m³ zijn. Dan maak je een buis tot bijna onderaan en gooi je de bak tot 2/3 vol met grof vijversubstraat (lavastenen), dan tot aan de oppervlakte met fijn vijversubstraat. Het water moet bovenaan de buis erin komen, tot onderaan lopen (door de buis) en dan moet het water langs de stenen (dit is dan de biofilter) weer naar boven komen. Dan maak je een overloopje naar bv. je watervalletje en zo komt het water weer naar je vijver ;) Op de biofilter, dus in het fijn vijversubstraat, moet je dan planten zetten. Irissen zijn bijzonder goed voor je water extra te filteren maar weet niet waarom. :oops:

Ik heb dit zelf nog nooit gebouwd, maar heb gewoon stiekem gekeken hoe anderen dit doen, dus informeer je nog eens goed.

Ik heb een goed adresje waar je goedkoop lavastenen kan kopen. In de vijverwinkel betaal je veels te veel ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor jaak op 06 apr 2010 20:03

tuin 028-400.jpg
tuin 028-400.jpg (27.52 KiB) 10031 keer bekeken
bij mij staat rechts op de foto de biologische filter of plantenfilter,en zoals je kan zien is het water heel zuiver.
op http://www.pondlibrary.com/ krijg je alle uitleg over het bouwen van vijver plus filter van A tot Z.

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor amourath op 06 apr 2010 22:44

Ziet er netjes uit Jaak! Bedankt voor de link, ga ik zeker eens nalezen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver zelf maken?

Berichtdoor jaak op 06 apr 2010 23:31

graag gedaan ;)
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten