Voortuin Rinoceros

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Voortuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 11 aug 2014 13:32

Mijn voortuin is niet zo groot. Een jaar of 8 geleden heb ik aan 1 kant de zaak uitgegraven, puin erin gedaan en met stenen etc. een soort cactustuintje aangelegd. In dat smalle stuk staat ook een Trachycarpus Fortunei en een Yucca Gloriosa Variegata. De Yucca Rostrata die ik er eerst ook in had is weggekwijnd. Ik vermoed doordat hij helemaal geen voeding en/of vocht kreeg omdat de wortels van de coniferen, die als windbescherming en erfscheiding fungeren met de tuin van de buurman, er helemaal in gegroeid waren. Hij is ook in de zomer dood gegaan. Geen nieuwe bladeren meer, dus heb hem eruit gehaald en bij mijn zoon gaat hij nu, na 2 jaar, weer tekenen van leven vertonen.
Overigens ga ik dat smalle stuk helemaal opnieuw doen vlg. voorjaar.
De cactussen groeien te spichtig. Te weinig zon sowieso omdat de Trachy's aan de ander kant zorgen voor bijna de hele dag schaduw.
Dus het ziet er een beetje triest uit op de grond vind ik zelf, al doen de Agaves het wel redelijk goed.

05.Voortuin 2014
Afbeelding

06.Voortuin 2014
Afbeelding

In het grotere deel heb ik gewoon zeil op de grond gelegd, dus geen worteldoek of i.d. en op de plaats waar de planten staan met een stanleymes ronde gaten uitgesneden. Over het geheel heb ik 2 karren met stenen verspreid. Ik hoef hier al 4 jaar nauwelijks onkruid uit te halen, dus heeft wel z'n voordelen.
Naast de voordeur staat een Trachycarpus Fortunei die ik in 1997 als kleine plant vanuit de achtertuin heb overgeplant. Hij staat er nog steeds. Stam is mooi dik en als ik boven uit het raam kijk, kijk ik tegen de bladeren aan. Die staan al bijna een meter boven het raamkozijn hier.

02. Voortuin 2014
Afbeelding

De Trachy in het kleine stukje had ik nog een foto van uit 2010. Zet ik hier eerst neer en die uit 2014 eronder, dan kun je zien dat dat toch weer gegroeid is.

45. Voortuin 2010
Afbeelding

03.Voortuin 2014
Afbeelding

Je ziet op de foto ook een tweestammige Trachy Fortunei. Deze staat er inmiddels een jaar of 5 en de hoofdstam was bij het planten ongeveer 90 cm; het kleinere stammetje is nu 20 cm.Dat kwam er later uitgekropen.Dus blij mee.

01.Voortuin 2014
Afbeelding

Hieronder vooraanzicht vanaf straat met ook weer de zelfgemaakte paaltjes.Links de 2 stammige Trachy, rechts daarvan een Phormium Tenax en helemaal rechts voor de bamboe een Cipres.

04.Voortuin 2014
Afbeelding



Op de foto hieronder genomen vanaf het paadje:
Links een Yucca Rostrata van 3 jaar oud, voorgr.midden een Hemerocallis met daarachter een Trachycarpus Wagnerianus en links daarvan een Canna die toevallig net bloeit.

07.Voortuin 2014
Afbeelding

Hier nog een foto van de Waggy:

10.Voortuin 2014
Afbeelding

Op de foto hieronder staat een (denk ik) Syagrus Romanzoffiana, maar ben er niet geheel zeker van.
Hij staat met pot en al in de grond en heb hem 3 jaar terug bij Canna Banana gekocht. Misschien weet iemand de juiste naam, als ik ernaast zit?
Daarnaast staat rechts een Musa Basjoo "Sakhalin'.
Achter de palm links een pot met een Oleander en achter de palm ( niet echt zichtbaar ) staat nog een Albizia Julibrassin var.Alba, maar deze staat er nu voor het 2e jaar in, dus nog geen bloemen. Maar hij zou witte bloemen moeten krijgen, dus ben benieuwd.

08.Voortuin 2014
Afbeelding

Tot slot heb ik 2 jaar terug ook een Fatsia Japonica 'Variegata' in de volle grond geplant.
Afgelopen winter wel een stukje gewoon plastic overheen gehad, maar die winter is geen graadmeter natuurlijk.
Dus we wachten maar af wat het deze winter wordt. De groei zit er in elk geval in nu.
09.Voortuin 2014
Afbeelding

Nou; dat was het zo'n beetje wat de planten betreft. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen etc.
Laatst bijgewerkt door rinoceros54 op 03 sep 2019 14:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Voortuin Rinoceros

Berichtdoor draco op 11 aug 2014 21:12

Een indrukwekkende voorstelling, je zal wel de nodige bekijks hebben in de straat :thumb_up:
De Fatsia japonicum is waarschijnlijk de 'Spiders Web'. Syagrus romanzoffianum lijkt me correct.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Voortuin Rinoceros

Berichtdoor ruudlars op 12 aug 2014 08:50

Mooi hoor :thai:
ruudlars
Bedrijven
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 22 maart 2010 20:47
5 bedankjes

Re: Voortuin Rinoceros

Berichtdoor joskes op 08 nov 2019 17:43

Beste Rinoceros,

Hoe is het nu met de tweestammige tr.Denk er ook aan om zulke ,n te kopen .Is hij veel gegroeid en kun je er eens een foto van maken zodat ik een gedacht heb hoe dit is op oudere leeftijd!! :shock:
Alvast bedankt :thumb_up:
gr Chris
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Voortuin Rinoceros

Berichtdoor joskes op 08 nov 2019 17:50

palmen.jpg
palmen.jpg (137.72 KiB) 3089 keer bekeken
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Voortuin Rinoceros

Berichtdoor joskes op 08 nov 2019 17:51

Dat zijn de exemplaren die ik heb gekocht !!
gr Chris :fluiten:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes


Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten