Phyllostachys pubescens groeit heel sloom.

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys pubescens groeit heel sloom.

Berichtdoor kenbeimer op 22 aug 2014 08:58

In maart 2012 heb ik twee soorten bamboe gezaaid in een propegator en diezelfde zomer nog in de volle grond gezet. Het betreft de Fargesia Yunnanemsis en de Phyllostachys pubescens waar mijn vraag ook over gaat.

Beide soorten hebben 2 plantjes het van overleefd. Sinds vorig jaar schoot de eerste Fargesia de lucht in en dit jaar zijn broertje. Nummer 1 gaat nu écht als een raket, zie foto.
Afbeelding

Maar the pubescens staat bekend als een "Bamboo giant" en de groei zit er nog niet echt in... Bij beide niet. Wat doe ik verkeerd?
Afbeelding
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 22 jan 2013 10:01
Woonplaats: Oldenzaal
1 bedankjes

Re: Phyllostachys pubescens groeit heel sloom.

Berichtdoor draco op 22 aug 2014 10:11

Phyllostachys pubescens is eigenlijk te zacht voor ons klimaat en is ook matig winterhard. Volgens De Groene Prins bereikt deze soort hier maar een beperkte hoogte van 2-3 m, zie ook de uitgebreide en informatieve catalogus: "hoogste in Europa (25 m), hier laag". Eenmaal goed aangeslagen kunnen de halmen wel een aanzienlijk dikte bereiken, maar daar gaan wel een aantal jaren overheen voor het zover kan zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phyllostachys pubescens groeit heel sloom.

Berichtdoor Robbertvantil op 01 sep 2014 10:49

Zowel Phyllostachys edulis/pubescens als Fargesia yunanensis zijn bamboes die zich enorm hebben aangepast aan de koele soms zeer koude maar ook droge winters van de bergen van China. Europa en vooral Nederland is juist zeer nat in de winter waar deze soorten veel moeite mee zullen hebben. Geef ze een plek op zeer goed afwaterende grond, het liefst op zand en op een heuveltje en in de volle zon. Van de 20 zaailingen van een Phyllostachys edulis moet je geluk hebben dat er 1 goed uitgroeid.

In Europa en de USA heet deze bamboe trouwens Phyllostachys edulis en in China Phyllostachys heterocycla var. Pubescens of Phyllostachys pubescens. Onder deze naam komen de zaden dus ook hier aan.

De groene prins (Hans Prins) heeft een zeer natte tuin in de winter door de leem en klei daarom vriezen ze vaak terug hier. Een nieuwe plant heeft hij nu hoger en droger geplant en deze lijkt het langzaam aan wel te gaan doen!

Inmiddels hebben wij 6 soorten edulis waaronder Bicolor, Tao Kiang, Summer Snow en de groene vorm van Eugène Mazel uit Anduze. Volgend jaar en in 2016 zullen de eerste buiten uitgeplant gaan worden. Ook staan er nog een 30 zaailingen als de jouwe die de tuin in gaan.

Zie ook op mijn website bij nieuws "Reuzenbamboe in Zuid Frankrijk" over verzorging van Phyllostachys edulis. F yunanensis is vergelijkbaar in verzorging. www.bandus.nl
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Phyllostachys pubescens groeit heel sloom.

Berichtdoor stevens op 21 jan 2019 18:54

Goeiedag, ik heb een Edulis pubescens aangeschaft ,juist uit gegraven (2 weken geleden )en een redelijke grote pol kunnen kunnen krijgen , deze staat nu in pot en ik vroeg mij af als ik de plaats waar hij definitief met komen hoe ik deze ondergrond moet voorbereiden ....... ik kan hem sowieso in de volle zon zetten ,beschermd min of meer tegen gure wind en eventueel op een verhoogde zandgrond waar het water perfect kan afvloeien , heeft hier iemand ervaring mee of tips waar ik rekening met kan houden ...... ?grt steven
stevens
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 nov 2013 08:57
1 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten