aardappel

Op het specerijen forum kan je al je vragen kwijt in verband met pepers, paprika, kruiden, gembers, ...

aardappel

Berichtdoor prutser 2 op 30 aug 2014 17:03

nou heb ik een soepje gemaakt voor me bamboe plant, gewoon onkruiden en gft in kleine stukjes hakken en in een groot vat zetten , ongeveer een kwart onkruid en gft , de rest water, lekker in zon later trekken, na enkele weken is de gier klaar, en giet ik het bij de bamboe, dacht, laat ik het ook bij andere planten proberen, en ook bij de aardappels gedaan , gewoon om de paar weken een gieter, nou de bamboe heeft echt dikke en hoge halmen gegeven, de cannas dikke bloemen , even als de bananen plant die mooie grote bladeren geeft en in hoogte groeit, dus dacht ik wat voor die planten goed is, ook even voor de test even aan de aardappels gegeven, werkelijk nooit zulke dikke aardappels gezien,,m,v,g, paul
Bijlagen
DSCF5798.JPG
de dikste aardappel
DSCF5798.JPG (215.24 KiB) 54708 keer bekeken
C.JPG
hier het groente soepje
C.JPG (235.05 KiB) 54708 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor Krisser op 17 sep 2014 10:25

Super!
Probeer ik volgend jaar ook eens, al veel over gehoord, wil het nu ook wel eens testen.

Enkel de geur is iets minder heb ik vernomen :).
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor Itrme op 17 sep 2014 10:45

Als dat zo goed werkt... Onkruid zat in de tuin :lol:

Ook maar eens proberen dan hé.... :lol:

Nou wist ik dat sommige mensen gier gebruiken maar van gewoon onkruid had ik het niet achter gezocht. Meestal wordt er een specifieke plant voor een specifiek doel gebruikt. Bijvoorbeeld Brandnetel voor extra stikstof. Of goudsbloem voor weerstand geloof ik.

Filter je het water wat je daadwerkelijk bij de planten gooit? Kan me voorstellen dat er evengoed behoorlijk wat zaden in het mengsel zitten....
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor prutser 2 op 19 sep 2014 18:11

nee, ik filter het niet, zoals je op de foto ziet, schep ik het er uit met een oud steel pannetje dat ik voor handde had, het onkruid is van alles wat, zaad zit er niet of nauwelijks in, omdat het onkruid bij mij niet de kans heeft gekregen tot bloeien, maar mocht het wel zo zijn, zouden ze door gisting en hitte waarschijnlijk toch dood zijn gegaan, laat ik het zo zeggen, waar ik het gebruikt , groeit geen onkruid, en na gieren komt ook geen onkruid op, maar als er veel zaad in zou zitten , zou er misschien wel een kans bestaan dat er wat onkruid zaadjes zullen kiemen in de tuin, maar nogmaals is dat bij mijn niet opgevallen, en het ruikt ook echt naar gier,en die belletjes die bij het roeren vrij komen is biogas :lol: dacht laat ik het aansteken, en warempel, het gas brand, kwam een steekvlammetje van die belletjes, meteen die belletjes weg :lol: je zou het in het groot kunnen maken en het gas opvangen, :fluiten:
maar de gier zelf werkt echt uitstekend voor die planten , en ,gratis, :thumb_up: m,v,g, paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor Carlo op 15 okt 2014 00:27

Goed idee! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1922
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor s.janssen op 15 okt 2014 16:04

Ik hoorde laatst van iemand die actief is binnen de moestuin-wereld dat ze met name brandnetel gebruiken bij snel groeiende planten. Ik denk dat je met dit goedje (en ook de onkruid versie) wel moet opletten bij welke planten je het neergooit.

Diegene verwees mij naar een artikel in de LandLeven, hier de link:
http://www.landleven.nl/Tuin/Algemeen/2 ... -1508458W/
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor nicky_jansen op 06 dec 2019 18:20

Nou wist ik dat sommige mensen gier gebruiken maar van gewoon onkruid had ik het niet achter gezocht. Meestal wordt er een specifieke plant voor een specifiek doel gebruikt. Bijvoorbeeld Brandnetel voor extra stikstof. Of goudsbloem voor weerstand geloof ik. :P
nicky_jansen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 nov 2019 06:54
1 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor Moestuintje op 14 jul 2020 10:19

Het past misschien niet hélemaal bij dit onderwerp maar ik vroeg me af of iemand al van de uitlopers van zoete aardappel gekweekt heeft?
En zo ja, stop je dan gewoon de uitloper (met nog een klein stukje van de aardappel) in het geheel een paar cm onder de aarde?
Of als er nog specifieke tips zijn, ook welkom :-)
Moestuintje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jul 2020 18:16
0 bedankjes

Re: aardappel

Berichtdoor danny2 op 16 jul 2020 18:34

Zoete aardappeluitlopers laten zich heel gemakkelijk stekken, maar dit heeft nu nog weinig zin, je moet dit al in mei of beter in april doen om nog een oogst te krijgen.
Zelf zet ik een zoete patat in een glas water, ongeveer 3à 4 cm en dit in februari, die gaat eerst wortels vormen in maart en daarna scheuten aan de bovenkant.
Die scheuten breek je af als ze 6 cm of langer zijn en stek je dan, vanaf half mei kunnen je plantjes dan in volle grond. Je kan ze dan eventueel nog toppen en ook deze nog stekken.
Denk eraan dat een zoete aardappel hier toch ongeveer 5 maanden moet kunnen groeien eer je voldoende oogst heb.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes


Keer terug naar Specerijen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten