lytocaryum weddellianum

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor lapalmeraie op 15 okt 2014 09:31

Heb deze sinds het voorjaar nu ook staan en ben er erg weg van. Mooi ding :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor s.janssen op 15 okt 2014 22:45

Mooie palm Niek! Ik zal is een foto maken van mijn exemplaar die nog buiten staat ;)
Volgens mij is de palm van videomaster geen lytocaryum weddellianum maar een Beccariophoenix sp.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2014 08:37

Tnx Sylvan.
Dat denk ik ook maar was ook meer ter illustratie vh aan elkaar blijven zitten van de bladsegmenten denk ik ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 16 okt 2014 13:58

Een mooi palmpje dat al een tijd ontbreekt in het assortiment van de tuincentra. In de jaren 80 aangeboden voor enkele florijnen als Microcoelium of minicocos en typisch opgepot in een hoge terracotta pot in naaldenbosgrond. Voor zover mij bekend werd de palm alleen in België geteelt tot de kweker ermee ophield, waarna de palm een tijdlang uitgestorven leek. De verzorging komt goeddeels overeen met die van Howea, beiden zijn zone 9A palmen met een grenswaarde van circa — 4 °C. Bij voorkeur echter te overwinteren bij 10 °C of daarboven. Vergeleken bij de onverwoestbare Howea vind ik deze palm als kamerplant minder goed houdbaar vanwege de fragiele veders die gevoelig zijn voor indroging. Ik weet niet of dit aspect herkenbaar is ? De afgebeelde exemplaren zien er tenminste puntgaaf uit. De palm lijkt niet bijzonder gevoelig voor ongedierte. Tijdens een spintuitbraak afgelopen winter onder mijn kamerplanten bleef Lytocarium ongemoeid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2014 14:53

Ik vind het tot dusver erg gemakkelijk. Hij heeft buiten zelfs erg nat gestaan en lijkt er geen last van te hebben. De groeisnelheid lijkt ook dik in orde. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 16 okt 2014 16:40

lapalmeraie schreef:Ik vind het tot dusver erg gemakkelijk. Hij heeft buiten zelfs erg nat gestaan en lijkt er geen last van te hebben. De groeisnelheid lijkt ook dik in orde. :thumb_up:


Deze palm is bepaald robuuster dan voorheen werd gedacht. In het Groene Boek staat bijvoorbeeld dat Microcoelium weddelianum het hele jaar warm moet worden gekweekt met een minimum van 18 °C. Een hoge luchtvochtigheid wordt daarbij als voorwaarde genoemd. Rob Herwig zal een vergelijkbaar advies hebben gegeven, al had ik de indruk dat deze vooral goed kon overschrijven. Dit lijkt een prima recept voor een optimale groei. Echter overwinteren lukt prima bij een lagere temperatuur.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Kajsa12 op 16 okt 2014 18:07

Sinds de forum uitstap in maart dit jaar staat er hier ook één . (inmiddels 2 exemplaren)
Ik heb hem tot nu toe buiten gehouden en de groeisnelheid valt hier ook reuze mee.

Afbeelding
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2014 18:20

Mooi! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor s.janssen op 16 okt 2014 21:42

Dit is mijn weddellianum, een palm die mij zeer goed bevalt!
Eigenlijk zou ik er nog wel eentje willen hebben maar met al ruimtegebrek heb ik besloten dat toch maar niet te doen.

Tot nu toe staat die nog steeds buiten, met de iets koudere nachten (7gr) heb ik hem niet buiten gezet, simpelweg vergeten. De palm staat bij mij het hele jaar door in gefilterd zonlicht, in de schaduw van andere planten, met name boomvarens.

Ik denk dat deze palm een mooi alternatief is voor de roebelinii die elk jaar toch zijn problemen geeft in de woonkamer bij vele.
Bijlagen
cocopalm.jpg
cocopalm.jpg (57.22 KiB) 5257 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Rob op 18 okt 2014 00:29

s.janssen schreef:Ik denk dat deze palm een mooi alternatief is voor de roebelinii die elk jaar toch zijn problemen geeft in de woonkamer bij vele.


Valt redelijk tegen Sylvan.
Ook de Weddelianum is gevoelig voor spint en wolluis. Ik ben al een kleintje kwijtgeraakt, terwijl mijn 5 roebelnii altijd de winter met redelijk gemak overleven. heb wel weer een nieuwe aangekocht...
Ook verbranden ze beide even snel.

Moet er wel bij zeggen dat het ook hier een favoriet is. Het is het beste alternatief voor je cocos (samen met Beccariophoenix)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten