Trachycarpus sp. Kumaon

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Alexander op 18 feb 2014 18:44

Trachycarpus sp. Kumaon komt uit een andere gebied dan T. takil. Herbert vertelde mij dat hij ze ergens in het wild in Kumaon had gezien. Maar hij liet geen fotos zien. Ik ben vooral erg benieuwd naar goede habitat fotos.
Ik heb hier ook een paar van die T. Kumaon staan. Ze hebben hier al aardig wat kou gehad afgelopen winters. Ben benieuwd wat het van palm wordt uiteindelijk.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Hitch op 27 nov 2014 16:31

Hoe is het verder verlopen met die T. Kumaon's van jullie? Aangezien de beoordelingen niet verder zijn aangevuld mag ik er van uitgaan dat het niets is geworden?
Ik heb er hier ook eentje staan van 3-4 jaar en zou deze volgend voorjaar willen uitplanten dus ik ben wel benieuwd naar jullie verdere ervaringen met deze soort.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 nov 2014 17:39

Voorlopig nog goed hoor Michel. Natuurlijk was afgelopen winter geen test dus kan er nog niet veel over vertellen. In het voorjaar 2013 heb ik een toen grootste exemplaar van Herbert gekregen en dan ook meteen in de volle grond gedrukt. Heeft tot hiertoe nergens last van gehad en is al flink gegroeid ondertussen. Wat me opvalt is dat deze al vrij groot blad maakt voor zijn formaat, misschien niet goed te zien op foto. Stam lijkt ook een stevig ding te gaan worden en natuurlijk wat ook erg opvalt is het rijkelijk aanwezige tomentum wat heel mooi is :thumb_up:
Hieronder wat foto's van afgelopen zomer... (klikbaar)

Afbeelding

Afbeelding

De andere exemplaartjes die ik al langer had en waarover ik sprak eerder in dit topic zijn pas dit voorjaar in de volle grond gegaan op uitzondering van 1 die voorlopig nog steeds in pot staat. Allen groeien nog steeds.
Ik had in 2012 ook nog een ander topic opgestart over deze palm omdat ze wat raar deden en zal daar ook even een update plaatsen met foto's ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Jozef op 27 nov 2014 20:31

Hoi Dimi.
Tomentum, dat heb ik moeten opzoeken op google, zo leer je elke dag wat bij. :fluiten:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 nov 2014 16:52

Ha ja daar dient het forum ook voor om bij te leren Jozef :thumb_up:
Ik ben normaal ook helemaal geen man van die geleerde en intellectuele woorden hoor, daarvoor ben ik veel te simpel :fluiten: Maar ik had zelf ook dit woord eens zien verschijnen bij de experts en zo ben ik ook dus de juiste benaming van die beharing te weten gekomen ;) En nu gebruik ik dat wel omdat ik het een makkelijk woord vind en kan onthouden (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor fordbully op 28 nov 2014 17:16

Hoe zit het eigenlijk met die gratis zaadjes van een jaar of 2 terug, iemand daar al iets van gezien? Bij mij is er geen enkel zaadje in volle grond uitgekomen tot nog toe...en staan toch zuidgericht.
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Benjamin op 21 mei 2015 13:25

(Edit)Vroegah op het cenumos(schreef je vast anders)forum in mijn begin periode ook een 'speciale' trachy via dat forum gekocht, volgens mij was dat ook kumaon.

Weet iemand nog welke soort er toen verkocht werd? Volgens mij was dat tegelijk met een speciale chamaerops variant.

Ik ben de mails ervan kwijt en ik wil graag me plant goed bij zijn naam kunnen noemen.

Afbeelding
[URL=http://s1167.photobucket.com/user/Benjamin_van_Zweeden/media/Mobile%20Uploads/IMG_20150521_132910_zps29wv5hdm.jpg.html]
Afbeelding[/URL]
Afbeelding

De plant heeft een verschoven groeipunt en slappe bladeren. En daardoor erg veel last van de Zeeuwse wind.

Wie weet welke sp dit is?
Benjamin
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 12 apr 2010 15:41
2 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor draco op 21 mei 2015 15:42

Trachycarpus sp. 'Kumaon' zou goed kunnen. Lijkt op mijn exemplaar van Gardenpalms. Het is een wat rommelige palm en vooralsnog niet mijn favoriet. De groeisnelheid is goed. Ik had eveneens een levering palmen van Cemunnos (Dennis O.); de potten waren vervangen door plastic zakken, namen ontbraken en de levering was deels verwisseld met een andere. Een onderscheid tussen de 'soorten' 'Manipur' en 'Oreophylus' was feitelijk onmogelijk. Ik heb de meesten tenslotte weggedaan. Daarna ging het snel bergafwaards met het Cemunnos forum.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor daniell op 27 sep 2018 22:12

Hoe ziet iedereens Kumaon er nu uit? 4 jaar later
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 sep 2018 16:36

De Kumaon is ondertussen al heel flink gegroeid !
Deze heeft een enorm dikke stam gekregen, omtrek net gemeten -> 99cm :!:
Ik heb een foto gemaakt met een gieter (10L) ernaast ter vergelijking. Stam is ondertussen ook al een dikke meter hoog.
Maakt ook hele grote bladeren en heel veel tomentum :thumb_up:

Is als klein palmpje in 2013 uitgeplant, eerste twee foto's van 2014... (alles klikbaar)

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande foto's vandaag genomen 2018...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft altijd onbeschermd gestaan, nooit schade vertoond. 8-)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten