nieuwe categorie forum water/moerasplanten

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 20 dec 2014 15:00

Hitch schreef:Mja, de uitleg met de foto's die jij net geeft heb ik wel niet tegengekomen op het web moet ik zeggen maar ik snap het toch niet helemaal goed hoor. Als die planten doen wat jij allemaal beschrijft is dat toch iets wat ik nog nooit in een aquarium heb zien gebeuren.
Luisterend naar jou beschrijving kan het toch wel interessant zijn voor de vijver maar ik verbaas me ook over de overal aangegeven temperaturen die deze planten nodig zouden hebben en dan het feit dat ze het in onze vijvers zouden overleven. Maar is het dan niet enkel overleven en kunnen ze ook floreren?


Hitch, Ik kan gerust zeggen dat ik een ervaren aquarioot ben. Ik heb al meer dan 40 jaar aquaria:-) ja ik had al een bakje staan toen ik 4 was :oops:
In de meeste literatuur wordt de temperatuur vermeld voor vissen die eigenlijk al erg aan de hoge kant is. Reden is dat bepaalde visziekte in een klein gesloten systeem die erg overbevolkt is (en dat is een aquarium) bij die temperaturen nauwelijks kans hebben (witte stip/vinrot/kieuwworm).
Daarnaast worden er vaak temperaturen vermeld waarbij bv een vis zich in floreert. Dit wil niet zeggen dat ze andere temperaturen in de natuur niet tegenkomen.
Ook worden de temperaturen vaak vermeld naar de "gemiddelde temperatuur over hun verspreidingsgebied.

Een bekend voorbeeld van "foutief" vermelde temperaturen is aphanius Mento.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... mento.html.
Temperaturen die hier vermeld worden zijn 10 tot 25 graden.
Echter er zijn stammen (en die heb ik zelf al jaren in mijn vijver) die uit het noordoosten van Turkije komen. De meren en rivieren waar ik ze ZELF gevangen heb zijn elk jaar dichtgevroren en rijdt men zelfs met grote vrachtwagens over het ijs. Onze winters zijn daarbij peanuts.
Deze vissen komen uit in USDA Zone 5 en USDA 4. En dus daalt de watertemperatuur in de winter tot 4 graden celcius onder een dikke laag ijs van soms meer dan 1 meter dik.
Een ander bekend voorbeeld van verkeerde temperatuurvermelding bij een vis is macropodus occelatus. Deze vis wordt onder andere gevonden in Korea met USDA zones 5 en 6.
http://www.fishdata.info/p1005/Macropod ... _info.html echter op het internet is dit de laagste temperatuur die ik ooit heb gevonden bij deze vis namelijk 12 graden.
(reden dat deze vis niet of nauwelijks in vijvers wordt gehouden is dat de temperatuur van het water zomers minimaal 3 weken lang boven de 24 graden moet komen wil die zich voortplanten dit samen met een levensduur van max 3 jaar is deze vis gewoon lastig te houden.)

Ten aanzien van planten. Ook hier worden vaak HELE erge foute temperaturen vermeld.
Misschien wel de grootste fout die ik gevonden heb is ten aanzien van Nymphoides aquatica /Bananenplantje.

http://www.aquarium-planten.com/shop/5/ ... lantje/153. Hier worden temperaturen vermeld van 20 tot 30 graden.
Ik moet hier gewoon om lachen.

Banana_Plant_Nymphoides_aquatica
Afbeelding

nymphoides drijfplant.
Afbeelding

Deze plant wordt in het aquarium altijd met de worteltjes in de grond gedrukt. Maar in de natuur is deze plant een drijfplant.
En de "zogenaamde" banaantjes zijn een opslag voor reserve voedsel voor te overleven in de winterperiode. Herkomst van deze plant is tot USDA zone 6. En deze planten kan met gemak in rust temperaturen van -20 hebben.
(Deze plant gaat zelfs langzaam dood als die boven de 25graden gehouden.)

Waarom ze in aquaria niet vaak bloeien heeft gewoon verschillende redenen.
1) de bloem zit bovenwater en in een aquarium kijk je tegen de onderkant van het wateroppervlak aan :)
2) en dit zullen veel aquarianen / aquarioten beamen. We willen geen bloem in een aquarium omdat dit drijfbladeren geeft en we willen juist de onderwatervorm van een plant in het aquarium hebben. Dus vaak knippen we de bloem eruit. :shock:
3) we houden aquarium planten bij een constante temperatuur van rond de 24 tot zelfs 27 graden. En heel veel planten hebben juist een koelte periode nodig om tot bloei over te gaan. Kortom ons kunstmatige onderwatertuintje lijkt voor de planten totaal niet op de natuur.
4) sommige planten zoals de tijgerlotus (Nymphaea Zenkeri) houden we kunstmatig onderwater door elke keer bladeren er af te knippen zodat deze nooit wil bloeien in het aquarium.
Hierbij een foto hoe we deze plant kunstmatig laag houden in het aquarium.
tijger-lotus
Afbeelding

hier een foto van een bloem in een aquarium.. doorsnede 25 cm. Deze bloem kan je dus gewoon weg niet kwijt in je aquarium.
lotus bloem
Afbeelding

een kennis van mij heeft al jaren tijgerlotussen die hij als kuipplant houdt:-) en deze knollen in de winter in de koelkast legt en in het voorjaar weer in zijn vijverplant.
tijgelotus in een mini vijver
Afbeelding

tijgerlotus bloem (Nymphaea Zenkeri)
Afbeelding


5) Veel aquarium planten hebben onderwater een ander totaal andere vorm dan boven water. En dus houden we de planten bewust onderwater. Een bekend voorbeeld in de aquariumwereld is Eichornia azurea. Onderwater heeft deze plant lange lintvormige bladeren en bovenwater bladeren als lepels

eichornia azurea
Afbeelding

Eichhornia_azurea_002
Afbeelding



Ik kan nog wel een tijdje doorgaan dat in deze de litaratuur toegespitst is op de aquariumwereld en niet op de natuur.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor Hitch op 20 dec 2014 16:04

Dat geeft meteen een heel ander beeld over die aquariumplanten omdat je ze op het net enkel vind in de vorm dat ze worden gebruikt als "onderwaterplant" als ik me zo mag uitdrukken. De foto's die jij laat zien zijn dan weer wel toepasbaar en interessant voor in een vijver toe te passen.

Ik was onwetend maar ben nu dankzij jou weer mee :lol:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 20 dec 2014 21:46

Hitch schreef:Dat geeft meteen een heel ander beeld over die aquariumplanten omdat je ze op het net enkel vind in de vorm dat ze worden gebruikt als "onderwaterplant" als ik me zo mag uitdrukken. De foto's die jij laat zien zijn dan weer wel toepasbaar en interessant voor in een vijver toe te passen.

Ik was onwetend maar ben nu dankzij jou weer mee :lol:



Bedankt Hitch, ik wist wel dat met enige uitleg je toch wel wat in dit topic zou gaan zien.

Om nog maar 2 voorbeelden te geven van planten die ik graag wil testen in mijn vijver cq beekloop.
En ik hoop dat een aantal "liefhebbers deze ook willen gaan proberen.

1) Echinodorus grandiflorus
De plant komt tot op circa 1500 meter hoogte voor in het water in zuid Amerika tot aan Florida.
Zelfs in patagonie wordt deze plant gevonden.

E. grandiflorus in het aquarium
Afbeelding

E. Grandiflorus in het wild.
Afbeelding

e. grandiflorus in bloei bij een vijver
Afbeelding


Deze plant heeft dikke wortelstokken/rizomen. Dus zou normaal gesproken onderwater onze winters moeten kunnen overleven. Bloemtrossen kunnen zelfs een meter lang worden.

2) Aponogeton madagascariensis, Madagascar gaasplant.
Dit een plant die het bijna nooit doet in aquaria maar toch tot de verbeelding spreekt. De plant heeft namelijk geen loof.

A. Madagasrcariensis.
Afbeelding

gaasplant in zijn natuurlijke omgeving
Afbeelding

gaasplant bloem . Deze kunnen wel tot 15 cm lang worden en bloeien ongeveer 1 maand.
Afbeelding

Deze plant zou ik graag in mijn beekloop willen proberen.
In zijn natuurlijke omgeving komt hij voor in langzaam tot snelstromend water voor (waarschijnlijk is daardoor de loofloze aanpassing ontstaan zodat die beter bestand is tegen stroming)).
In zijn natuurlijke omgeving liggen de water waarden qua temperatuur tussen de 6 en 25 graden.
Het is een knolplant dus ik verwacht dat hij in een beekloop (die ook in de winter stroomt) de temperatuur nooit lager wordt dan 4 graden. Dus dit zou een mogelijke kandidaat kunnen zijn voor onze winters.

Dat de plant het in onze aquaria niet tot nauwelijks doet heeft waarschijnlijk met 2 zaken te maken.
1) te hoge temperatuur (constant het hele jaar door op 24 tot 27 graden).
2) Geen temperatuurschommelingen. op de vindt plaatsen in de natuur daalt het water s nachts altijd tot circa 12 tot 14 graden. Daarom is dit denk een experimentje waard.

Dus wie doet er volgend voorjaar mee met het experimenteren?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor homer op 20 dec 2014 23:02

Ik ga het zeker proberen! heb je ervaring met een javavaren? Via internet is het makkelijk voor niet te veel geld aquariumplanten te bestellen, dus als je meer ideen of ervaringen hebt horen we het graag!
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor homer op 20 dec 2014 23:05

Ik ga het zeker proberen! heb je ervaring met een javavaren? Via internet is het makkelijk voor niet te veel geld aquariumplanten te bestellen, dus als je meer ideen of ervaringen hebt horen we het graag!
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor luc op 20 dec 2014 23:27

Interessant onderwerp , ken er wel niets van , maar blijf het volgen
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 20 dec 2014 23:38

homer schreef:Ik ga het zeker proberen! heb je ervaring met een javavaren? Via internet is het makkelijk voor niet te veel geld aquariumplanten te bestellen, dus als je meer ideen of ervaringen hebt horen we het graag!


Ik heb zelf geen ervaring met javavaren (gezien zijn verspreidingsgebied indonesche archipel) verwacht ik weinig kans maar niet geprobeerd is altijd mis :-D
Let wel de wortelstokken van Javavaren zijn bovengronds / in het water. Dus grotere kans op bevriezen.

Welke planten wel kans hebben. Dat zijn er redelijk veel.

In de jaren 70 (maar ook daarvoor natuurlijk) kwamen veel aquarium planten vanuit het wild. Dus niet tot nauwelijks blad met enkel een wortelknol of wortels met wat bladeren die half verrot waren.
Even vanuit de klassieke aquaria techniek gerekend. Wat we hier in Nederland wel eens deden eind jaren 70 begin tachtig is als we lotussen, baclaya en ook bv bij verschillende echinodorussen is deze voordat we ze uitzette in het aquarium is deze een week in de koelkast legde.
Hierdoor schoot de plant als het waren de grond uit als die in het aquarium kwam.

Ik heb niet alle kennis paraat maar ik heb net even gekeken in wat klassieke aquarium boeken (boeken waar men nog aquaria met olielampen onder het aquarium verwarmde :-D zeg maar jaren 40 boeken. Aquaria in de vensterbank van ongeissoleerde huizen (en verwarmd met een kolenkachel).. Zulk soort werk :shock:


Planten die toen al zeer "koude" tolerant waren: Cryptocorines, apanogetons, echinodorussen, Baclaya, diverse Nymphaea, rotalla, bacopa's, Ludwigia's.
Een groot aantal van deze planten heb ik zomers tot zelfs in de herfst altijd buiten gehad om te vermeerderen. Ik heb ze echter nooit echt uitgetest omdat ik gewoon te weinig ruimte in mijn vijver heb.
Gek genoeg ook de echte waterplant cabomba die uit een tropisch gebied komt blijkt het zeer goed te doen in koud water. Zo erg zelfs dat hij hier in Nederland een plaag vormt.(maar ja we hebben ook een sabal Bermudana die alleen op bermuda voorkomt en toch temperaturen onder nul kan verdragen).

Als de planten een knol hebben moeten ze vaak toch veel kunnen hebben.

Daarnaast zijn er enkele "knol" waterplanten die zoveel suikers en ook vocht vast houden tijdens het droogte seizoen dat die ook in aanmerking zouden moeten komen.

Stel gerust vragen over welke je planten je in gedachten hebt. (denk ook aan de bovenwatervorm).
Er is redelijk wat bekend binnen de aquariumwereld liefhebberij over wat het allemaal doet.

Er zijn alleen weinig aquarioten die naast een aquarium ook een tropische tuin hebben.


Ik heb ervaring met Ludwigia repens, Valesneria gigantea, Nymphoides aquatica, Sarracena soorten (moeras), rotalla indica (niet winterhard in de volle grond/moeras) Wel winterhard op 15 tot 20 cm diepte, Leidsplantje (latijnse naam even kwijt). Ik heb ooit iets van 4 jaar lang nymphoides zenkeri in mijn vijver gehad. Maar gezien de grote diepte van mijn toenmalige vijver (1,80 diep) is die nooit in bloei gekomen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor Sub T op 21 dec 2014 00:38

Super, experimenteren met aquariumplanten! :thumb_up:
Ben sinds 2 en een half jaar ook met aquariums bezig.
Hier nog een voorbeeld van een leuk experimentje thuis op de vensterbank: de onderwatervorm van een plant (ik geloof een hygrophylla soort? Jos? :)) in mijn aquarium (bovenste 2 foto's) en de bovenwatervorm van dezelfde plant, bloeiend in mijn vensterbank-bakje (onderste foto's)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 21 dec 2014 00:52

Sub T schreef:Super, experimenteren met aquariumplanten! :thumb_up:
Ben sinds 2 en een half jaar ook met aquariums bezig.
Hier nog een voorbeeld van een leuk experimentje thuis op de vensterbank: de onderwatervorm van een plant (ik geloof een hygrophylla soort? Jos? :)) in mijn aquarium (bovenste 2 foto's) en de bovenwatervorm van dezelfde plant, bloeiend in mijn vensterbank-bakje (onderste foto's)


zo te zien Hygrophila corymbosa ( H. stricta) vroeger. Winterhardheid is bij mij nul gebleken. Maar dan heb ik het over 20 jaar terug in een emmer met blubber buiten.
Zeer makkelijke te vermeerderen en dus eigenlijk heel goed als "kuipplant" in je vijver te houden in de zomerperiode.

Wat er rechts van staat is dat cryptocoryne wendtii of c. balansae? met vele Crypto soorten kan je pas aan de bloem zien welke soort het is.

P.S. Leuk bakkie en voor een beginner toch al redelijk goed ingericht qua compositie.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor Sub T op 21 dec 2014 01:08

Bedankt Jos! Het begint eindelijk te lukken de laatste tijd. ;)

Welke crypto dat is weet ik niet, ik heb de aquariumi indertijd overgekocht met vissen en planten, en deze zijn daar nog van.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten