Spint "biologisch"bestrijden.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor Marc_S op 15 apr 2013 10:06

Spint.
Spint kan niet tegen een luchtvochtigheid van 100%en als je spint bij een kleine plant wil bestrijden dan moet je hem helemaal nat spuiten en er dan een plastic zak over doen. Regelmatig alles opnieuw natspuiten en de plant tussendoor eens laten opdrogen ivm schimmels.
Na 2 weken is de spint nagenoeg verdwenen.

Maar bij grote planten werkt dit niet zo met de plasticzak.
Ik heb vroeger een tijd lang last van spint gehad op een komkommerplant en dan met chemische troep spuiten is dan niet zo handig.
Ik wist dat een hoop planten “vergif” ter verdediging aanmaken als ze aangevallen worden en zo ben ik gaan experimenteren.
Maar van alles wat ik uitprobeerde werkte niets en toen ik op een dag met Spaanse pepers bezig was
Kreeg ik het idee deze eens af te koken en als middel tegen spint te gebruiken.
Dit werkte erg goed en heb het al meerdere malen uitgeprobeerd bij diverse planten uitgeprobeerd.
Recept :
Kook 4 chilli’s of gewone Spaanse pepers in 1 liter water voor 25 minuten en laat het geheel afkoelen.
Zeef het dan door het door een koffiefilter te laten lopen en vul het weer aan tot een liter in totaal.
Doe dit in een plantenspuit en spuit de plant hiermee overal helemaal nat.
Herhaal dit enkele dagen. Na 2 behandelingen was ik al 80% van de spint kwijt.

Let op:
Als je in een gesloten ruimte spuit grijp de nevel je bij de adem evenals je het aan het afkoken bent.
Was je handen goed na het bespuiten van de planten want als je het in je ogen wrijft dan geeft dit een erg branderig gevoel.


Graag voor de gene die dit wil proberen wat reacties over jullie resultaten.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor MarkDV op 15 apr 2013 11:40

ga ik eerstvolgende keer dat ik spint heb eens testen. Ik veronderstel dat dit gedroogde pepers mogen zijn? zo heb ik er nog genoeg, geraken ze eindelijk eens op en kan ik mss volgend jaar nieuwe pepers kweken :lol:

groetjes
MarkDV
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 01 apr 2013 15:58
Woonplaats: Hofstade - Aalst
5 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor Bellanda op 17 apr 2013 18:35

Er zijn ook beestjes die spint eten en die zijn bij vb. Biobest te koop. Zelf weet ik van mijn studies als bioloog dat deze biologische bestrijding niet alle spint doodt en niet zo efficiënt is. Chemische middelen zoals Vertimec zijn zeer efficiënt als knock-down middel. In exotische landen hebben professionele kwekers er iets anders op gevonden: ze gebruiken een thee van tabakbladeren en spuiten dit over hun plantages. Na 3 dagen wordt dit herdaan want spint zit ook onder de bladeren. Dus ook een thee maken van tabak of peuken is een goedkope oplossing. ;)

Doordat het duur is om een licentie voor chemische bestrijdingsmiddelen te krijgen voor producenten van deze middelen, zijn er nog maar een handvol stofjes voorhanden. Het probleem is dan resistentie doordat er geen alternatief voorhanden is.

Chilipepers bevatten capsaïcine maar over de stoffen in deze plant heb ik nog geen onderzoek gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor Marc_S op 17 apr 2013 21:24

Balanda,
Vroeger toen ik nog rookte gebruikte ik ook vaker thee van sigaretten om te gebruiken voor de bestrijding tegen luizen en dergelijke.
Ik heb ook wel eens afgekookte knoflook gebruikt tegen meeldauw en andere schimmels.
Maar dat "tabaksbladeren" tegen spint helpen wist ik niet en ga dit eens proberen in combinatie met de chillies.

Bedankt voor je inbreng en toch weer wat geleerd.

Als iedereen van alles zou uitproberen dan zouden we vlug een scala aan middelen hebben uit de natuur die niet schadelijk voor de natuur zijn.


Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor kenbeimer op 11 feb 2015 00:15

Marc_S schreef:Let op:
Als je in een gesloten ruimte spuit grijp de nevel je bij de adem evenals je het aan het afkoken bent.

Deze quote begreep ik niet, tot ik het vandaag probeerde. :P
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 22 jan 2013 10:01
Woonplaats: Oldenzaal
1 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor Marc_S op 11 feb 2015 15:04

Niet erg prettig als het inademt, laat me even weten hoe jouw resultaat is.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor bush op 01 apr 2015 18:08

Hoi,

Er is een product op de markt genaamd swirsky mite dat wordt ingezet tegen o.a. spintmijt maar bijv. ook tegen begoniamijt. De swirsky mijt is een roofmijt die de schadelijke mijt uit zou moeten schakelen. Leverancier van dit product is bijv. Entocare te Wageningen die het
overigens weer besteld bij Koppert. Allemaal leuk en aardig, maar voor een particulier onbetaalbaar. Groeiomstandigheden verbeteren kan al wonderen doen.

groeten,

Thomas
bush
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 14 jun 2013 10:42
2 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor Brabander1 op 16 mei 2016 13:27

Ik heb een artikel ontdenkt tegen spint dat je met t voedingswater mee moet geven eenmaal per week.
Het heet rogis Garlic en kan je op internet vinden. Voordeel is dat je planten onaantrekkelijk worden voor spint, bladluis en trips en is een biologisch middel. Op google kan je t vinden. Wordt niet overal verkocht maar er zijn wel webwinkels die t verkopen.
Brabander1
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 16 mei 2016 13:21
0 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor MathiasVanduffel op 04 aug 2016 23:15

Spint kun je op meerdere manieren biologische bestrijden met roofmijten en niet alleen met de swirsky mite die Bush vernoemd.

Roofmijten zoals Phytoseiulus, californicus en Soni-mite roofmijten eten allemaal spint. Maar zelfs ook inheemse lieveheersbeestjes (Adalia Bipunctata) worden meer en meer gebruikt voor spint bestrijding. Elke roofmijt heeft zijn eigen voordelen en nadelen.

Phytoseiulus is de meest gebruikte roofmijt omdat deze enkel en alleen spint eet. Nadelen: Deze zal zonder een spint aantasting dan ook snel uitsterven door een voedsel tekort. Ook is bij deze roofmijt een luchtvochtigheid van 60% vereist afhankelijk van de producent.

Californicus roofmijten eten zowel spint als stuifmeel en kunnen overleven bij lagere luchtvochtigheden. Grootste voordeel is dat deze kan overleven op het aanwezige stuifmeel van bloemen als er te weinig spint aanwezig is.

Soni-mite bevat Amblyseius andersoni roofmijten in kweekzakjes. Voordeel: Gaan zes weken roofmijten uitkomen waardoor beginnende aantastingen direct onderdrukt kunnen worden. Andere voordelen zijn dat ze tegen hogere en lagere luchtvochtigheden en temperaturen kunnen. Perfecte mix van de californics als phytoseiulus als je een beginnende aantasting of voor preventief gebruik.

Larven van lieveheersbeestjes zijn vooral dol op bladluizen, echter als er niets anders aanwezig is eten ze eigenlijk zowat elk ongewerveld insect, waaronder spint. Heb je dus meerdere plagen op je plant kan je wel wat larven van lieveheersbeestjes gebruiken. :)
MathiasVanduffel
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 aug 2016 22:58
1 bedankjes

Re: Spint "biologisch"bestrijden.

Berichtdoor stjr op 04 jun 2018 10:00

Bellanda schreef:Er zijn ook beestjes die spint eten en die zijn bij vb. Biobest te koop. Zelf weet ik van mijn studies als bioloog dat deze biologische bestrijding niet alle spint doodt en niet zo efficiënt is. Chemische middelen zoals Vertimec zijn zeer efficiënt als knock-down middel. In exotische landen hebben professionele kwekers er iets anders op gevonden: ze gebruiken een thee van tabakbladeren en spuiten dit over hun plantages. Na 3 dagen wordt dit herdaan want spint zit ook onder de bladeren. Dus ook een thee maken van tabak of peuken is een goedkope oplossing. ;)

Doordat het duur is om een licentie voor chemische bestrijdingsmiddelen te krijgen voor producenten van deze middelen, zijn er nog maar een handvol stofjes voorhanden. Het probleem is dan resistentie doordat er geen alternatief voorhanden is.

Chilipepers bevatten capsaïcine maar over de stoffen in deze plant heb ik nog geen onderzoek gedaan.


Hangt een beetje van de omstandigheden af. In een kas werken roofmijten Amblyseius californicus perfect (biologisch). Er is wel onderscheid tussen correctief en preventief. Als de preventieve roofmijt wordt ingezet bij een correctieve besmetting, dan werkt het inderdaad niet goed. Wij verkopen daarom meestal een mix tussen Correctief en preventief.
Op deze pagina meer nuttige informatie over het bestrijden van Spint: https://www.biobestrijding.nl/bestrijding-spint/
stjr
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 jun 2018 09:39
Woonplaats: Groningen
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten