Vijverkom

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Vijverkom

Berichtdoor lapalmeraie op 26 feb 2015 09:56

Ik heb afgelopen seizoen wat geëxperimeneteerd met een Pink China en vond het niet echt een succes moet ik zeggen. Bleek véél kleiner dan zijn vrienden in volle grond. Helemaal onder was geen succes, met de voeten in het water leek iets beter.
Hij is te zien, rechts op mijn onderste foto.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Hanselman op 26 feb 2015 14:13

Gouden HandPalm schreef:
batdah schreef:je kunt beter geen losse vijveraarde in de kuip doen dat gaat een zooi worden..


Ok, thanks. Dat is wel essentiele informatie.

Kleikorrels zuigen zich vol met water en worden zwaar, lijkt me. Maar het kan zijn dat je gelijk hebt als je de pot helemaal ondergedompeld in het water zet en niet voor bv. de helft. Dat zal ik dus even moeten gaan uitproberen.

Kun je canna's en colocasia's eigenlijk wel helemaal in het water zetten of zou dat gaan rotten? Voorde helft is beter?


Goedemiddag,

je kunt Colocasia wel gebruiken als moeras/oeverplant, niet als waterplant.

enkele ( veel ) gebruikte soorten zijn : Aponogeton distachyos
Houttuynia cordata
Nymphaea ( div.soorten )
Nymphoides peltata
Orontium aquaticum
Pontederia cordata
Stratiotes aloides
Sagittaria latifolia
Typha minima

Deze lijst is niet volledig, zijn nog meer soorten die hiervoor geschikt zijn.

Sorry als er een verouderde naam ertussen zit.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Sub T op 26 feb 2015 16:13

Vorig jaar voor de eerste keer met een "mini-vijver" in een metskuip geëxperimenteerd.
Ik had bij pelckmans een "Nymphaea Perry's Almost Black" gekocht, bleek het een gewone witte te zijn!? :o (zie foto's)
Ik was natuurlijk al blij dat er een bloem in stond, maar toch, toch 10euro voor het plantje betaald.
Verder vond ik het heel leuk en mooi, wel wat groen water maar dat vond ik niet het ergste, maar wat ik wel een nadeel vond: de minivijver funktioneert een beetje als muggenkweekbak :) Mijn aquariumvissen vonden dat niet zo erg en hebben genoten van dat vers levend voer, maar toch, dat lijkt me toch het grootste nadeel tegenover een vijver waar vis op zit.
Ben aan het denken om er enkele klein blijvende visjes op te zetten, die ik in de winter in een koudwater aquarium overwinter? Iemand ervaring daarmee
grtjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor plantinjetuin op 26 feb 2015 16:26

ik gooi tegen de muggenlarven elk voorjaar een hand vol guppen in de drinkbakken en vijvers hier, gaat prima wel optijd binnen halen in het najaar, ik was nu eind oktober 2 dagen te laat, op woensdag zat de vijver nog vol leven en op zaterdag wilde ik gaan vangen en toen was alles dood
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Hanselman op 26 feb 2015 16:28

Mooie vergissing/stommiteit van de verkoper om je iets anders te verkopen dan wat je vraagt. :shock:
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor voschke op 26 feb 2015 20:52

om de muggelarven weg te eten kun je kiezen voor een zonnebaars, of voor een groepje goudelrits
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor plantinjetuin op 27 feb 2015 11:08

voor een zonnebaars is een specie kuip wel erg klein, guppen eten goed muggenlarven en houden zichzelf in stand
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Jane op 27 feb 2015 14:27

Je zou aan Chinese danio's kunnen denken, of een zogenaamde winterharde stam van de Macropodus occelatus. Het voordeel van die laatste is, dat deze ook tegen zeer hoge temperaturen kan 35 graden Celsius, omdat ie van nature ook in ondiepe poeltjes voor komt en ook hier kunnen de watertemperaturen in een klein volume 's zomers buiten behoorlijk oplopen. Het nadeel is, dat je er maar 1 man in kwijt kunt. Het is familie van de Betta.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor zuiderwijk op 27 feb 2015 20:04

Hallo

Een heel leuk idee zo,n minivijvertje :) wat betreft de bewoners heb ik afgelopen zomer zelf Chinese danio,s gekocht.ik had op internet gelezen dat ze redelijk goed tegen kou kunnen.en inderdaad zie ik er nog steeds een paar zwemmen.ze zitten wel in een onverwarmde kas.in mijn andere bakken zitten sluierstaarten.hier doe ik ook bijna niets aan.alleen het water bijvullen.de planten doen eigenlijk de rest ;)

Gr raymond
zuiderwijk
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 09 jan 2011 12:20
4 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten