Flamboyant of Hangnokyoong

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor s.janssen op 03 apr 2015 23:06

Hoe veilen jullie ze in? Ik heb nu al 2 maanden 4 zaden opgepot op kamertemperatuur maar ze willen maar niet ontkiemen. Nu houdt ik de potten vochtig met folie er boven op voor het raam met zon. Dit is nu al de 5e keer dat ik Flamboyiant zaai, ik kan ze niet langer dan 1 groeiseizoen in leven houden. Misschien de planten het eerste jaar maar binnen houden.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor Astrid Bourgonje op 03 apr 2015 23:08

Dank jullie wel voor het commentaar. Ik ga ze nu in de zon leggen. Ben aan de slag gegaan met één zaadpeul waar ik twee zaadjes uit gehaald heb. Ze zijn geplant en ik ben zeer benieuwd.
Astrid Bourgonje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 maart 2015 12:56
0 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor roellus op 05 apr 2015 14:11

hoi Sylvan,

Die van mij komt uit Egypte, ik heb ze daar zelf op geraapt onder de boom. ( super vers dus)
Ik heb er 10 gezaaid en van die 10 zijn er 2 uitgekomen.
Die heb ik vorig jaar alle 2 buiten laten groeien en van het najaar heb ik er eentje naar binnen gehaald en in de keuken voor het raam gezet ( +/- 18 graden) en eentje in de winter stalling op 5 graden.
Die in de keuken is flink door gegroeid maar die in de winterstalling ziet er niet te best uit.
ik heb mijn grootste twijfel of hij nog wel aan de gang zal gaan.
dus ik denk inderdaad dat je ze beter met wat meer licht en warmte kunt overwinteren.

Gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 375
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor s.janssen op 05 apr 2015 22:14

Ik heb idee dat ze ook slecht tegen grote temperatuursverschillen kunnen, rustig laten overwennen van binnen naar buiten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor Plien22 op 08 apr 2015 21:07

Ik heb zo'n peul 2 jaar in de vensterbank gehad, met een tuin op het zuiden, dus volle zon.
Na 2 jaar was hij nog steeds niet open gegaan.
Uiteindelijk maar een schroevedraaier en hamer gepakt... :D
Plien22
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 27 apr 2012 15:09
Woonplaats: Huizen
34 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor Showa op 10 apr 2015 22:40

S Janssen je hoeft ze niet in te veilen, dan heb ik het over de zaden van de flamboyant. Ik laat ze 48 uur in lauw water liggen en daarna kwam nagenoeg alles op, zelfs 4 jaar oude zaden van vakantie!

De zaaddozen/peulen zijn gemaakt om hun zaden los te laten, dat gaat onder invloed van de zon op de van vocht afgeblokte verhoute peul. Door het verdrogingspotentiaal tussen beide helften ontstaat de opening. Waarom dat niet gebeurd is bij degene die deze in de zon heeft laten liggen weet ik niet. Wel heb ik zelf ook peulen gehad die al deels open waren waarbij het laatste stukje niet wilde. Deze kun je gerust met geweld open maken. Ik heb tot nog toe geen verschil gemerkt in opkomst tussen grote rechte zaden en de kleine soms kromme zaden die je daar uit haalt.

Zelf heb ik nog de vraag open staan of het waar is dat de flamboyant pas na 10 jaar bloeit. Weet iemand of dat klopt?

Groeten John
Avatar gebruiker
Showa
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 jun 2014 11:52
Woonplaats: Tilburg
0 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor EricvOostenbrugge op 20 mei 2016 11:55

Leuk om weer op het forum terug te vallen, zaadjes van de delonix gekregen, gegoogled, en waar kom je terecht?
Terug bij de palmvrienden
Zaadjes staan nu te weken in lauw water
Daarna komen ze in lichtvochtige gezeefde potgrond met een derde vermiculiet. Ik ben benieuwd :D
EricvOostenbrugge
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 30 jun 2015 13:06
3 bedankjes

Re: Flamboyant of Hangnokyoong

Berichtdoor roesems op 07 nov 2020 13:10

Wie kan mij zaadjes van de flamboyant of hangnokyoong bezorgen mits betaling?
roesems
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 nov 2020 12:59
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten