visziekte in aquarium!

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

visziekte in aquarium!

Berichtdoor Sub T op 27 feb 2015 21:46

Ik weet niet of het in deze rubriek thuishoort of bij gebabbel, ik heb het hier maar gepost?
Een aantal dagen terug merkte ik plots in mijn 500liter gezelschapsaquarium dat er een paar van mijn roodneuszalmen ziek waren: een dikke witte schimmelachtige laag op het lichaam, na wat opzoekwerk in aquariumboeken denk ik dat het de schimmelziekte is. Gisteren zag ik ook al een kardinaaltje zwemmen die het ook had! :(
Ik heb geprobeerd de zieke vissen eruit te vangen maar dat is niet te doen in zo'n grote beplante bak. Dus ik vrees dat er niets anders op zit dan de bak leeg te halen... :evil:
Morgen ga ik dus een grote plastic bak zoeken, waar ik mijn planten en gezonde vissen tijdelijk in kan overplaatsen, en de zieke exemplaren kunnen eventueel behandeld worden in een 60l quarantaine aquarium, maar ik denk dat het met de meesten van hen beter is om ze te euthanaseren... :cry:
Ik dacht dan verder dat het mischien goed is de gezonde vissen in de plastic kuip te behandelen tegen schimmelziekte met een breedwerkend middel?
Goed idee? en welk geneesmiddel gebruiken? Esha 2000 of iets anders?
Verder alle goede raad en tips welkom!
groetjes
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: visziekte in aquarium!

Berichtdoor jos944 op 27 feb 2015 22:01

Esha 2000 is inderdaad een optie.

Euthenasie. Zet de vissen in het water in de koelkast. Ze raken langzaam onderkoelt en dat is een pijnloze door
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: visziekte in aquarium!

Berichtdoor Sub T op 28 feb 2015 00:30

Bedankt Jos, denk dat ik die Esha 2000 ga gebruiken dan.
Ik heb al eens een klein ziek visje geeuthanaseerd, door het keihard op de grond te gooien buiten, dan zijn ze op slag dood. Maar meerdere achter mekaar.. dan is die koelkast mischien een optie, of bedoel je diepvries? als koelkasttemperaturen genoeg zijn kan ik ze ook in een grote zak doen en die in de minivijver laten dobberen buiten.
Laten inslapen in een kruidnageloplossing lijkt mee ook en goede optie, maar zou niet weten waar ik dat hier moet gaan halen.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: visziekte in aquarium!

Berichtdoor Jane op 20 apr 2015 16:55

Kruidnagelolie wordt inderdaad ook veel toegepast. Vooral op koudwatervissen, omdat die in de diepvries langer in leven blijven, dan zo een klein tropisch visje. Ik lees dit onderwerp wss veel te laat, maar vaak bieden foto's goede uitkomst. Je kunt overigens beter gericht behandelen, dan breedwerkende middelen gebruiken, als je niet weet wat het precies is.
Verder wemelt het in aquaria altijd van de pathogenen. De vraag is wanneer deze toeslaan en dat is meestal bij een verslechterde weerstand van de vis. Voldoende regelmatige waterwissels voorkomen heel veel ziekten bij vissen.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: visziekte in aquarium!

Berichtdoor goldfinger op 23 apr 2015 19:24

Als gewezen aquariumliefhebber, wij gebruikten voor witstip en andere schimmel gewoon mercurochroom (rood in de volksmond). Enkele druppels in het aquarium ontsmet. Enkele dagen na mekaar herhalen en opgelost de ziekte. Mercurochroom kleurt wel groen in contact met het water, dus geen paniek! ;)
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: visziekte in aquarium!

Berichtdoor Kai op 23 apr 2015 19:47

Dit is hoe ik schimmelziektes in mijn aquaria behandelde:
Om te beginnen ververs je een zo groot mogelijk deel van je water. Daarna een kuur ESHA, goed afmaken en daarna weer zoveel mogelijk water verversen.
Is het nog niet helemaal over, dan herhaal je het hele ding weer.
Voor mij werkte dit altijd goed.

Om het in de toekomst preventief te voorkomen, denk ik dat je vaker waterverversingen moet gaan uitvoeren. Daarmee heb je waarschijnlijk de oorzaak te pakken en hoef je niet met middeltjes enkel symtomen te bestrijden.
Het is als je het mij vraagt het beste om ESHA of een ander middel enkel als hulpmiddel te zien.

Succes in ieder geval!
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes


Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten